|
|
|
Dato: |
11. december 2008 |
|
Lovkontoret |
||
2008/4011-312 |
||
VHH |
||
Spm. 98 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 98 ad L 69 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 9. december 2008.
Spørgsmål:
â€I forlængelse af svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 31 bedes ministeren redegøre for, om flere elementer tilsammen kan udgøre et sÃ¥ stort indgreb i den personlige frihed, at der er tale om frihedsberøvelse, nÃ¥r der bliver tale om tvungen bopæl med overnatningspligt, særlig overvÃ¥gning og daglig meldepligt.â€
Svar:
Jeg henviser til første del af besvarelsen af spørgsmål 31, hvor Justitsministeriet har oplyst følgende:
†1. Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5 om ret til frihed og sikkerhed, at der ved vurderingen af, om der foreligger frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand, skal tages udgangspunkt i sagens konkrete omstændigheder, og at en række kriterier, såsom type, varighed, virkning og måden hvorpå foranstaltningen bliver gennemført, skal tages i betragtning, jf. herved Guzzardi mod Italien, dom af 6. november 1980, præmis 92.
Det følger af den nævnte doms præmis 94, at særlig overvÃ¥gning ledsaget af krav om tvungen bopæl i et bestemt omrÃ¥de ikke i sig selv udgør frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand. Det anføres dog samtidig, at det ikke følger heraf, at implementeringen af en sÃ¥dan foranstaltning aldrig vil kunne medføre, at der foreligger frihedsberøvelse.â€