Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 4. december 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om fremme af vedvarende energi

[af klima‑ og energiministeren (Connie Hedegaard)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Klima- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 6, 8-12, 14, 15 og 17-22. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 5, 7, 13 og 16.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. november 2008 og var til 1. behandling den 14. november 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 1. juli 2008 dette udkast til udvalget, jf. (2007-08, 2. samling) EPU alm. del – bilag 235. Den 5. november 2008 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget finder, at det er et klart fremskridt, at der nu kommer en lov, hvis formål er at fremme vedvarende energi, så vi får mere vedvarende energi. Det har taget rigtig lang tid at nå frem til en sådan lov – og ikke mindst til indholdet i den. De tre partier har lagt afgørende vægt på, at de mange konstruktive – men kritiske – høringssvar så vidt muligt blev imødekommet. Derfor er det positivt, at det fremsatte lovforslag er radikalt ændret i forhold til det udkast, der blev sendt i høring. For de tre partier har det været vigtigt, at lovforslaget også kom til at indeholde en klar planlægningsforpligtelse til kommunerne, så man fik etableret en egentlig langsigtet planlægning for udpegning af områder, der er egnede til opstilling af vindmøller. Det langsigtede perspektiv er kun delvis fremtrædende i lovforslaget, der er præget af, at den seneste energiaftale kun rækker 4 år frem (dvs. til 2012). De tre partier vil arbejde for, at loven efter 4-års-periodens udløb – eller før, hvis der kan etableres enighed om det – præciseres, så det klart fremgår, at kommunerne har en langsigtet forpligtelse til at arbejde for, at der udpeges egnede steder til en fortsat udbygning med vind på land, og at det tilsvarende gælder for etablering af andre typer af VE-anlæg som f.eks. biogasanlæg. Samtidig påtager klima- og energiministeren og miljøministeren sig ved årlige redegørelser at sikre fremdriften for vedvarende energi.

Af de vigtige fremskridt, lovforslaget indeholder, lægger Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre især vægt på følgende:

–     At det er lykkedes at få højere og mere realistiske pristilskud til vindenergi, biogas og bioforgasning, så der nu kan komme gang i udbygningen med vedvarende energi.

–     Pligten til at tilbyde lokale borgere medejerskab til nye vindmøller på land.

–     En garantiordning, der kan anvendes af lokale møllelav i forbindelse med forundersøgelser m.v.

–     En grøn ordning, hvor midlerne kan anvendes til styrkelse af lokale landskabelige og rekreative værdier.

Lovforslaget indeholder også en særlig værditabsordning for naboer til nye vindmøller. Denne særordning har de tre partier kritiseret, fra første gang den blev rejst som forhandlingstema, men realiteten er, at regeringen havde lovet DF en erstatningsordning for at gå med i en energiaftale – og regeringen havde desuden tilbage i 2004 givet DF vetoret over for nye udgifter til vedvarende energi.

De tre partier har undervejs foreslået, at man i stedet for en værditabsordning øgede afstanden mellem nye, højere vindmøller og nærmeste nabo. Det ville have været en ordning, hvor vi sikrede to ting:

–     en bevarelse af det grundlæggende planlægningsprincip om at balancere samfundsmæssige nødvendigheder (udbygning med vedvarende energi) over for de gener, naboer kan opleve (i forbindelse med alle typer af anlæg, herunder veje, svinestalde m.v.), og

–     en enkel og ubureaukratisk tilgang til de interessemodsætninger, der kan være mellem samfundsmæssigt vigtige investeringer på den ene side og naboer til anlæggene på den anden side.

Denne tilgang er blevet afvist af regeringen og DF. S, SF og RV har derfor søgt at mindske skadevirkningerne ved den særlige værditabsordning. Det har ført til, at ordningen nu er indkredset til,

–     at den kun gælder for vindmøller,

–     at krav om erstatning for værditab som en klar hovedregel skal rejses, inden planlægning af placering er afsluttet, så mølleinvestor/møllelavet har mulighed for at flytte på placeringen,

–     at naboer, der bor længere væk end seks gange møllens totalhøjde (fra jord til vingespids), skal betale 4.000 kr. for at rejse et krav, og

