Kirkeudvalget 2008-09
L 58 Bilag 10
Offentligt
710566_0001.png
710566_0002.png
710566_0003.png
710566_0004.png
710566_0005.png
710566_0006.png
710566_0007.png
710566_0008.png
Til lovforslag nr.L 58
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 20. maj 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi.(Etablering af permanente stiftsråd)[af kirkeministeren Birthe Rønn Hornbech]
1. ÆndringsforslagKirkeministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. november 2008 og var til 1. behandling den 28. november2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringDen 13. november 2008 sendte kirkeministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Grundtvigsk Forum ogPræsteforeningen.DeputationerEndvidere har Grundtvigsk Forum og Præsteforeningen mundtligt over for udvalget redegjort forderes holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til kirkeministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Nogle af udvalgets spørgsmål og kirkeministerens svar herpå er optrykt i bilag 2 til betænknin-gen.SamrådsspørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til kirkeministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besva-ret i et samråd i udvalget den 13. maj 2009.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Flertallet henviser til kirkeministerens svar på spørgsmål 6 optrykt som bilag til betænkningen ognoterer sig, at der med lovforslaget ikke er lagt op til en ændring af hverken stiftsbidraget eller detsanvendelsesområder. Stiftsrådets funktion vil også fremover være et rådgivende organ på stiftsni-veau, som via stiftsbidraget har mulighed for at støtte aktiviteter til gavn for det kirkelige liv i stif-tet. Stiftsrådene vil således ikke have nogen form for myndighed over de lokale menighedsråd.Flertallet bemærker i øvrigt, at nedsættelse af eventuelle underudvalg skal finansieres inden for deeksisterende rammer.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udval-get ønsker desuden at tilføje, at partierne gerne havde set, at der frem for den for tiden løbende ogusammenhængende enkeltsagslovgivning på folkekirkeområdet bliver nedsat en analysegruppe somforeslået i beslutningsforslag nr. B 144 med henblik på at fremtidssikre folkekirken ved, at lovgiv-ningen sker på en mere gennemarbejdet og koordineret baggrund.S, SF og RV forudser, at lovgivningen om at gøre stiftsrådene permanente vil skulle ændres væ-sentligt, såfremt regeringen gennemfører sit regeringsgrundlag vedrørende omlægning af løntil-skuddet til bloktilskud.Etmindretali udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfkirkeministeren,tiltrådt af etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL):Til § 11)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 17 b, stk. 8,der bliver stk. 9, ændres »stk. 7, 1. pkt.« til: »stk. 8, 1. pkt.« og »stk. 7, 2. pkt.«til: »stk. 8, 2. pkt.«02.I§ 17 c, stk. 6,ændres »stk. 1-3 og stk. 5-8« til: »stk. 1, 3, 4 og 6-9«.«[Konsekvensrettelser]2)I den undernr. 2foreslåede§ 23, stk. 1, 2. pkt.,ændres »2 repræsentanter for stiftets præster«til: »3 repræsentanter for stiftets præster«.[Ændring af antallet af repræsentanter for præsterne]
3
Til § 23)Datoen »1. februar« ændres til: »1. august«.[Udskudt ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslag nr. 1 indsættes to nye numre i lovforslaget. Hensigten med nr. 01 er at æn-dre hovedlovens § 17 b, stk. 8, som med lovforslaget bliver stk. 9, således at henvisningen til »stk.7, 1. pkt.« ændres til »stk. 8, 1. pkt.« og henvisningen til »stk. 7, 2. pkt.« ændres til »stk. 8, 2. pkt.«.