Den 1. september 2008
Høring vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring mv. (Beregning af dagpenge, opgørelse af beskæftigelsesÂkrav samt arÂbejdsløshedskassernes adgang til registersamkøring som følge af anvendelse af oplysninger i eIndkomstregistret)
Ved brev af 19. august 2008 er ovenstÃ¥ende udkast til lovforslag sendt til høring i BeskæftigelsesrÃ¥Âdets ydelsesudvalg.
Lønmodtagersiden (LO, FTF og AC) kan overordnet set støtte lovforslaget, idet lovforslaget giver mulighed for at foretage de mest nødvendige regeltilpasninger for at kunne anvende eIndkomst i a-kassernes administration. Lønmodtagersiden er dog af den opfattelse, at det foreliggende lovforslag skal ses som første skridt i retning af at opnå den forventede effektivisering og serviceforbedringer, som eIndkomst på sigt vil kunne give. Således kan beregningen og administration af feriedagpenge forenkles væsentligt ved benyttelsen af data fra eIndkomstregistret.
Lønmodtagersiden skal derfor anbefale, at loven tages op til revision senest om tre år med henblik på yderligere tilpasninger til eIndkomst.
Endvidere finder lønmodtagersiden det særdeles vigtigt, at der ved lovforslagets udmøntning i bekendtgørelserne sættes fokus pÃ¥, at administrationen kan â€automatiseres†i størst muligt omfang ved anvendelse af digitale selvbetjeningsmuligheder.
Forslaget medfører en stramning af de nuværende sanktionsregler, jf. lovforslagets pkt. 13 og pkt. 15, § 63, stk. 4 og § 63 a, stk. 3.
Ifølge de nugældende regler bortfalder retten til dagpenge i tilfælde af en sanktion, indtil medlemÂmet har haft 300 timers beskæftigelse inden for en 10 ugers periode. Ifølge forslaget skal medlemÂmet nu have haft 390 timers beskæftigelse inden for 3 mÃ¥neder. Ã…rsagen til stramningen er adminiÂstrativ, idet de nuværende 10 uger svarer til 2,5 mÃ¥ned, og det er ikke muligt at operere med halve mÃ¥neder i e-indkomst.
Lønmodtagersiden kan ikke acceptere denne stramning og foreslår i stedet, at man fastholder det nugældende beskæftigelseskrav på 300 timer, men at optjeningsperioden øges til 3 måneder, hvilket vil betyde en lille lempelse.
Lønmodtagersiden gÃ¥r ud fra, at der i adgangen til "egne medlemmers data" er taget højde for, at a-kasserne ogsÃ¥ har behov for at have adgang til tidligere medlemmers data, for sÃ¥ vidt angÃ¥r tidligere medlemsperioder, samt at den nuværende a-kasse skal have adgang til data fra medlemmets evt. tidligere medlemsperioder i andre a-kasser i forbindelse med brug af oplysningerne som dokumenÂtation for opfyldelse af beskæftigelseskravet og beregning af dagpengesats. MÃ¥tte der være probleÂmer i forhold til anden lovgivning for, at a-kasserne kan fÃ¥ adgang til nævnte data, anmoder lønÂmodtagersiden om, at problemerne fjernes ved nødvendig ændring af lovgivningen.
Lønmodtagersiden finder det hensigtsmæssigt, at arbejdsgiverne ikke skal vurdere, om arbejdet er kontrollabelt/ukontrollabelt i den udstrækning, det omhandler faste overenskomstområder.
Endelig skal lønmodtagersiden bemærke, at der i forbindelse med udmøntning af reglerne skal sikÂres, at der er symmetri mellem data i eIndkomst regelfastsættelsen, sÃ¥ledes at kontrol af udbetalinÂger kan foretages pÃ¥ en rationel og betryggende mÃ¥de.
I øvrigt henvises til lønmodtagersidens bemærkninger afgivet på mødet i Ydelsesudvalget den 27. august 2008.