–     at den særlige ordning overvåges og indgår i de årlige drøftelser med ministeren om, hvordan det går med udbygningen med vedvarende energi m.v.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Enhedslisten foreslår værditabsordningen fjernet fra lovforslaget. Der er tale om en særordning for vindmøllenaboer, som giver dem bedre erstatningsordninger end naboer til motorveje, gylletanke m.v. Det har Enhedslisten svært ved at forstå det fornuftige i. Konsekvensen kan ikke undgå at blive, at det bliver vanskeligere og dyrere at bygge vindmøller. Det kan Enhedslisten ikke støtte. I stedet foreslår Enhedslisten, at naboer og andre, der bor i Danmark, inddrages langt mere aktivt i ejerskabet af de nye vindmøller i form af, at der tages hensyn til naboerne ved at give dem bedre muligheder for folkeeje i form af lav og offentligt ejerskab, og at der tages hensyn til vindmøllenaboernes holdninger og ønsker ved etableringen af vindmøllerne. Enhedslisten har derfor stillet ændringsforslag nr. 2, 13 og 16.

Enhedslisten mener grundlæggende, at energiproduktionen burde være ejet af forbrugerne og det offentlige. I forhold til dette lovforslag nøjes vi imidlertid med at foreslå, at der gives bedre mulighed for et folkeligt engagement i ejerskabet, jf. ændringsforslag nr. 4, 5 og 7.

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) I stk. 1 ændres »udslippet af CO2« til: »udledningen af CO2«.

[Redaktionel ændring]

Af   et mindretal (EL):

Til §§ 6-12

   2) Paragrafferne med tilhørende overskrift udgår.

[Værditabsordningen udgår]

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 9

   3) I stk. 1, 1. pkt., ændres »inden 4 uger før VVM-høringens afslutning« til: »inden 4 uger før udløbet af høringsfristen for det offentliggjorte forslag til kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse«.

[Præcisering]

Af   et mindretal (EL):

Til § 13

   4) Overskriften før § 13 affattes således:

»Køberet til vindmølleandele for lokale borgere og borgere i Danmark«.

[Ændring som konsekvens af udvidelse af kredsen af købsberettigede]

   5) I stk. 1 ændres »20 pct.« til: »50 pct.«

[Forhøjelse af udbud af ejerandele]

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 14

   6) I stk. 4 ændres »eller som angivet i modellen efter stk. 5, model,« til: »eller som angivet i modellen efter stk. 5,«.

[Redaktionel ændring]

Af   et mindretal (EL):

Til § 15

   7) Paragraffen affattes således:

Ȥ 15. Enhver person over 18 Ã¥r, som ifølge folkeregisteret har fast bopæl i en afstand af højst 4,5 km fra opstillingsstedet pÃ¥ tidspunktet for afholdelse af udbuddet, er berettiget til at afgive købstilbud. Opstilles flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fra den nærmeste mølle.

Stk. 2. Berettigede til at afgive købstilbud er endvidere enhver person over 18 år, som ifølge folkeregisteret har fast bopæl i Danmark på tidspunktet for afholdelse af udbuddet.

Stk. 3. Personkredsen i stk. 1 har fortrinsret til køb af andele. Fortrinsretten gælder for op til 40 pct. af de udbudte ejerandele. Personkredsen i stk. 2 kan købe de resterende udbudte andele, herunder de andele, der ikke er afhændet til personkredsen omfattet af stk. 1.

Stk. 4. Udbud af ejerandele til de købsberettigede, der omfattes af stk. 1, skal som minimum ske ved tydelig annoncering i lokale aviser i de købsberettigedes områder. Annoncen, hvori udbuddet sker, skal indeholde oplysninger om

1)   antal og pris på de ejerandele, der skal udbydes,

2)   selskabsform og omfanget af hæftelsen pr. andel,

3)   frister og betingelser for afgivelse af købstilbud, og

4)   hvor købsberettigede skal henvende sig for at få tilsendt eller udleveret udbudsmaterialet.

Stk. 5. Udbud af ejerandele til de købsberettigede, der omfattes af stk. 2, skal som minimum ske ved annoncering i mindst to landsdækkende aviser eller lokalaviser i hele landet. Stk. 4, nr. 1-4, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 6. Fristen for at afgive købstilbud skal mindst være 4 uger, fra det tidspunkt udbuddet annonceres.«

[Udvidelse af kredsen af købsberettigede]

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 18

   8) Stk. 1 affattes således:

»Klima- og energiministeren opretter en grøn ordning, som kan yde tilskud til initiativer, som iværksættes for at fremme lokal accept af opstillingen af nye vindmøller på land, som er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere, bortset fra vindmøller, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation omfattet af § 41. Der ydes tilskud med et beløb, som svarer til 0,4 øre pr. kWh for 22.000 fuldlasttimer for hver vindmølle som nævnt i 1. pkt. Udbetaling af tilskud er betinget af, at pågældende vindmølle er blevet nettilsluttet.«

[Præcisering og forenkling af grøn ordning]

   9) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan vælge at ansøge om tilsagn om tilskud for beløb som nævnt i stk. 1 for en eller flere vindmøller. Hvis der ikke gives tilladelse som nævnt i stk. 2 til opstilling af en vindmølle, eller hvis det efterfølgende vurderes, at vindmøllen ikke vil blive opstillet, fradrages tilskudsbeløbet for vindmøllen i tilsagnet.«

[Præcisering og forenkling af grøn ordning]

Til § 19

   10) Paragraffen affattes således:

Ȥ 19. Energinet.dk godkender udbetaling af tilskud fra den grønne ordning pÃ¥ grundlag af ansøgning fra kommunalbestyrelsen.

Stk. 2. Tilskud udbetales inden for en udbetalingsramme for hver kommune, som beregnes af Energinet.dk. Udbetalingsrammen udgøres af beløb som nævnt i § 18, stk. 1, for vindmøller, som er blevet nettilsluttet, med fradrag af allerede udbetalte tilskud.

Stk. 3. Hvis kommunens tilgodehavende ifølge en godkendt ansøgning om udbetaling overstiger indestående i udbetalingsrammen, udbetales forskellen, når udbetalingsrammen er forøget ved nettilslutning af vindmøller.«

[Præcisering og forenkling af grøn ordning]

Til § 20

   11) Stk. 2, nr. 4, affattes således:

»4)  helt eller delvist bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af tilskud.«

[Præcisering og forenkling af grøn ordning]

Til § 51

   12) I stk. 2, nr. 1, ændres »§§ 37 og« til: »§§ 36, 37 og«.

[Korrektion]

Af   et mindretal (EL):

Til § 54

   13) Stk. 1 affattes således:

»For vindmøller omfattet af køberetsordningen i §§ 13-18 kan udbetaling af pristillæg eller andre ydelser efter denne lov kun finde sted, såfremt Energinet.dk har godkendt, at udbudsmateriale er udarbejdet og udbud af ejerandele er sket i overensstemmelse med §§ 14 og 15, jf. § 13, stk. 4.«

[Ændring som konsekvens af, at værditabsordningen udgår]

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 71

   14) Efter ordene »strider mod loven« indsættes: »eller«.

[Korrektion]

Til § 74

   15) Som stk. 3 indsættes:

»Stk. 3. Klima- og energiministeren kan fastsætte, at dele af loven får virkning på forskellige tidspunkter, herunder tidspunkter forud for ikrafttrædelsen.«

[Korrektion]

Til § 75

Af   et mindretal (EL):

   16) I stk. 1 og 2 ændres »§§ 6-17« til: »§§ 13-17«.

[Ændring som konsekvens af, at værditabsordningen udgår]

                                                                                                                                             

Af   klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

   17) I stk. 3, 3. pkt., udgår », pkt. 4,«.

[Redaktionel ændring]

   18) Stk. 4 udgår.

[Korrektion]

Til § 78

   19) Nr. 2, 25 og 26 udgår.

[Unødvendig henvisning til lov om fremme af vedvarende energi]

   20) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 21, stk. 4, ændres »den systemansvarlige til brug for dennes« til: »Energinet.dk til brug for Energinet.dk’s«.«

[Konsekvensændring]

   21) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 27 c, stk. 11, ændres »virksomheden« til: »Energinet.dk«.«

[Konsekvensændring]

Til § 79

   22) Paragraffen udgår.

