Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den 22. december 2008

Sagsnr.: 12575

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 3. december 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (ad L67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet på vegne af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af Jørn Dohrmann.

 

Spørgsmål 2:

 

”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det er muligt enten i fødevareloven eller i forbindelse med projektet om ”meld en regel” at lave en dispensationsadgang for skolekøkkener og leve-bo miljøer for så vidt angår visse fødevarekrav, således at eksempelvis elever på skift kan lave mad til hinanden, uden at der eksisterer et egenkontrolprogram?”

 

Svar:

 

Fødevarelovgivningen regulerer ikke madlavning i private hjem. Hvornår madlavningen er omfattet af fødevarelovgivningen er defineret i EU-lovgivningen. I leve-bo-miljøer og skolekøkkener skal derfor tages hensyn til, hvornår man bevæger sig uden for privatsfæren.

 

Der er tale om fødevarevirksomhed, når en skole lader elever lave mad til hinanden på skift som led i en madordning til daglig bespisning af børnene. Fødevareforordningen[1] definerer i art. 3, stk. 2 begrebet ”fødevarevirksomhed” som ”ethvert offentligt eller privat foretagende, som med eller uden gevinst for øje udfører en hvilken som helst aktivitet, der indgår som et hvilket som helst led i produktionen, tilvirkningen eller distributionen af fødevarer”. Aktiviteter med at fremstille mad, der skal serveres for andre, er således fødevarevirksomhed, jf. fødevareforordningen. I forordningens definition på detailhandel nævnes som eksempler ”…virksomhedskantiner, institutionskøkkener, restauranter og andre tilsvarende madserviceordninger….”. Skolen skal i det tilfælde ganske som kantiner på skoler leve op til de forordningsbestemte krav til blandt andet egenkontrol, indretning og drift.

 

Kravene til blandt andet egenkontrol, indretning og drift til fødevarevirksomheder er primært reguleret direkte af EU-forordninger, som ikke giver mulighed for at afvige fra disse bestemmelser. Der kan derfor ikke indføres en dispensation i fødevareloven eller heraf afledte bestemmelser for kravet om, at der i henhold til hygiejneforordningens[2] art. 5 skal gennemføres egenkontrol.

 

Hvis elever derimod kun lejlighedsvis laver mad til hinanden, så er det undtaget hygiejneforordningens bestemmelser og kan ske uden registrering eller autorisation hos fødevaremyndighederne.

 

Skolekøkkener, der kun bruges til hjemkundskab, er ikke omfattet af fødevarelovgivningen, og dermed kravet om egenkontrol. Hjemmekundskabsundervisning, hvor eleverne kun producerer mad til sig selv, betragtes nemlig som sidestillet med madlavning i en privat husholdning, hvilket falder udenfor fødevarelovgivningens anvendelsesområde.

 

Jeg har bedt Fødevarestyrelsen foretage et serviceeftersyn af reglerne for offentlige institutionskøkkener i form af daginstitutioner, skolekøkkener og køkkener i leve-bo miljøer i det kommende år med henblik på at identificere mulige lettelser i fortolkningen af reglerne på området. Projektet vil koncentrere sig om hygiejnereglerne og blandt andet indebære dialogmøder med relevante interessenter og besøg i institutioner. Projektet vil give mulighed for erfaringsudveksling og skal munde ud i lettelser og bedre information samt vejledning til de forskellige brugere.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/Lisbet Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1]  Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed.

[2] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne.