Jeg vil gerne starte med at takke for indlæggene i debatten om forslaget om ændring af lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Det er jo helt rigtigt, at lovforslaget skal ses i forlængelse af Europa-Kommissionens åbne skrivelse af februar 2008. Forslaget imødekommer Kommissionen ved at fjerne de påpegede mangler i implementeringen, og for fuldt ud at gennemføre direktivet skal lovforslaget også suppleres med en bekendtgørelse, som indeholder en liste over berørte myndigheder og fastlægger nærmere krav om offentliggørelse. Det er hensigten, at denne bekendtgørelse bliver udstedt umiddelbart efter lovforslagets ikrafttræden. Kravet om miljøvurdering er dog fortsat begrænset til de planer og programmer, der sætter rammer for fremtidige anlæg, og dette er helt i overensstemmelse med direktivet.
Lovforslaget udbygger lovens formål, så det klart fremgår, at sigtet er at sikre et højt beskyttelsesniveau og en bæredygtig udvikling ved at bidrage til integration af miljøhensyn under udarbejdelse og vedtagelse af planer og programmer. De vigtigste ændringer i forslaget i forhold til den gældende lov om miljøvurdering af planer og programmer er imidlertid, at kravet om miljøvurdering vil komme til at omfatte planer og programmer, der udarbejdes på grundlag af administrative pålæg. Dermed omfattes alle planer og programmer, der udstedes af ministre, politiske råd eller udvalg, og som udgør et fremtidigt administrationsgrundlag. Kravet kommer også til at gælde planer og programmer, der udarbejdes med henblik på vedtagelse af Folketinget.
Lovforslaget skal samtidig ses som en tydeliggørelse af, hvornår planer og programmer skal miljøvurderes. Lovforslaget rummer således en direkte gengivelse af direktivets definitioner af begreberne planer, programmer, miljøvurdering, miljørapport, offentlighed og berørt myndighed. Det er ønsket, at den tydeliggørelse, der er opnået, kan bidrage til en bedre integration af miljøhensyn i planlægning og rigtigt anvendt også til en forenkling af planlægningsarbejde.
Sigtet med direktivet og lovforslaget er fortsat at opnå en så omkostningseffektiv miljøvaretagelse som muligt ved at sikre en inddragelse af miljøhensynet tidligst muligt i beslutningsprocessen. Med lovforslagets udvidede krav om miljøvurdering understøtter lovforslaget regeringens ønske om mindst mulig indgriben i bl.a. værdifulde naturområder og kulturværdier.
Som nogle også har været inde på, er det jo også vigtigt at leve op til Århus-konventionen. Lovforslaget fastsætter, at der altid skal klages over manglende miljøvurdering af de planer og programmer, der er omfattet af loven. Dette gælder, uanset om der i øvrigt efter lovgivningen ville kunne klages over planen eller programmet og således også for planer og programmer, der er udarbejdet på et frivilligt grundlag. Eneste undtagelse fra klageretten er miljøvurderinger i forbindelse med planer og programmer, der vedtages af Folketinget ved en lovgivningsprocedure.
Lovforslaget rummer også en tydeliggørelse af, hvordan planer og programmer, der kan indebære grænseoverskridende miljøpåvirkninger, skal håndteres samt en tydeliggørelse af sigtet med den overvågning, der er knyttet til miljøvurdering.
Jeg forventer, at lovforslaget vil fremme en større hensyntagen til miljøet i forbindelse med fysiske indgreb og anlæg, der kan påvirke miljøet væsentligt, og jeg ser frem til debatten og også til de spørgsmål, der måtte komme i forbindelse med udvalgsarbejdet.