Hovedformålet med lovforslaget er at etablere et supplerende beredskab til bekæmpelse af brand i skibe til søs og at etablere et evalueringsinstitut til evaluering af større konkrete beredskabsindsatser samt indsatser med et usædvanligt forløb. Begge dele udspringer af den politiske aftale om redningsberedskabet, som blev indgået i april 2007. Der indgår fire andre elementer i lovforslaget, men jeg vil koncentrere mig om de to, jeg har nævnt.
Formålet med lovforslaget er overordnet set at reducere samfundets sårbarhed og øge beredskabets robusthed til lands og til vands til gavn for de danske borgere.
Baggrunden for den førstnævnte del af forslaget om etablering af et supplerende beredskab stammer fra en rapport afgivet af »Arbejdsgruppen vedrørende bekæmpelse af brand i skibe til søs«. Den øgede skibsfart i de danske og tilgrænsende farvande vil ifølge rapporten medføre, at der er en stadigt stigende risiko for alvorlige konsekvenser som følge af brand i skibe. Det primære ansvar påhviler i dag skibets egen besætning, men internationale og også nationale erfaringer har vist, at denne kapacitet ofte ikke er tilstrækkelig. Derfor kan det blive nødvendigt at indsætte et supplerende beredskab til at forstærke indsatsen for at undgå de følgevirkninger, der kan være, herunder eventuel forurening.
Etableringen skal især bedømmes ud fra et sikkerheds- og miljømæssigt perspektiv, og etableringen af det særlige beredskab vil kunne styrke sikkerheden inden for disse områder yderligere. Denne mulighed forudsætter, at der i beredskabsloven skabes lovmæssig hjemmel hertil, fordi beredskabsloven på nuværende tidspunkt ikke omfatter indsatser til søs.
Ifølge den politiske aftale fra april 2007 er evaluering af større indsatser med et usædvanligt forløb betydningsfuld i forhold til den fremadrettede forebyggelse og planlægning, og derfor mener vi, at området bør prioriteres yderligere.
Med denne bestemmelse etableres der et evalueringsinstitut, der har til formål at gennemføre ikkeansvarsplacerende evalueringer af større beredskabsindsatser og indsatser med et usædvanligt forløb i Danmark. Et sådant evalueringsinstitut vil muliggøre, at nationale og internationale erfaringer i endnu højere grad inddrages i den løbende udvikling og eventuelle omlægning af samfundets samlede beredskab. Det kan f.eks. bidrage med viden, som kan anvendes i forbindelse med fremtidige forebyggelsesaktiviteter og beredskabsplaner. Beredskabsplanlægning er et vigtigt element i regeringens beredskabspolitik, og med dette forslag sikres den bedst mulige forebyggelse af sikkerheden i Danmark.
Lovforslaget vil betyde en samlet statsudgift til det stående beredskab på 5,2 mio. kr., som er indarbejdet i finansloven.
De økonomiske konsekvenser af etableringen af et evalueringsinstitut skønnes at blive på 6,8 mio. kr., som ligeledes er indarbejdet i finansloven.
Med lovforslaget vil der foreligge en mulighed for at sammentænke alle de ressourcer, der allerede foreligger i forskelligt regi. Det danske beredskab står i dag over for nye udfordringer i kølvandet af et ændret trusselsbillede, både hvad angår klimaforandringerne, globaliseringen og den teknologiske udvikling. Derfor er det vigtigt fortsat at øge og justere beredskabets robusthed, og det kan kun lade sig gøre, hvis den danske beredskabslov muliggør en løsning på udfordringerne. En vedtagelse af lovforslaget vil derfor være et skridt i den rigtige retning.
Venstre kan varmt anbefale forslaget.
Så skal jeg sige, at da den konservative ordfører desværre er blevet syg i dag, har jeg lovet at meddele, at De Konservative naturligvis også støtter forslaget.