Der er et enkelt element i det her lovforslag, som vi fra Enhedslistens side synes er yderst betænkeligt. Lovforslaget indeholder jo en række mindre forbedringer i forhold til indførelse af vedvarende energi i Danmark, men på et enkelt område indeholder lovforslaget et element, som efter Enhedslistens opfattelse kan få meget negative konsekvenser i forhold til opstilling af vindmøller og anvendelse af vindenergi.
Det er sådan, at partierne bag energiforliget, dvs. alle partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten, er blevet enige om, at der i forhold til vindmøller skal gælde en særlig erstatningsordning. Det er sådan, at hvis man føler sig generet af vindmøller, ville det under normale omstændigheder være sådan, at det var samme regelsæt, som gjaldt der, som hvis der var tale om motorveje, gylletanke eller andet generende. Så ville man under nogle ganske bestemte omstændigheder kunne få erstatning, fordi man led et tab.
Den lovgivning er tilsyneladende ikke tilstrækkelig. I hvert fald har man på dette område valgt at lave en særlig værditabsordning, som betyder, at det bliver nemmere at få erstatning i forbindelse med vindmøller, end det er i forbindelse med alt mulig andet. Det er altså en særlig lovgivning, som man kan sige gør det særlig besværligt og særlig dyrt at opføre vindmøller.
Det synes vi i grunden er yderst besynderligt, for hvis det er sådan, at man synes, at det regelsæt, der er i forbindelse med opstilling af vindmøller og drift af vindmøller, ikke er tilstrækkelig skrapt i forhold til at sikre naboerne og naboernes interesser og til at sikre, at de kan have et godt liv ved siden af de her vindmøller, så var det vel den del af lovgivningen, man skulle se på i stedet for at indføre en helt særlig og unik erstatningsordning.
Efter Enhedslistens opfattelse er en af de vigtigste grunde til, at det har været nødvendigt at indføre den her ordning - ud over at det åbenbart har været politisk meget vigtigt for Dansk Folkeparti - at der i dag er sket en ejerskabsmæssig adskillelse mellem den danske energisektor og den danske befolkning. Det vil sige, at i stedet for at have en oplevelse af, at man har en energisektor, som man ejer i fællesskab, og som har det formål at producere energi så billigt og miljørigtigt som muligt, har man en desværre rigtig opfattelse af, at energiproduktion i dag handler om, at store multinationale selskaber skal tjene så mange penge som overhovedet muligt. Så er det klart, at i den situation bliver folk meget kritiske, når der bliver etableret vindmøller i deres nærhed.
Vi har også kunnet se, at der mange steder, hvor det er lykkedes at integrere og inkludere lokalbefolkningen i hele projektet om vindmøller som på Samsø, Ærø osv., er langt større tilfredshed og langt større begejstring for projektet end de steder, hvor det ikke er lykkedes.
Vi har også fremsat forslag om, at man fjerner den her særlige værditabsordning, denne særlige erstatningsordning i forbindelse med vindmøller, fordi vi faktisk synes, at det er yderst besynderligt, at man skal have en særlig regel, der gør det særlig nemt at få erstatning i de tilfælde. Samtidig med det har vi fremsat forslag om, at en større del af aktierne skal udbydes til salg blandt den almindelige befolkning i Danmark, sådan at vi kan få et større medeje og en større grad af fællesskab i forbindelse med udviklingen af den vedvarende energi i Danmark.
Det andet ændringsforslag er ikke nær så vidtgående, som det efter vores opfattelse burde være, for vi ville godt have lavet et totalt opgør med den liberalisering og privatisering, der er sket i energisektoren i de senere år. Men vi erkender, at vi i den her omgang bliver nødt til at nøjes med mindre. Derfor har vi åbnet op for, at man skulle have større salg af aktier til befolkningen og tvinge de store virksomheder, der ganske ofte er tale om, som står for opførelsen af de her vindmøller, til at åbne mere op for et lokalt medejerskab.
Det ville efter vores mening være to ændringer, der på afgørende vis ville forbedre den her lov og dermed gøre det helt indlysende, at den på trods af, at den er begrænset, og på trods af, at det handler om en lov, hvorom i hvert fald de oppositionspartier, der er med i forliget, jo siger, at den er så lidt visionær og så lidt vidtrækkende, at man kun kan lade forliget gælde til 2012, så også ville være helt oplagt at støtte fra Enhedslisten side. Men et forslag, som direkte diskriminerer vindmøller, opførelse af vindmøller og drift af vindmøller, i forhold til al mulig anden aktivitet og produktivitet i vores samfund, er vi meget negative over for, så derfor lægger vi faktisk meget, meget stor vægt på de to ændringsforslag, som vi har fremsat her.