Kirkeudvalget 2008-09
L 58 Bilag 8
Offentligt
685880_0001.png
685880_0002.png
685880_0003.png
685880_0004.png
685880_0005.png
685880_0006.png
685880_0007.png
685880_0008.png
Til lovforslag nr.L 58
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 0. maj 2009
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi. (Etablering afpermanente stiftsråd).1. ÆndringsforslagKirkeministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. november 2008 og var til 1. behandling den 28. november2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringDen 13. november 2009 sendte kirkeministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Grundtvigsk ForumPræsteforeningenSpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til kirkeministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Nogle af udvalgets spørgsmål og kirkeministerens svar herpå er optrykt i bilag 2 til betænknin-gen.SamrådsspørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til kirkeministeren til mundtligt besvarelse, som denne har besva-ret i et samråd med udvalget den 13. maj 2009.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.]
2
Flertallet henviser til kirkeministerens svar på spørgsmål 6 optrykt som bilag til betænkningen ognoterer sig, at der med lovforslaget ikke er lagt op til en ændring af hverken stiftsbidraget eller detsanvendelsesområder. Stiftsrådets funktion vil også fremover være et rådgivende organ på stiftsni-veau, som via stiftsbidraget har mulighed for at støtte aktiviteter til gavn for det kirkelige liv i stif-tet. Stiftsrådene vil således ikke have nogen form for myndighed i forhold til de lokale menigheds-råd.Flertallet bemærker i øvrigt, at nedsættelse af evt. underudvalg skal finansieres indenfor de eksi-sterende rammer.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udval-get ønsker desuden at tilføje, at partierne gerne havde set, at der, frem for den for tiden løbende ogusammenhængende enkeltsagslovgivning på folkekirkeområdet, bliver nedsat en analysegruppesom foreslået i B 144 med henblik på at fremtidssikre folkekirken, ved at lovgivningen sker på enmere gennemarbejdet og koordineret baggrund.Partierne S, SF og RV forudser, at lovgivningen om permanentgørelse af stiftsrådene vil skulleændres væsentligt, såfremt regeringen gennemfører dens regeringsgrundlag omkring omlægning afløntilskud til bloktilskud.[Etmindretali udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandlingen.]Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag
Afkirkeministeren,tiltrådt af <>:Til § 161)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 17 b, stk. 8,der bliver stk. 9, ændres »stk. 7, 1. pkt.« til: »stk. 8, 1. pkt. « og »stk. 7, 2.pkt.« til: »stk. 8, 2. pkt.«.[Konsekvensrettelse]2)Efter nr. 01 indsættes som nyt nummer:»02. I§ 17 c, stk. 6,ændres »stk. 1-3 og stk. 5-8« til: »stk. 1, stk. 3-4 og stk. 6-9«.«[Konsekvensrettelse]3)I den undernr. 2foreslåede§ 23, stk. 1, 2. pkt.,ændres »2 repræsentanter for stiftets præster«til: »3 repræsentanter for stiftets præster«.[Ændring af antallet af repræsentanter for præsterne]
3
Til § 24)Paragraffen affattes således:»§ 2Loven træder i kraft den 1. august 2009.«[Udskudt ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslag nr. 1 indsættes et nyt nummer i lovforslaget. Hensigten hermed er at ændrehovedlovens § 17 b, stk. 8, som med lovforslaget bliver stk. 9, således at henvisningen til »stk. 7, 1.pkt.« ændres til »stk. 8, 1. pkt.« og henvisning til »stk. 7, 2. pkt.« ændres til »stk. 8, 2. pkt.