[Unødvendig henvisning til lov om fremme af vedvarende energi]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en redaktionel ændring, så terminologien svarer til den, der anvendes i lov om CO2-kvoter.

Til nr. 2

Det foreslås, at værditabsordningen udgår af lovforslaget, idet det ikke vurderes, at der er grundlag for en sådan ordning for vindmøller.

Til nr. 3

Det præciseres, at det er kommuneplantillægget med tilhørende VVM-redegørelse, der sendes i høring. Samme terminologi anvendes i lovforslagets § 75. Der er ikke tale om en realitetsændring.

Til nr. 4

Overskriften til køberetsordningen foreslås ændret, således at det tilføjes, at den også gælder for borgere i Danmark.  Ændringen er en følge af, at køberetsordningen foreslås udvidet således, at alle borgere i Danmark får mulighed for at købe andele.

Til nr. 5

Det foreslås, at vindmølleopstilleres pligt til at udbyde ejerandele gennem en obligatorisk køberetsordning udvides fra 20 pct. til 50 pct.  Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 15, hvorefter kredsen af købsberettigede udvides fra lokale borgere til borgere i Danmark.  Køberetsordningen skal således også tage sigte på at øge den nationale opbakning til opstilling af nye moderne vindmøller.

Til nr. 6

Der er tale om en redaktionel ændring.

Til nr. 7

Ændringsforslaget til § 15 indebærer, at alle, som ifølge Folkeregisteret har fast bopæl i Danmark, vil få mulighed for at købe andele.

Ændringsforslaget indeholder ingen ændringer af stk. 1, som fastslår køberetten for de borgere, der bor inden for en radius af 4,5 km fra opstillingsstedet. Personkredsen i stk. 2 foreslås derimod udvidet til alle borgere i Danmark, således at det ikke længere kun er de borgere i den kommune, hvori vindmøllerne opstilles, som kan købe andele.

Den fortsatte opdeling af købsberettigede i stk. 1 og 2 skyldes, at personkredsen i stk. 1 har forkøbsret i forhold til øvrige borgere i Danmark. Det præciseres i forslaget til stk. 3, at personkredsen i stk. 1 har fortrinsret til køb af op til 40 pct. af de udbudte andele. Dette svarer til 20 pct. af alle ejerandele. Personkredsen i stk. 2 vil således kunne købe minimum 60 pct. af de udbudte andele. Såfremt de andele, som de lokale borgere, der omfattes af stk. 1, har fortrinsret til, ikke afhændes til disse, skal øvrige borgere i Danmark, jf. stk. 2, have mulighed for at købe disse. Andele, som ikke er blevet solgt til lokale borgere omfattet af stk. 1, overføres således til den pulje, som udbydes til øvrige borgere i Danmark.

Stk. 4 foreslås endvidere ændret, således at bestemmelsen alene kommer til at vedrøre fremgangsmåden ved udbud til helt lokale borgere omfattet af stk. 1. Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget til nyt stk. 5, hvori fremgangsmåden ved udbud til øvrige borgere i Danmark fastsættes.

Det følger således af stk. 5, at udbud af andele til øvrige borgere omfattet af stk. 2 skal ske ved annoncering i mindst to landsdækkende aviser eller lokalaviser i hele landet. Der fastsættes ikke nærmere krav til annoncens udformning bortset fra, at annoncen skal have en vis størrelse. I øvrigt skal annoncens indhold svare til det, som gælder i forhold til udbuddet til lokale borgere omfattet af stk. 1.

Stk. 5 i det fremsatte lovforslag bliver herefter stk. 6.

Til nr. 8

Den grønne ordning omfatter vindmøller på land nettilsluttet fra den 21. februar 2008 bortset fra husstandsmøller som nævnt i § 41. Formålet med ordningen er at give tilskud til kommunerne til initiativer, som skal fremme den lokale accept af, at disse vindmøller bliver opstillet. Tilskudsbeløbet for hver ny vindmølle er summen af 0,4 øre pr. kWh i 22.000 fuldlasttimer, og beløbet finansieres ved indbetaling fra Energinet.dk.

Af hensyn til kommunens økonomiske dispositioner skal kommunen kunne råde over tilskudsbeløb i tilknytning til afholdelsen af de tilskudsberettigede aktiviteter. I det fremsatte lovforslag er dette søgt tilgodeset ved, at Energinet.dk udlægger beløbet forskudsvis til kommunen efter nettilslutningen og løbende opkræver 0,4 øre pr. produceret kWh i 22.000 fuldlasttimer hos elforbrugerne til dækning af udlægget.

Det vurderes, at det fremsatte forslag indebærer uklarhed om tilskuddets størrelse. Det fremgår ikke eksplicit, hvorvidt allerede tildelte tilskud påvirkes af, at en vindmølle rent faktisk ikke gennemfører en fuldlastproduktion i 22.000 timer. Dette vil være tilfældet, hvis en vindmølle uforudsigeligt bliver fjernet inden for de 22.000 fuldlasttimer, og det vil også gælde for et meget begrænset antal prototypeforsøgsmøller med en beskeden og kortvarig elproduktion. Der vil imidlertid også i disse tilfælde være behov for støtte fra den grønne ordning for at fremme den lokale accept i forbindelse med opstillingen.

Med henblik på at kommunen med sikkerhed kan disponere over tilskudsmidlerne, foreslås derfor ændringer af §§ 18 og 19, hvorved tilskud ligger fast ved nettilslutningen af vindmøllen. Endvidere ændres finansieringen af tilskuddet, således at Energinet.dk udbetaler tilskuddet til kommunen efter ansøgning og derefter inddækker det udbetalte beløb på en gang hos elforbrugerne. Dette vurderes tillige at være mere administrativt hensigtsmæssigt end finansieringen i det fremsatte lovforslag.

Ændringen vil kun have en yderst beskeden påvirkning af elforbrugernes PSO-tariffer, da beløbene kun udgør en minimal del af PSO-omkostningerne som helhed.

Ved ændringen af § 18, stk. 1, bliver størrelsen af tilskuddet pr. vindmølle således præciseret. Det fremgår endvidere, at udbetalingen af tilskuddet er betinget af, at den pågældende vindmølle er blevet nettilsluttet, således at størrelsen af den faktiske elproduktion ikke påvirker tilskudsstørrelsen.

Med hensyn til bortfald af uberettigede tilskud henvises til bemærkningerne til ændringsforlag nr. 11.

Til nr. 9

Bestemmelsen i § 18, stk. 4, om kommunalbestyrelsens ansøgning om tilsagn om tilskud uddybes, således at der kan ansøges om tilsagn for beløb som nævnt i stk. 1 for en eller flere vindmøller efter kommunalbestyrelsens valg. Derved kan kommunalbestyrelsen efter eget valg anvende tilskudsmidler til en samlet aktivitet eller flere successive aktiviteter.

Bestemmelserne om reduktion af tilsagn uddybes tillige, således at tilskudsbeløbet for en vindmølle ifølge tilsagnet bortfalder, hvis der ikke i medfør af lov om planlægning gives tilladelse til opstilling af vindmøllen, eller hvis det efterfølgende vurderes, at vindmøllen ikke vil blive opstillet. Dette sidste kan eksempelvis bygge på, at der ikke i en længere periode er truffet skridt til at gennemføre projektet, eller at meddelte tilladelser senere bortfalder. Afgørelsen træffes af Energinet.dk efter en konkret vurdering.

Til nr. 10

I forbindelse med ændringen af § 18 om finansieringen af den grønne ordning foretages der konsekvensændringer i § 19 om Energinet.dk’s administration af tilskud.

Det præciseres i stk. 1, at Energinet.dk godkender udbetaling af tilskud fra den grønne ordning på grundlag af ansøgning fra kommunalbestyrelsen. Herunder påser Energinet.dk, om betingelser og vilkår for tilsagnet og udbetalingen er opfyldt.

Det fremgår af stk. 2, at tilskud udbetales inden for en udbetalingsramme for hver kommune, som beregnes af Energinet.dk. Denne udbetalingsramme udgøres af beløb som nævnt i § 18, stk. 1, dvs. summen af 0,4 øre pr. kWh for 22.000 fuldlasttimer, for vindmøller, som er blevet nettilsluttet, idet rammen samtidig reduceres med allerede udbetalte tilskud. Udbetalingsrammen består således af tilskudsmidler, som kommunalbestyrelsen kan få udbetalt efter godkendt ansøgning. Beløbet beregnes uden forrentning.

