|
|
|
Dato: |
5. december 2008 |
|
2008/4011-297 |
||
VHH |
||
Spm. 29 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 29 ad L 69 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. november 2008.
Spørgsmål:
â€Vil ministeren redegøre for forslagets forhold til grundlovens § 71?â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra justitsministeren, som har oplyst følgende:
"1. Grundlovens § 71 er sålydende:
"§ 71. Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borÂger kan pÃ¥ grund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin afstamning underkastes nogen form for frihedsberøÂvelse.
Stk. 2. Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel i loven.
Stk. 3. Enhver, der anholdes, skal inden 24 timer stilles for en dommer. Hvis den anholdte ikke straks kan sættes på fri fod, skal dommeren ved en af grunde ledsaget kendelse, der afsiges snarest muligt og senest inden tre dage, afgøre, om han skal fængsles, og, hvis han kan løslades mod sikkerhed, bestemme dennes art og størrelse. Denne bestemmelse kan for Grønlands vedkommende fraviges ved lov, forsåvidt dette efter de stedlige forhold må anses for påkrævet.
Stk. 4. Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af vedkommende straks særskilt indbringes for højere ret.
Stk. 5. Ingen kan underkastes varetægtsfængsel for en forseÂelse, som kun kan medføre straf af bøde eller hæfte.
Stk. 6. Udenfor strafferetsplejen skal lovligheden af en friÂhedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myndigÂhed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinÂge, pÃ¥ begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler pÃ¥ hans vegne, forelægges de almindelige domÂstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse. NærmeÂre regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergiÂves et af folketinget valgt tilsyn, hvortil de pÃ¥gældende skal have adgang til at rette henvendelse."
2. Som det fremgÃ¥r, er grundlovens § 71 opbygget sÃ¥ledes, at bestemmelÂserne i stk. 1-2 vedrører enhver form for frihedsberøvelse, stk. 3-5 vedrøÂrer frihedsberøvelse inden for strafferetsplejen, og stk. 6-7 vedrører adÂministrativ frihedsberøvelse.
Det fremsatte lovforslag nr. L 69 om ændring af udlændingeloven indeÂholder regler om skærpet meldepligt for udlændinge pÃ¥ tÃ¥lt ophold, styrÂket kontrol med overholdelse af pÃ¥bud om at tage ophold pÃ¥ et bestemt indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for overtrædelse af en pÃ¥lagt meldepligt eller et pÃ¥bud om at tage ophold pÃ¥ et bestemt indÂkvarteringssted.
3. De foranstaltninger, som foreslÃ¥s indført med lovforslaget, giver efter Justitsministeriets opfattelse ikke anledning til overvejelser i forhold til bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 3-5, idet disse bestemmelser alene vedrører frihedsberøvelse (i form af anholdelse og varetægtsfængsÂling), som finder sted som led i en strafforfølgning, jf. bl.a. Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret 3 (2003), side 234 ff.
4. Efter Justitsministeriets opfattelse rejser lovforslaget heller ikke spørgsmål i forhold til bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 1 og 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er den almindelige opfattelse i den statsretlige litteratur, at den indledende bestemmelse i grundlovens § 71, stk. 1, 1. pkt., om den personlige friheds ukrænkelighed ikke kan tillægÂges nogen selvstændig praktisk betydning, jf. bl.a. Henrik Zahle, a.st., side 231 f., Peter Germer, Statsforfatningsret, 4. udg. (2007), side 243 f., Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udg. ved Peter Germer (1973), side 340, samt Gorm Toftegaard Nielsen, a.st., side 433 ff., hvor der bl.a. ogsÃ¥ er en beskrivelse af begrebet frihedsberøvelse.
5. Hvad endelig angår bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 6 og 7, bemærkes det, at disse bestemmelser ikke omfatter frihedsberøvelse, der har hjemmel i lovgivningen om udlændinge.
Der kan i den forbindelse henvises til bl.a. Henrik Zahle, a.st., side 240 ff., og Gorm Toftegaard Nielsen, a.st., side 449.
6. Sammenfattende er det pÃ¥ den anførte baggrund Justitsministeriets opÂfattelse, at lovforslag nr. L 69 om ændring af udlændingeloven ikke rejÂser spørgsmÃ¥l i forhold til grundlovens § 71."