Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 21. januar 2009

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

(Beregning af dagpenge, opgørelse af beskæftigelseskrav samt arbejdsløshedskassernes adgang til registersamkøring i forbindelse med anvendelse af indkomstregisteret)

[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]

 

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2008 og var til 1. behandling den 25. november 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 19. august 2008 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 259, folketingsåret 2007-08, 2. samling. Den 21. november 2008 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 11 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at de tre partier allerede ved 1. behandling i Folketinget kritiserede den forringelse for de arbejdsløse, der lÃ¥ i beskæftigelsesministerens oprindelige lovforslag.

Baggrunden er, at hvis man i dag som arbejdsløs to gange inden for 12 mÃ¥neder udebliver fra en samtale eller bliver selvforskyldt ledig, indstilles udbetalingen af dagpenge, indtil man har haft mindst 300 timers arbejde i løbet af 10 uger.

Da eIndkomstregistret ikke kan modtage oplysninger for en 10-ugers-periode, skal der med indførelsen af eIndkomstregisteret ske en ændring af denne regel. Regeringen valgte i første omgang at foreslÃ¥ en forhøjelse af arbejdskravet til 390 timer inden for 3 mÃ¥neder/360 timer inden for 12 uger. Det er imidlertid langt sværere for f.eks. en langtidsledig at finde 390 timers arbejde end 300 timer, ogsÃ¥ selv om perioden er længere. 

 En rent teknisk begrundet ændring ville regeringen sÃ¥ledes i første omgang bruge til at indføre et skærpet arbejdskrav. Denne forringelse var partierne imod og afleverede derfor – som bebudet ved 1. behandling – et ændringsforslag, som fastholdt det nugældende arbejdskrav pÃ¥ 300 timer.

 Herefter har beskæftigelsesministeren nu stillet præcis samme forslag, som S, SF og EL havde stillet. Partierne hilser udviklingen meget velkommen, fordi forringelsen for de ledige dermed er taget af bordet.

 Det stÃ¥r hen i det uvisse, hvad der var i vejen med det forslag, der blev stillet af S, SF og EL. Regeringen og DF kunne jo bare have vist det storsind at stemme for S, SF og EL’s forslag. Til gengæld vil S, SF og EL gerne kvittere for det knæfald, regeringen trods alt har vist, ved at støtte S, SF og EL’s idé. PÃ¥ den baggrund vil partierne være generøse og har ingen berøringsangst, hverken over for at støtte regeringens ændringsforslag eller over for lovforslaget som helhed.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

01.  I § 52 a, stk. 1, ændres »§ 51« til: »§ 48«.

[Konsekvensændring som følge af § 1, nr.1-3]

   2) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

02.  I § 55, stk. 1, ændres »§ 51« til: »§ 48«.

[Konsekvensændring som følge af § 1, nr.1-3]

   3) I den under nr. 13 foreslåede affattelse af § 63, stk. 4, ændres »390« til: »300«, »360« til: »276«, »195« til: »150« og »180« til: »138«.

[Genoptjeningskrav efter karantæne på grund af selvforskyldt ledighed]

   4) I den under nr. 15 foreslåede affattelse af § 63 a, stk. 3, ændres »390« til: »300«, »360« til: »276«, »195« til: »150« og »180« til: »138«.

[Genoptjeningskrav efter karantæne på grund af udeblivelse fra job- eller rådighedssamtale]

   5) Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:

03.  I § 74 b, stk. 3, ændres »§ 51« til: »§ 48«.

[Konsekvensændring som følge af § 1, nr.1-3]

Bemærkninger

Til nr. 1, 2 og 5

Af lovtekniske og ordensmæssige hensyn er det i det fremsatte lovforslag foreslået, at bestemmelserne i lovens § 51, stk. 1, affattes på ny, og at § 51  deles op og sammen med nye regler affattes i §§ 48-51 a.

Som følge heraf foreslås henvisningerne til § 51 i § 52 a, stk. 1, § 55, stk. 1, og § 74 b, stk. 3, konsekvensændret.

Til nr. 3 og 4

Det foreslås, at beskæftigelseskravene for genoptjening af dagpengeret efter selvforskyldt ledighed og karantæne, jf. forslagene til § 63, stk. 4, og § 63 a, stk. 3, ændres for lønmodtagere, således at de opfyldes ved, at medlemmet i henhold til lov om et indkomstregister som fuldtidsforsikret lønmodtager har fået indberettet 300 løntimer (som deltidsforsikret 150 løntimer) inden for en sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved månedsindberetninger, eller 276 løntimer (som deltidsforsikret 138 løntimer) inden for en sammenhængende periode, der dækker 12 uger ved uge- eller 14-dages-ind­beret­ninger.

Derved fastholdes lovens nuværende niveau for arbejdets omfang for at kunne genoptjene dagpengeretten. Forslaget betyder samlet set, at genoptjeningskravet kan opfyldes over en længere periode. For månedslønnede bliver perioden således 3 uger længere, og for uge- og 14-dages-lønnede bliver perioden 2 uger længere.

Jens Vibjerg (V) Â  Peter Juel Jensen (V) Â  Louise Schack Elholm (V) Â  Sophie Løhde (V) Â  Bent Bøgsted (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Knud Kristensen (KF) fmd.  Charlotte Dyremose (KF) Â  Anders Samuelsen (LA) Â  Thomas Adelskov (S) Â  Anne‑Marie Meldgaard (S)  Lone Møller (S) nfmd. Leif Lahn Jensen (S) Â  Eigil Andersen (SF) Â  Karsten Hønge (SF) Â  Morten Ã˜stergaard (RV) Â  Line Barfod (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Liberal Alliance (LA)

2

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)

  9
  4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

3

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 74

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

4

Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren

5

Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren

6

2. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74

Spm.nr.

Titel

1

Spm., om ministeren kan yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvor de nuværende krav om 300 timer opretholdes, men hvor genoptjeningsperioden øges til 3 måneder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm., om ministeren kan sende en redegørelse for, om spørgsmålet om periodeforskydning indeholdende eksempler på, hvem der henholdsvis taber og vinder på det nye system, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm., om ministeren kan oplyse, hvilken adgang den enkelte person har til oplysninger om sig selv i eIndkomstregisteret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvad ledige skal gøre for at få oplysningerne om f.eks. forkert løn rettet, og hvor lang tid det kan tage, før informationerne er ændret til det korrekte, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om eksempler på de største forringelser, som arbejdsløse kan risikere på grund af loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om, hvornår ministeren forventer at der indføres en digital opkrævning for G-dage hos arbejdsgiverne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om en konsekvensvurdering af ændringsforslaget fra S, SF og EL, herunder hvor mange personer der stilles dårligere og f.eks. ikke vil kunne opfylde genoptjeningskravet på 390 timer inde for 3 måneder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om i forlængelse af svaret på L 74 – spørgsmål 2 og 5 at sende udvalget de efterspurgte konkrete eksempler på lovforslagets konsekvenser for de berørte personer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm., om det vil være muligt at lave en beregningsmodel, der viderefører den eksisterende ordning med indberetning på ugebasis, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om, hvilke konsekvenser det har, at spørgsmålet om G-dage ikke er afklaret inden lovforslagets vedtagelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, at man overgår til at opgøre perioderne i måneder i stedet for uger, f.eks. i forbindelse med skæve måneder med mange helligedage, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå