Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 16. februar 2009 Sags nr.:Â Â Â Â Â Â 0900035 Sagsbeh.:Â Â Â Â SUMHBR / Sundhedspolitisk kontor Dok nr.:Â Â Â Â Â Â Â 276
|
"Ministeren bedes uddybe, hvilken â€særlig grundig forberedelse†der kræves forud for, at patienter og pÃ¥rørende fÃ¥r adgang til at indrapportere utilsigtede hændelser."
Der er flere grunde til, at rapporteringsadgangen for patienter og pårørende efter regeringens opfattelse ikke bør træde i kraft samtidig med, at rapporteringssystemet udvides til den primære sundhedssektor.
For det første vil det tage en vis tid at skabe en læringskultur og udvikle patientsikkerhedsarbejdet i den primære sundhedssektor – ligesom det har taget tid i den sekundære sundhedssektor. Patientsikkerhedsordningen er afhængig af, at der blandt sundhedspersonalet er tillid til, at rapporteringerne kun bruges i patientsikkerhedsarbejdet, og det tager tid at opbygge den tillid. Hvis rapporteringsadgangen for patienter og pårørende blev indført samtidig med udvidelsen til den primære sundhedssektor, kunne det svække udbredelsen af læringskulturen og dermed forsinke implementeringen af rapporteringssystemet i den primære sundhedssektor.
For det andet er der et særligt behov for at vejlede patienter og pårørende om, at der nu som noget nyt åbnes mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser, om formålet med rapporteringsordningen og hvordan rapporteringerne anvendes, og om hvordan en sådan rapportering adskiller sig fra klage- og erstatningssystemet. Den information vil blive givet generelt – bl.a. på sundhed.dk – men der vil også være behov for, at personalet i regioner og kommuner konkret er i stand til at vejlede patienter og deres pårørende om ordningen og om fornødent bistå med at foretage en rapportering. For at sikre patienterne muligheden for at få ordentlig vejledning fra starten, bør personalet derfor have mulighed for selv at opnå et godt kendskab til rapporteringssystemet, inden rapporteringsadgangen for patienter og pårørende træder i kraft. Efter min opfattelse er patienterne også bedst tjent med det.
Endelig vil patienter og pÃ¥rørende sædvanligvis ikke have samme forudsætninger for at rapportere utilsigtede hændelser som sundhedspersonale, idet patienter og pÃ¥rørende sjældent vil have en sundhedsfaglig indsigt. Det mÃ¥ forventes at præge indholdet af patienter og pÃ¥rørendes rapporteringer, og rapporteringer fra patienter og pÃ¥rørende vil derfor bedst kunne hÃ¥ndteres, hvis det personale, der arbejder med patientsikkerhed, forinden har haft mulighed for at opnÃ¥ erfaring med patientsikkerhedsarbejdet pÃ¥ grundlag af sundhedspersonalets rapporteringer. Â