«. Æn-dringen er en nødvendig konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter hovedlovens § 17 b, stk. 2-8 bliver til stk. 3-9.Til nr. 2Med ændringsforslag nr. 2 indsættes et nyt nummer i lovforslaget. Hensigten hermed er at ændrehovedlovens § 17 c, stk. 6, således at henvisningen til »stk. 1-3 og stk. 5-8« ændres til »stk. 1, stk.3-4 og stk. 6-9«. Denne ændring er en nødvendig konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefterder indsættes et nyt stk. 2 i hovedloven § 17 b, hvorefter bestemmelsens, stk. 2-8 bliver stk. 3-9.Til nr. 3Med ændringsforslagets nr. 3 øges antallet af repræsentanter for præsterne i stiftsrådet fra 2 til 3.Baggrunden for ændringen er et ønske om at skabe bedre balance mellem de valgte menighedsre-præsentanter og stiftsrådets gejstlige medlemmer. Stiftsrådet skal således først og fremmest være etrådgivende organ for biskoppen, og i denne sammenhæng er det ønskeligt, hvis den gejstlige repræ-sentation i stiftsrådet styrkes. Det er dog fortsat af stor vigtighed, at de valgte menighedsrepræsen-tanter er i flertal i stiftsrådet, hvilket også vil være tilfældet med denne ændring.Til nr. 4Med ændringsforslag nr. 4 ændres lovforslagets ikrafttrædelsesdato til 1. august 2009.Baggrunden for denne ændring er, at lovforslaget ikke vil kunne vedtages i Folketinget inden den1. februar 2009, som var sat som ikrafttrædelsestidspunkt i lovforslaget.Såfremt lovforslaget vedtages, er det Kirkeministeriets hensigt i umiddelbar forlængelse af lovensikrafttræden den 1. august 2009 at udstede en bekendtgørelse, som regulerer valg til stiftsråd. Valgtil stiftsråd vil således blive udskrevet primo august 2009, således at stiftsrådene kan tiltræde den 1.november 2009.Som konsekvens heraf har Kirkeministeriet forlænget funktionsperioden for de siddende stiftsud-valg vedrørende økonomi og stiftsråd, således at funktionsperioden udløber den 1. november 2009.
4
Flemming Damgaard Larsen (V) Britta Schall Holberg (V)fmd.Jens Kirk (V)Per Bisgaard (V) Jesper Langballe (DF) Søren Krarup (DF) Charlotte Dyremose (KF)Per Ørum Jørgensen (KF) Naser Khader (KF) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Pernille Vigsø Bagge (SF)nfmd.Anne Baastrup (SF) Bente Dahl (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 58Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren3Kopi af brev af 17/11-2008 fra Niels Henrik Lyngbye og ministerenssvarbrev4Henvendelse af 9/12-08 fra Grundtvigsk Forum5Oplæg modtaget af Grundtvigsk Forum ved foretræde den 10/12-086Henvendelse af 5/1-09 fra Præsteforeningen7Orientering om forlængelse af funktionsperioden for de siddendestiftsøkonomiudvalg og stiftsråd til den 1. november 2009, fra kirke-ministeriet2Kopi KIU alm. del - spm. 17-20 om præster og ansættelsesforhold, tilkirkeministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 58Spm.nr.1TitelSpm., om der i forslaget ikke sondres mellem en overenskomstan-sat/åremålsansat/tjenestemands ansat præst, til kirkeministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 9/12-08 fra Grundtvigsk Fo-rum, til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til oplæg modtaget af Grundtvigsk Forum, tilkirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 5/1-09 fra Præsteforeningen,til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om det permanente stiftsråds forslagom anvendelsen af det bindende stiftsbidrag er at opfatte som andeten råd eller idéer, som sogn eller menighedsråd har frihed til at afvise,til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil uddybe, hvad der menes med:- kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster,- formidling af kristendom,- udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, it,medier, kirkemusik og lign. m.m., til kirkeministeren, og ministerenssvar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 58Samråds-Titelspm.nr.
