Jeg vil starte med at sige, at jeg en gang imellem, faktisk ret ofte, glæder mig over at have hr. Niels Helveg Petersen som formand for Skatteudvalget - ikke blot på grund af den gode mødeledelse og den store indsigt i skattesager, men også fordi der fra tid til anden kommer sproglige blomster frem, som beriger en debat, herunder udtrykket prunkløs. Ifølge Politikens store ordbog - jeg har lige slået det efter - betyder det: uden overdreven pragt og stads.
Det er lovforslaget sådan set, det er prunkløst. Det er egentlig meget nøgternt, kunne man også kalde det. Det er et spørgsmål om at forbedre de muligheder, vi giver vores iværksættere for netop at kunne spare op.
Det har for mig at se to vigtige elementer i sig, som også fru Colette L. Brix var inde på. Det ene element er, at det ruster dem bedre i kampen for at overleve de første svære år som iværksættere. Det andet er, at det faktisk har en meget god, opbyggende virkning, at man som iværksætter skal vænne sig til at lægge penge til side og bygge op til at klare det selv. Så de penge, man kommer med selv - den egenopsparing, man har - er en af de afgørende faktorer for at være succesfuld efterfølgende; der er jeg helt enig med fru Colette L. Brix.
Jeg havde i går aftes en meget positiv oplevelse. Jeg var på et sidste øjebliks afbud blevet bedt om at deltage i en af de største og ældste iværksætterkonkurrencer i Danmark, faktisk på internationalt verdensplan, Entrepreneur Of The Year 2008, som fyldte Bella Centerets store hal med tusind festklædte mennesker - arrangører og andre gæster, men først og fremmest iværksættere, der havde deltaget i regionale konkurrencer og var blevet udpeget og udvalgt til at gå videre til den store landsfinale i Bella Centeret i går.
Det var fantastisk at høre deres beskrivelse af, hvordan de uanset nedgang og nedture og sure overskrifter i aviserne stadig oplever vækstmuligheder, potentialer, og stadig væk har kreativitet, idé og vitalitet til at udfordre og se hele verden som deres globale marked og deres eget marked. Det er ikke noget med først at kigge snævert og se, om de kan sælge i deres egen baghave, men de fødes som globale virksomheder i et markedsfelt, hvor de lige så godt kan sælge til resten af Europa eller til USA eller til Asien, som de kan sælge til en anden landsdel her i Danmark.
Det var en fantastisk oplevelse, som de, der mener, at dansk erhvervsliv nu går i sort, helt sikkert burde have undt sig selv. Derfor er det den type mennesker, som lovforslaget her har sigte på og kommer i møde. Det giver dem bedre muligheder for at starte op. Det giver dem bedre muligheder for at realisere deres ideer. Den etableringskonto, som vi har kendt i årevis, har været god og solid, hvis man kunne planlægge over lang tid og spare en smule op af sin løn, men mange af de iværksættertyper, som jeg mødte i går aftes til Entrepreneur Of The Year 2008, og mange af dem, som jeg har mødt rundtomkring i landet, er jo ikke nogle, der har siddet i lang tid og sparet op. De har fået en pludselig indskydelse, en idé - noget, der er sprunget ud af deres fritidsarbejde, deres studier eller deres fuldtidsarbejde - som de kan se en mulighed for at kommercialisere, og de skal rykke på kort sigt for at være de første aktører på banen.
Derfor er det nødvendigt at give så at sige noget større volumen end ved de muligheder, der er for at spare op, nemlig ved en forbedret fradragsret, sådan at man hurtigere kan få skabt den nødvendige kapital. Og der er forslaget her et ganske godt skridt på vejen.
Der har så været nogle bekymrede røster fra både SF og Socialdemokratiet om, hvorvidt der nu kan skattespekuleres i det. Først og fremmest er der det at sige, at prisen for som iværksætter at få den store fradragsret nu er, at man så har manglende fradragsmuligheder, når man etablerer sig. Det vil sige, at man så at sige får fremrykket fradragsretten, men den bliver jo ikke større; vi sørger for, at det er neutralt.
Hvad så, hvis man sparer op og har fradragsret i dag, men ikke etablerer sig? Ligger der så en mulighed for så at sige at lave en form for skattearbitrage, skattespekulation? Nej, heldigvis ikke, for hvis man sparer op og ikke etablerer sig efterfølgende, vil der være en straffeafgift på i udgangspunktet 60 pct. af det, der er sparet op, plus et rentetillæg for hvert år, opsparingen har stået på etableringskontoen eller iværksætterkontoen. Og derfor er der et helt klart incitament til, at man tænker sig grundigt om, inden man går ind i ordningen, og alene vælger at spare op, hvis man er fast besluttet på, at man vil være iværksætter på et senere tidspunkt, for ellers ligger der en straffeafgift, som er større end den øjeblikkelige skattebesparelse, der er.
Jeg vil gerne under udvalgsbehandlingen komme tilbage med en nærmere beskrivelse af de konsekvenser, der vil være, hvis man uretmæssigt hæver et indskud. Og det tror jeg vil berolige nogle af de bekymringer, der har været.
Hvad angår det andet spørgsmål fra hr. Nick Hækkerup om at følge med i udviklingen af omfanget af ordningen, vil vi gerne give tilsagn om, at vi finder en model, som er tilfredsstillende med hensyn til løbende at kunne følge med i, hvad der vil være. Jeg kunne forestille mig, at vi kommer med en afrapportering efter en vis indfasningsperiode. Lovforslaget skal nu også ud og gøres bekendt, og folk skal vænne sig til at bruge det her. Så kan vi lave en afrapportering af, hvad niveauet har været.
Jeg vil bare slutte med at sige - når man en gang imellem kan høre fra hr. Niels Helveg Petersen, at det er et prunkløst forslag, og høre hr. Nick Hækkerup, der nærmest startede med at sige, at det her var det, der skulle imødegå finanskrisen - at det er et godt, solidt forslag. Jeg mener i øvrigt ikke, at løsningen på finanskrisen er at overtage Socialdemokratiets politik. Jeg tror, at årsagen til finanskrisen i højere grad har været, at USA har kørt en så uansvarlig økonomi, at det næsten når Anker Jørgensens højder i 1970'erne.