Ændringen er en nødvendig konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter hovedlovens § 17 b,stk. 2-8 bliver til stk. 3-9.Hensigten med nr. 02 er at ændre hovedlovens § 17 c, stk. 6, således at henvisningen til »stk. 1-3og stk. 5-8« ændres til »stk. 1, stk. 3-4 og stk. 6-9«. Denne ændring er en nødvendig konsekvens aflovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der indsættes et nyt stk. 2 i hovedlovens § 17 b, hvorefter be-stemmelsens stk. 2-8 bliver stk. 3-9.Til nr. 2Med ændringsforslagets nr. 2 øges antallet af repræsentanter for præsterne i stiftsrådet fra 2 til 3.Baggrunden for ændringen er et ønske om at skabe bedre balance mellem de valgte menighedsre-præsentanter og stiftsrådets gejstlige medlemmer. Stiftsrådet skal således først og fremmest være etrådgivende organ for biskoppen, og i denne sammenhæng er det ønskeligt, hvis den gejstlige repræ-sentation i stiftsrådet styrkes. Det er dog fortsat af stor vigtighed, at de valgte menighedsrepræsen-tanter er i flertal i stiftsrådet, hvilket også vil være tilfældet med denne ændring.Til nr. 3Med ændringsforslag nr. 3 ændres lovforslagets ikrafttrædelsesdato til 1. august 2009.Baggrunden for denne ændring er, at lovforslaget ikke er vedtaget i Folketinget inden den 1. fe-bruar 2009, som var sat som ikrafttrædelsestidspunkt i lovforslaget.Såfremt lovforslaget vedtages, er det Kirkeministeriets hensigt i umiddelbar forlængelse af lovensikrafttræden den 1. august 2009 at udstede en bekendtgørelse, som regulerer valg til stiftsråd. Valgtil stiftsråd vil således blive udskrevet primo august 2009, således at stiftsrådene kan tiltræde den 1.november 2009.Som konsekvens heraf har Kirkeministeriet forlænget funktionsperioden for de siddende stiftsud-valg vedrørende økonomi og stiftsråd, således at funktionsperioden udløber den 1. november 2009.
4
Flemming Damgaard Larsen (V) Britta Schall Holberg (V)fmd.Jens Kirk (V)Per Bisgaard (V) Jesper Langballe (DF) Søren Krarup (DF) Charlotte Dyremose (KF)Per Ørum Jørgensen (KF) Naser Khader (KF) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Pernille Vigsø Bagge (SF)nfmd.Anne Baastrup (SF) Bente Dahl (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 58Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren2Kopi KIU alm. del – spm. 17-20 om præster og ansættelsesforhold, tilkirkeministeren3Kopi af brev af 17/11-2008 fra Niels Henrik Lyngbye og kirkemini-sterens svarbrev4Henvendelse af 9/12-08 fra Grundtvigsk Forum5Oplæg modtaget fra Grundtvigsk Forum ved foretræde 10/12-086Henvendelse af 5/1-09 fra Præsteforeningen7Orientering om forlængelse af funktionsperioden for de siddendestiftsøkonomiudvalg og stiftsråd til den 1. november 2009, fra Kirke-ministerietOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 58Spm.nr.1TitelSpm., om der i forslaget ikke sondres mellem en overenskomstan-sat/åremålsansat/tjenestemandsansat præst, til kirkeministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/12-08 fra GrundtvigskForum, til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til oplæg modtaget fra Grundtvigsk Forum, tilkirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/1-09 fra Præsteforeningen,til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om det permanente stiftsråds forslagom anvendelsen af det bindende stiftsbidrag er at opfatte som andetend råd eller ideer, som sogn eller menighedsråd har frihed til at afvi-se, til kirkeministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil uddybe, hvad der menes med kommunikati-on mellem stiftet, menighedsråd og præster, formidling af kristendom,udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, it, medier, kir-kemusik og lign., herunder analyser til forberedelse af sådanne pro-jekter, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
2345
6
6
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 58Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren kan redegøre for sagens status og her-under oplyse, hvordan ministeren vil følge op på den midlertidige dis-pensation, der er givet via medierne, til kirkeministeren
7

Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til kirkeministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 5 og 6 og kirkeministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V, S, DF, SF, KF og RV.Spørgsmål 5:Ministeren bedes oplyse, om det permanente stiftsråds forslag om anvendelsen af det bindendestiftsbidrag er at opfatte som andet end råd eller ideer, som sogn eller menighedsråd har frihed til atafvise?Svar:Menighedsrådene er selvstændige forvaltningsorganer, som har til opgave at styre sognets kirkeli-ge og administrative anliggender. Nærværende lov ændrer ikke på dette.I modsætning hertil står stiftsrådet, der både i dag og efter lovforslaget først og fremmest er etrådgivende organ, som har til opgave at rådgive biskoppen og understøtte det lokale kirkelige liv istiftet.De eneste områder, hvor stiftsrådet er tillagt besluttende kompetencer i forhold til menighedsrå-dene, er således i forbindelse med forvaltningen af stiftsmidlerne samt ved selve udskrivningen afdet bindende stiftsbidrag. Disse kompetencer er i dag tillagt stiftsudvalget vedrørende økonomi.Den lokale selvbestemmelse er således fortsat fuldt til stede, og ingen sogne kan tvinges til at del-tage i udviklingsprojekter eller benytte materiale, der er finansieret af stiftsbidraget.Sognet er og forbliver omdrejningspunkt i Folkekirken – det centrale organ. Det ændrer lovforsla-get ikke på. Stiftsrådet er således ikke et overmenighedsråd.Spørgsmål 6:Vil ministeren uddybe, hvad der menes med:– kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster,– formidling af kristendom,– udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, it, medier, kirkemusik og lign., herunderanalyser til forberedelse af sådanne projekter?Svar:Gennem årene har landets stifter bidraget til løsningen af diverse opgaver i forbindelse med detkirkelige liv på stiftsniveau.For eksempel er der gennem mange år på stiftsniveau etableret fora for diskussion af holdningerom kirkens arbejde, udgivet stiftsbøger og/eller stiftsblade, afholdt præstekonventer og stiftsdage,arrangeret efter- og videreuddannelse af præster og andre medarbejdere i samvirke med folkekir-kens uddannelsesinstitutioner og inspireret til samarbejde inden for områder som undervisning, mel-lemkirkeligt arbejde mv.Frem til 2007 var det alene biskoppen, som styrede omfanget og karakteren af disse aktiviteter.Finansieringer af aktiviteterne skete over stiftsfondene, over stifternes egen bevilling og over præ-stebevillingen.
8
I 2007 blev der med vedtagelsen af lov nr. 531 af 6. juni 2007 skabt hjemmel til, at der fremoverkunne udskrives et bindende stiftsbidrag til finansiering af den ovennævnte type aktiviteter påstiftsniveau. Stiftsbidraget skulle i modsætning til tidligere ikke forvaltes af biskoppen alene, menaf stiftsudvalget vedrørende økonomi, som består af biskoppen og en læg repræsentant fra hvert afstiftets provstier.I forbindelse med stiftsrådsforsøgene overtog en række af stiftsrådene efter dispensation fra kir-keministeren opgaven med at udskrive det bindende stiftsbidrag fra stiftsudvalgene vedrørendeøkonomi. Det er denne ordning, som lovforslaget om permanente stiftsråd vil gøre permanent. Derændres således med lovforslaget hverken på stiftsbidraget eller dets anvendelsesområde.Hensigten med stiftsbidraget er således også fremover alene at give økonomisk mulighed for, atstiftet kan bidrage til det kirkelige liv på stiftsniveau.Der tillægges således ikke stiftsrådet nogle nye kompetencer med dette lovforslag, og stiftsrådenehar således heller ikke fremover i øvrigt nogen form for myndighed i forhold til menighedsrådet.I lighed med hvad der er tilfældet i dag, er den lokale selvbestemmelse således fortsat fuldt til ste-de, og ingen sogne kan tvinges til at deltage i aktiviteter, som der ikke er opbakning til lokalt.Stiftsrådet er således – i lighed med de nuværende stiftsudvalg vedrørende økonomi – ikke etovermenighedsråd, men et rådgivende organ på stiftsniveau, som via stiftsbidraget har mulighed forat støtte aktiviteter til gavn for det kirkelige liv i stiftet.