2345
6
6
A
Samrådsspm. om ministeren kan redegøre for sagens status og herun-der oplyse, hvordan ministeren vil følge op på den midlertidige di-spensation, der er givet via medierne, til kirkeministeren
7

Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til kirkeministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 5 og 6 og kirkeministerens svar herpå er og optrykt efter ønske af V, S, DF, SF, KF ogRV.Spørgsmål 5:Ministeren bedes oplyse, om det permanente stiftsråds forslag om anvendelsen af det bindendestiftsbidrag er at opfatte som andet en råd eller idéer, som sogn eller menighedsråd har frihed til atafvise?Svar:Menighedsrådene er selvstændige forvaltningsorganer, som har til opgave at styre sognets kirkeli-ge og administrative anliggender. Nærværende lov ændrer ikke på dette.I modsætning hertil står stiftsrådet, der både i dag og efter lovforslaget først og fremmest er etrådgivende organ, som har til opgave at rådgive biskoppen og understøtte det lokale kirkelige liv istiftet.De eneste områder, hvor stiftsrådet er tillagt besluttende kompetencer i forhold til menighedsrå-dene, er således i forbindelse med forvaltningen af stiftsmidlerne samt ved selve udskrivningen afdet bindende stiftsbidrag. Disse kompetencer er i dag tillagt stiftsudvalget vedrørende økonomi.Den lokale selvbestemmelse er således fortsat fuldt til stede, og ingen sogne kan tvinges til at del-tage i udviklingsprojekter eller benytte materiale, der er finansieret af stiftsbidraget.Sognet er og forbliver omdrejningspunkt i Folkekirken - det centrale organ. Det ændrer lovforsla-get ikke på. Stiftsrådet er således ikke et overmenighedsråd.Spørgsmål 6:Vil ministeren uddybe, hvad der menes med:- kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster,- formidling af kristendom,- udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, it,medier, kirkemusik og lign., herunder analyser tilforberedelse af sådanne projekter?Svar:Gennem årene har landets stifter bidraget til løsningen af diverse opgaver i forbindelse med detkirkelige liv på stiftsniveau.For eksempel er der gennem mange år på stiftsniveau etableret fora for diskussion af holdningerom kirkens arbejde, udgivet stiftsbøger og/eller stiftsblade, afholdt præstekonventer og stiftsdage,arrangeret efter- og videreuddannelse af præster og andre medarbejdere i samvirke med folkekir-kens uddannelsesinstitutioner og inspireret til samarbejde inden for områder som undervisning, mel-lemkirkeligt arbejde mv.
8
Frem til 2007 var det alene biskoppen, som styrede omfanget og karakteren af disse aktiviteter.Finansieringer af aktiviteterne skete over stiftsfondene, over stifternes egen bevilling og over præ-stebevillingen.I 2007 blev der med vedtagelsen af lov nr. 531 af 6. juni 2007 skabt hjemmel til, at der fremoverkunne udskrives et bindende stiftsbidrag til finansiering af den ovennævnte type aktiviteter påstiftsniveau. Stiftsbidraget skulle i modsætning til tidligere ikke forvaltes af biskoppen alene, menaf stiftsudvalget vedrørende økonomi som består af biskoppen og en læg repræsentant fra hvert afstiftets provstier.I forbindelse med stiftsrådsforsøgene overtog en række af stiftsrådene efter dispensation fra kir-keministeren opgaven med at udskrive det bindende stiftsbidrag fra stiftsudvalgene vedrørendeøkonomi. Det er denne ordning, som lovforslaget om permanente stiftsråd vil gøre permanent. Derændres således med lovforslaget hverken på stiftsbidraget eller dets anvendelsesområde.Hensigten med stiftsbidraget er således også fremover alene at give økonomisk mulighed for, atstiftet kan bidrage til det kirkelige liv på stiftsniveau.Der tillægges således ikke stiftsrådet nogle nye kompetencer med dette lovforslag, og stiftsrådenehar således heller ikke fremover i øvrigt nogen form for myndighed i forhold til menighedsrådet.I lighed med hvad der er tilfældet i dag, er den lokale selvbestemmelse således fortsat fuldt til ste-de, og ingen sogne kan tvinges til at deltage i aktiviteter, som der ikke er opbakning til lokalt.Stiftsrådet er således - i lighed med de nuværende stiftsudvalg vedrørende økonomi - ikke etovermenighedsråd, men et rådgivende organ på stiftsniveau, som via stiftsbidraget har mulighed forat støtte aktiviteter til gavn for det kirkelige liv i stiftet.