Dato:

11. december 2008

Kontor:

Lovkontoret

J.nr.:

2008/4011-312

Sagsbeh.:

VHH

Fil-navn:

Spm. 98

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 98 ad L 69 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 9. december 2008.

 

Spørgsmål:

”I forlængelse af svaret på spørgsmål 31 bedes ministeren redegøre for, om flere elementer tilsammen kan udgøre et så stort indgreb i den personlige frihed, at der er tale om frihedsberøvelse, når der bliver tale om tvungen bopæl med overnatningspligt, særlig overvågning og daglig meldepligt.”

 

Svar:

 

Jeg henviser til første del af besvarelsen af spørgsmål 31, hvor Justitsministeriet har oplyst følgende:

 

” 1. Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5 om ret til frihed og sikkerhed, at der ved vurderingen af, om der foreligger frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand, skal tages udgangspunkt i sagens konkrete omstændigheder, og at en række kriterier, såsom type, varighed, virkning og måden hvorpå foranstaltningen bliver gennemført, skal tages i betragtning, jf. herved Guzzardi mod Italien, dom af 6. november 1980, præmis 92.

 

Det følger af den nævnte doms præmis 94, at særlig overvågning ledsaget af krav om tvungen bopæl i et bestemt område ikke i sig selv udgør frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand. Det anføres dog samtidig, at det ikke følger heraf, at implementeringen af en sådan foranstaltning aldrig vil kunne medføre, at der foreligger frihedsberøvelse.”