Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den {AFGIVET}
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Forhøjelse af fribeløb, forsørgertillæg og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen, obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning m.v.)
Ændringsforslag
Af  undervisningsministeren, tiltrådt af….
Til § 1
  1) Nr. 29 affattes således:
»29. § 42, stk. 1, affattes således:
»De afgørelser, som styrelsen kan træffe, kan efter styrelsens bestemmelse helt eller delvist henlægges til uddannelsesinstitutionerne. Styrelsen kan også bestemme, at en uddannelsesinstitution træffer afgørelser om uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, der er indskrevet på og gennemgår uddannelse på en anden uddannelsesinstitution. Uddannelsesinstitutionen kan indhente de oplysninger, der er nævnt i § 39, stk. 1-3, jf. stk. 9, samt oplysninger fra andre uddannelsesinstitutioner, der har betydning for afgørelser om uddannelsesstøtte, hvis en afgørelse er henlagt til institutionen, eller hvis det følger af loven, at institutionen skal træffe afgørelsen.««
[Præcisering af uddannelsesinstitutionernes kompetence]
Til § 2
  2) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4. § 2, stk. 3, 3. pkt., i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, har virkning for ansøgninger om godkendelse af uddannelser i udlandet som støtteberettigende, der modtages i styrelsen den 1. januar 2009 eller senere.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Præcisering af ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at det bliver styrelsen, der bestemmer, om afgørelser om uddannelsesstøtte skal henlægges til en uddannelsesinstitution. Herudover foreslås det, at hvis styrelsen bestemmer, at en institution træffer afgørelse om uddannelsesstøtte for uddannelsessøgende på en eller flere andre institutioner, så kan uddannelsesinstitutionen fra den eller de andre pågældende uddannelsesinstitutioner indhente de oplysninger, som har betydning for afgørelser om uddannelsesstøtte. Ændringerne ønskes gennemført for at skabe mulighed for samarbejde mellem flere uddannelsesinstitutioner om SU-administrationen. Et samarbejde vil alene være en mulighed, som kan aftales mellem institutionerne, hvis de finder, at det er et hensigtsmæssigt middel til at opnå de effektiviseringsgevinster, der er forudsat gennemført i forbindelse med digitaliseringen af SU.
Til nr. 2
Med lovforslag nr. L 75 forslås det under § 1, nr. 2, at ændre SU-lovens § 2, stk. 3, så uddannelsessøgende, der ikke er registrerede som udrejst, jf. § 24, stk. 5 og 6, i lov om Det Centrale Personregister, undtages fra kravet om 2 års sammenhængende ophold i Danmark inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet som betingelse for retten til SU til uddannelse i udlandet (2-årsreglen). Det foreslås i § 2, stk. 1, i lovforslag nr. L 75, at ændringen af SU-lovens § 2, stk. 3, træder i kraft den 1. januar 2009.
Med den foreslåede ændring af § 2 i lovforslag nr. L 75, præciseres det, at ændringen af SU-lovens § 2, stk. 3, kommer til at gælde for ansøgninger om godkendelse af uddannelser i udlandet som støtteberettigende, der modtages i styrelsen den 1. januar 2009 eller senere.