|
Fleksibilitet i uddannelsen
Vi mener i Sammenslutningen af
Unge Med Handicap at det er en hensigtsmæssig, og fair konstruktion, at man
har gjort handicap og handicapkompensation til en del af SU-lovgivningen,
frem for at gøre studerende til ’sociale klienter’, blot fordi de har et
handicap. Princippet med, at man som udgangspunkt er studerende på de samme
vilkår som alle andre, og derefter kompenseres for ens funktionsnedsættelse,
er en rigtig og vigtig tanke. For at ordningen fungerer, er det dog en
forudsætning, at man rent faktisk bliver kompenseret, i de tilfælde hvor
ens funktionsnedsættelse gør, at man ikke i udgangspunktet er ligestillet
andre studerende.
Et af de områder, man i dag ikke
kan kompenseres for, er, når man på grund af sin funktionsnedsættelse ikke
kan yde den samme arbejdsindsats på sit studium som andre studerende. For
mange unge med handicap er handicappet i sig selv ressourcekrævende og
tager tid og energi væk fra arbejde eller studium. For andre fører
handicappet til et lavere energiniveau, til øget træthed eller til hyppige
sygdomsperioder.
Man har i årevis haft
ordninger, såsom fleksjobordningen, der giver netop de, der ikke kan yde en
fuld arbejdsindsats, mulighed for at bidrage til samfundet på
arbejdsmarkedet, men der ikke noget tilsvarende i uddannelsessystemet. Der
findes ikke noget ’fleksstudie’, selvom det synes oplagt, at de der gerne
senere skulle yde en indsats på arbejdsmarkedet i et fleksjob også har behov
for at få de uddannelsesmæssige kvalifikationer, der skal til herfor. Når
man som ung med handicap studerer på SU, har man det samme antal SU-klip
som alle andre, og man kompenseres derfor ikke, hvis man på grund af en
nedsat arbejdsevne, ikke har de samme forudsætninger for at færdiggøre
studiet, inden man løber tør for SU.
Dette risikerer at tvinge unge
med handicap til at opgive projektet med at studere og i stedet søge over
på passiv offentlig forsørgelse, såsom førtidspension, fordi de ikke kan få
den uddannelse som ofte er forudsætningen for, at de kan udnytte den
arbejdsevne, de har. Det mener vi i Sammenslutningen af Unge Med Handicap
hverken at samfundet eller de unge selv kan være tjent med.
Problemet er forholdsvis enkelt
løst. Man kunne indføje en dispensationsmulighed i SU-lovgivningen, således
at man kan få ekstra SU-klip, hvis man på grund af sin funktionsnedsættelse
ikke kan yde en fuld indsats på studiet. Der eksisterer allerede
dispensationsmuligheder for sygdom, studiepolitisk arbejde, og ’andre
særlige forhold’. Man behøver derfor blot at indføje ’handicap’ som en af
de forhold, der kan give anledning til dispensation. Alternativt kan man nøjes
med at præcisere, at handicap er et ’andet særligt forhold’ der kan give
dispensation, når det betyder at man ikke er i stand til at yde en fuld
arbejdsindsats på studiet.
|