Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 8) Forslag til lov om ændring af lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf‑kurser). (Opfølgning på kommunalreformen og forenkling af tilskudssystem) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 4 :

” Ad ministerens besvarelse af spørgsmål 1:

 

Hvoraf fremgår det af aftalen om gymnasiereformen, at hf‑kurset skal have en faglig profil som retter sig mod professionsbacheloruddannelserne? ”

 

Svar:

Af såvel aftalepapiret om gymnasiereformen (forligsaftalen af 28. maj 2003 om reform af de gymnasiale uddannelser) som bemærkningerne til lovforslaget om hf (L 35 fremsat 9. oktober 2003) fremgår det, at hf-kurserne får mulighed for at foretage en toning af hf-uddannelsen gennem udbud af bestemte pakker af valgfag, fx under overskriften Sprog, Sundhed, Miljø eller Pædagogik. Uden at ændre på hf-uddan­nelsens generelle studiekompetence giver denne toning typisk hf-kurserne en profil, som retter sig mod professionsbacheloruddannelserne.

 

I såvel forligsaftalen af 28. maj 2003 som bemærkningerne til hf-lovfor­slaget fra 2003 fremgår følgende om studiekompetencen:

 

"Hf giver - som de tre 3-årige gymnasiale uddannelser - grundlæggende kompetence til optagelse på enhver videregående uddannelse, afhængigt af den enkelte hf-kursists valg af fag og den pågældende videregående uddannelses specifikke krav til den adgangsgivende eksamen."

 

Desuden står der videre følgende i bemærkningerne til lovforslaget:

 

"En hf-eksamen vil efterfølgende igennem gymnasiale suppleringskurser (GSK-systemet) kunne suppleres med specifikke fag og niveauer, der stilles som adgangskrav fra videregående uddannelser.

Der oprettes i den forbindelse et særligt suppleringstilbud med 2-3 fag på A-niveau, specielt tilrettelagt for hf’ere med henblik på at forbedre deres reelle studiekompetence til lange videregående uddannelser."

 

Af især de sidste bemærkninger om de særlige suppleringsmuligheder samt ovennævnte toningsmuligheder fremgår indirekte hf's særlige profil.

 

Den særlige hf-profil baserer sig endvidere på det uddannelsesvalg, som hf’erne træffer efter hf-eksamen. Dette valgmønster har haft indflydelse på bestemmelser om fag og faglig profil på hf.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen

fg undervisningsminister