I stk. 3 uddybes det fremsatte stk. 4 om udbetalingen af tilskud. Det følger heraf, at hvis kommunalbestyrelsens tilgodehavende ifølge en godkendt ansøgning om udbetaling overstiger indestående i udbetalingsrammen som nævnt i stk. 2, skal Energinet.dk udbetale forskellen, når udbetalingsrammen er forøget ved efterfølgende nettilslutning af vindmøller, som omfattes af den grønne ordning.

Det forudsættes, at ansøgningen om udbetaling af tilskud er godkendt af Energinet.dk, det vil sige, at ansøgningen ikke overstiger det maksimale beløb for tilsagn ifølge § 18, stk. 4, og at betingelser og vilkår for at give tilsagn og udbetale tilskuddet er opfyldt.

Til nr. 11

Den fremsatte § 20, stk. 2, om hjemmel til at fastsætte nærmere regler ved bekendtgørelse foreslås ændret, idet nr. 4 i det fremsatte lovforslag, hvorefter der kan fastsættes regler om beregning af beløb, udgår, som konsekvens af at opgørelse m.v. af tilskudsmidler er forenklet.

Tillige indsættes som nr. 4 en bemyndigelse til at fastsætte regler om helt eller delvist bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af tilskud. Ændringen beror på, at bestemmelser herom er almindelige i tilskudslovgivningen. Et krav om bortfald og tilbagebetaling vil forudsætte, at der eksempelvis er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for tildelingen af tilskud, eller at vilkår for tilsagn eller udbetaling ikke er blevet opfyldt.

Generelt vil det blive vurderet nærmere i lyset af karakteren og omfanget af de administrative opgaver og indhøstede erfaringer, hvorvidt og i hvilket omfang der er behov for at fastsætte mere detaljerede regler om de forhold, som er nævnt i stk. 2.

Til nr. 12

Der foreslås indsat en henvisning til § 36 i § 51, stk. 2, nr. 1, som omhandler fastsættelse af markedsprisen på elektricitet. Markedsprisen på elektricitet produceret på anlæg omfattet af § 36, dvs. vindmøller nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere, bortset fra vindmøller, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, jf. § 41, og havvindmøller, jf. § 37, skal fastsættes på samme måde som markedsprisen på elektricitet produceret på anlæg omfattet af §§ 37 og 39-41, § 44, stk. 2, og §§ 46 og 47. Der er tale om en korrektion.

Til nr. 13

Det foreslås, at de betingelser for udbetaling af pristillæg og andre ydelser, som knytter sig til værditabsordningen, udgår. Ændringen er en konsekvens af, at værditabsordningen udgår, jf. ændringsforslag nr. 2.

Til nr. 14

Der indsættes et manglende »eller« i lovteksten, således at der er mulighed for at påbyde, at forhold, der strider mod loven eller mod regler eller afgørelser i henhold til loven, bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist. Ændringen er af redaktionel karakter.

Til nr. 15

Det foreslåede stk. 3, hvorefter klima- og energiministeren kan fastsætte, at dele af loven får virkning på forskellige tidspunkter, herunder tidspunkter forud for ikrafttrædelsen, svarer til § 2, stk. 2, i lov nr. 505 af 17. juni 2008 om ændring af lov om elforsyning. Der er tale om en korrektion.

Til nr. 16

Henvisningerne til værditabsordningen i ikrafttrædelsesbestemmelsen foreslås fjernet som konsekvens af, at værditabsordningen udgår, jf. ændringsforslag nr. 2.

Til nr. 17

Der er tale om en redaktionel ændring.

Til nr. 18

Det foreslås, at overgangsreglen i § 75, stk. 4, vedrørende grøn ordning udgår af det fremsatte lovforslag. Ændringen skyldes, at § 56, stk. 3, i lov om elforsyning, som blev vedtaget ved lov nr. 505 af 17. juni 2008, ikke er sat i kraft. Der er derfor ikke behov for en overgangsregel. Den grønne ordning i VE-loven gælder for landvindmøller, som er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere, bortset fra vindmøller, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.

