Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 04.02.2009
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 23. januar 2009, omtrykt den 26. januar 2008, følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 4 (L 76) stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF).
Â
â€Det ønskes oplyst, hvor stor en andel af statens institutioner, der følger Finansministeriets anbefalinger, som nævnt i svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1 til L 76, og det ønskes videre oplyst, hvor borgerne kan finde oplysninger om statsinstitutionernes mÃ¥l og opfyldelse af mÃ¥lene, herunder om der findes samlede oversigter herom, som er let tilgængelig for borgerne?â€
Svar:
Det er Finansministeriet, der har det overordnede ansvar for kvalitetsstyringen af den statslige borgerservice. Velfærdsministeriet har derfor bedt om bidrag og Finansministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
â€Finansministeriet har ikke opgjort, hvor stor en andel af statens institutioner, der følger minimumskravene og anbefalingerne i Vejledning om Klare mÃ¥l og mere Ã¥benhed..
Rigsrevisionen har i Beretning om revision af statsregnskabet for 2005 undersøgt ministeriernes arbejde med klare mål. Rigsrevisionen konkluderer, at det er positivt at mange ministerier er kommet godt i gang med arbejdet med klare mål, og at departementerne i disse ministerier sikrer, at de enkelte virksomheder opstiller, formidler og følger op på klare mål.
Samtidig konkluderer Rigsrevisionen dog, at der er betydelig variation i ministeriernes indsats og engagement i opgaven. Rigsrevisionen opfordrer til, at ministerierne prioriterer opgaven.
Borgerne kan finde oplysninger om statsinstitutionernes mÃ¥l og opfyldelse af mÃ¥lene pÃ¥ de enkelte institutioners hjemmesider. Der findes ikke en samlet oversigt.â€
Velfærdsministeriet kan henholde sig hertil.
Karen Jespersen