|
|
|
Dato: |
5. december 2008 |
|
2008/4011-295 |
||
ANT |
||
Spm. 6 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 ad L 69 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 19. november 2008.
Spørgsmål:
â€Hvor ofte har politiet udnyttet deres mulighed for allerede i dag at fastsætte daglig meldepligt for personer pÃ¥ tÃ¥lt ophold, hvis det skønnes hensigtsmæssigt og proportionalt og, hvad har været Ã¥rsagen hertil?â€
Svar:
Rigspolitiet har oplyst følgende:
â€Efter udlændingelovens § 34, stk. 3, kan politiet bestemme, at en udlænding, der er meddelt afslag pÃ¥ en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, men som ikke kan udsendes af landet, jf. udlændingelovens § 31, skal give møde hos politiet pÃ¥ nærmere angivne tidspunkter med henblik pÃ¥ løbende at sikre, at politiet har kendskab til udlændingens opholdssted.
Meldepligt for personer, der er administrativt udvist efter udlændingelovens § 25, og som derfor er udelukket fra opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, er ikke direkte omfattet af ordlyden i udlændingelovens § 34, stk. 3. En udlænding, der må anses for en fare for statens sikkerhed, og hvis opholdstilladelse herefter er bortfaldet som følge af en afgørelse om udvisning efter udlændingelovens § 25, og som ikke på grund af refoulementsforbuddet i udlændingelovens § 31 kan udsendes af landet, må imidlertid kunne pålægges meldepligt efter en analog anvendelse af bestemmelsen i udlændingelovens § 34, stk. 3.
Træffer Udlændingeservice afgørelse om, at en udlænding på tålt ophold, skal tage ophold i Center Sandholm, undergives udlændingen som udgangspunkt meldepligt én gang om ugen.
Der er følgende fortolkningsbidrag til anvendelsen af meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3.
Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lov nr. 365 af 2. juni 2002 (lovforslag L 152 af 28. februar 2002, side 87), â€Det forudsættes, at politiet – sÃ¥fremt lovforslag nr. L 32 vedtages – pÃ¥lægger udlændinge pÃ¥ sÃ¥kaldt tÃ¥lt ophold, der er blevet pÃ¥lagt at tage ophold i Center Sandholm, meldepligt – som udgangspunkt hver uge. Derved sikres det, at politiet løbende holder opsyn med de pÃ¥gældende udlændinges tilstedeværelse i Center Sandholmâ€. Det fremgÃ¥r endvidere af bemærkningerne, side 87, 2. spalte, â€I de tilfælde, hvor Udlændingestyrelsen tillader, at en udlænding pÃ¥ tÃ¥lt ophold tager ophold uden for Center Sandholm, vil udlændingen – i lighed med de udlændinge, som pÃ¥lægges at tage ophold i Center Sandholm – kunne pÃ¥lægges at melde sig hos det stedlige politi, som udgangspunkt hver 14. dag, jf. det ovenfor anførte om lovforslag nr. L 32.â€
Bestemmelsen i § 34, stk. 3, blev indført ved lov nr. 362 af 6. juni 2002. Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lov nr. 362 af 6. juni 2002 (lovforslag L 32 af 13. december 2001, side 25), â€Det forudsættes, at politiet pÃ¥lægger sÃ¥danne udlændinge som udgangspunkt meldepligt hver 14. dag.†Det fremgÃ¥r endvidere, at â€Den foreslÃ¥ede bestemmelse i § 34, stk. 3, giver mulighed for efter en konkret vurdering at pÃ¥lægge meldepligt oftere end hver 14. dag (om fornødent dagligt).â€
Formålet med bestemmelsen er som ovenfor nævnt at sikre, at politiet har kendskab til udlændingens opholdssted med henblik på, at politiet umiddelbart har mulighed for at drage omsorg for udlændingens udrejse, hvis afgørelsen om, at udlændingen ikke kan udsendes på grund af udlændingelovens refoulementsforbud, ændres. Det bemærkes i den forbindelse, at tvangsmæssig udsendelse til hjemlandet vil forudsætte en ændring af asylmyndighedernes afgørelse, hvilket erfaringsmæssigt tager nogen tid. Såfremt der måtte opstå mulighed for en frivillig udrejse, vil der efter Rigspolitiets opfattelse ikke være grundlag for frihedsberøvelse.
Der har ikke hidtil i praksis været behov for pÃ¥ det foreliggende retsgrundlag at anvende daglig meldepligt med henblik pÃ¥ at varetage dette udlændingeretlige formÃ¥l.â€