Til nr. 19

Det foreslås, at numrene 2, 25 og 26 udgår, fordi de ikke er nødvendige.

I det fremsatte lovforslag er det foreslået, at der blev indsat en udtrykkelig henvisning til VE-loven i elforsyningslovens § 4, stk. 1 og 2, således at det kunne sikres, at kommuner ikke mistede deres hjemmel til at udøve aktiviteter, som blev omfattet af VE-loven, og aktiviteter, som måtte knytte sig hertil.

Ved overførelsen af aktiviteter omfattet af elforsyningsloven til VE-loven er der imidlertid ikke sket nogen ændring af elforsyningslovens § 2, stk. 1. Det fremgår således fortsat af elforsyningsloven, at denne finder anvendelse på produktion, transport, handel og levering af elektricitet. Det er endvidere præciseret i § 2, stk. 5, i det fremsatte forslag til VE-loven, at elproduktionsanlæg, som anvender vedvarende energikilder, tillige er omfattet af lov om elforsyning.

Aktiviteter vedrørende produktion af elektricitet, som reguleres af VE-loven, vil derfor også være omfattet af elforsyningsloven. Det findes herefter ikke nødvendigt at henvise til VE-loven for at opretholde den gældende retstilstand.

Tilsvarende gør sig gældende med indsættelsen af henvisninger til VE-loven i elforsyningslovens §§ 37 og 37 a. Elproduktionsanlæg omfattet af VE-loven vil således være omfattet af §§ 37 og 37 a, fordi de tillige er omfattet af elforsyningsloven. Henvisningen til VE-loven anses derfor for unødvendig.

Der er ikke tilsigtet en realitetsændring med ændringsforslaget.

Til nr. 20 og 21

Der er tale om en redaktionel ændring, som følge af at den systemansvarlige virksomhed overalt i loven ændres til Energinet.dk, jf. § 78, nr. 7, i det fremsatte lovforslag.

Til nr. 22

Det foreslås, at § 79 udgår, fordi den er unødvendig.

 I det fremsatte lovforslag er det foreslået, at der blev indsat en henvisning til VE-loven i varmeforsyningslovens § 23 m, således at aktiviteter omfattet af VE-loven blev behandlet på samme måde som aktiviteter omfattet af elforsyningsloven. Ved overførelsen af aktiviteter omfattet af elforsyningsloven til VE-loven er der imidlertid ikke sket nogen ændring af elforsyningslovens § 2, stk. 1. Det fremgår således fortsat af elforsyningsloven, at denne finder anvendelse på produktion, transport, handel og levering af elektricitet. Det er endvidere præciseret i § 2, stk. 5, i det fremsatte forslag til VE-loven, at elproduktionsanlæg, som anvender vedvarende energikilder, tillige er omfattet af lov om elforsyning.

Aktiviteter vedrørende produktion af elektricitet, som reguleres af VE-loven, vil derfor også være omfattet af elforsyningsloven. Det findes herefter ikke nødvendigt at henvise til VE-loven for at opretholde den gældende retstilstand.

Der er ikke tilsigtet en realitetsændring med ændringsforslaget.


 

  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jens Kirk (V) fmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Kristian Pihl Lorentzen (V) Â  Henrik Høegh (V) Â  Ellen Trane Nørby (V) Â  Morten Messerschmidt (DF) Â  Tina Petersen (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Mette Gjerskov (S) Â  Ole Vagn Christensen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Thomas Jensen (S) Â  Anne Grete Holmsgaard (SF) Â  Ida Auken (SF) Â  Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Per Clausen (EL) 

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Liberal Alliance (LA)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 55

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringssvar, fra klima- og energiministeren

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

4

Ændringsforslag fra klima- og energiministeren

5

2. udkast til betænkning

6

Ændringsforslag fra klima- og energiministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at udarbejde et ændringsforslag, hvorefter værditabsordningen udgår af lovforslaget, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at udarbejde et ændringsforslag, hvorefter køberetten til vindmølleandele ændres, således at 50 pct. udbydes til Danmarks befolkning, heraf de 20 pct. til lokale beboere inden for en afstand af 4,5 km, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå