Fra SF's side har vi stillet ændringsforslag, som jeg vil opfordre til at man stemmer for. Det er simpelt hen rystende, hvor galt det står til på de danske byggepladser. Da Arbejdstilsynet for nylig var på uanmeldt besøg på byggepladser over hele landet, sendte tilsynet bagefter en pressemeddelelse ud, og Arbejdstilsynets egen overskrift over den her pressemeddelelse var: Byggepladserne er rene dødsfælder. Og jeg vil lige for en ordens skyld gentage det for dem, der ikke måtte have hørt det. Overskriften var: Byggepladserne er rene dødsfælder. Og det er altså vel at mærke Arbejdstilsynet, der repræsenterer landets største ekspertise, som vurderer, at byggepladserne i Danmark er rene dødsfælder. Det er fuldstændig uacceptabelt, at det står så dårligt til.
Ministeren lancerede i januar måned i år en handleplan for at nedbringe antallet af arbejdsulykker. Indtil nu har den plan desværre spillet fallit med hensyn til dødsulykker på byggepladserne. I år er der til dato dræbt 14 bygningsarbejdere i Danmark, det er 1 mere end hele sidste år, og alle 14 dødsfald er selvfølgelig fuldstændig uacceptable. Derfor er der brug for en meget større indsats for at forebygge de ulykker, og det handler vores ændringsforslag nr. 1 om, som er stillet sammen med Enhedslisten.
Vi foreslår simpelt hen, at alle skal have 2 dages kursus, f.eks. et 2-dages sikkerhedskursus, inden de må begynde at arbejde i byggebranchen. Med forslaget om et sådant arbejdsmiljøkursus menes bogstavelig talt, at alle, der arbejder på en byggeplads, skal være omfattet, dvs. udlændinge såvel som danskere, lønmodtagere såvel som selvstændige erhvervsdrivende. Selvstændige erhvervsdrivende er i den her sammenhæng meget ofte de såkaldte arme og ben-firmaer, hvor den eneste, der arbejder i firmaet, er ejeren selv.
Inspirationen til sådan et obligatorisk arbejdsmiljøkursus kommer fra byggebranchens fælles handlingsplan, »Handlingsplan for bedre sikkerhed i byggeriet«, og den kommer fra fagforbundene i Bygge-, Anlægs- og Trækartellet - BAT-kartellet.
Et andet godt forslag fra »Handlingsplan for bedre sikkerhed i byggeriet« er at indføre en regel om, at ingen må arbejde på en byggeplads uden et ID-kort med oplysninger om, at den pågældende bygningsarbejder har gennemgået et sådant obligatorisk sikkerhedskursus. Men kortet skal også rumme oplysninger om, hvilke andre sikkerhedsuddannelser vedkommende har, om den pågældende har et epoxykursus, hvis han/hun arbejder med epoxy, har kranførercertifikat, hvis vedkommende fører kran, osv.
I Irland har man en ordning med et sådant obligatorisk ID-kort, og det medvirker til at højne kvaliteten af sikkerhedsarbejdet på byggepladserne. Jeg kan også nævne, at EU-Kommissionen har anbefalet medlemsstaterne at indføre et sådant Safe Pass.
Det er selvfølgelig klart, at begge de her forslag kræver en nærmere udformning, som ikke er klar i det her øjeblik, og derfor går forslagene ud på at give en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren, som så kan indføre disse ID-kort og det her obligatoriske sikkerhedskursus, inden man må arbejde i byggebranchen.
I SF er vi meget glade for, at partierne i forligskredsen vedrørende østarbejderne har aftalt at overveje muligheden for at indføre disse ting. Det er rigtig godt, at det bliver taget op, men vores ændringsforslag kolliderer ikke med det, fordi der netop er tale om en bemyndigelse til ministeren. Og den er så allerede klar, hvis man i forligskredsen vedrørende østarbejderne når frem til, at ordningerne skal indføres.
I SF er vi tilfredse med, at bøderne nu bliver fordoblet ved dødsulykker på byggepladsen og ved ulykker med alvorlig tilskadekomst. Højere bøder kan medvirke til bedre forebyggelse, højere bøder lægger jo simpelt hen et pres på arbejdsgiverne, så de i højere grad vil leve op til arbejdsmiljølovens ord om, at de skal sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Men jeg må også sige, at efter SF's opfattelse er lovforslaget utilstrækkeligt, for de højere bøder skal selvfølgelig ikke kun indføres, hvor der f.eks. er en maskine, der mangler afskærmning, og så kan der ske det, at en ansat får en arm revet af, hvilket jo er meget alvorligt. De fordoblede bøder skal selvfølgelig også gives i de tilfælde, hvor maskinen mangler afskærmning, men hvor der ikke endnu er sket en ulykke.
Det samme skal gælde for byggepladser. Hvis der i et byggeri er en 12-15 m dyb skakt uden afskærmning, skal bøden for den overtrædelse også fordobles, selv om ingen endnu er blevet dræbt eller er kommet alvorligt til skade.
Det, der efter vores mening skal sættes fokus på og straffes hårdere, er selve overtrædelsen af arbejdsmiljøloven, altså det, som sætter menneskers liv og helbred på spil. Det er kun på den måde, man opnår den forebyggende effekt fuldt ud.
Så er der et andet aspekt i forbindelse med det her, og der peger LO i sit høringssvar på, at der er andre livsfarlige skader, som kan ske ved en langvarig kemisk eller fysisk påvirkning. Det så vi desværre et tydeligt eksempel på med den frygtelige sag fra Grindstedværket. Her blev arbejderne i lange perioder udsat for alt for store doser af tungmetallet kviksølv, som er livsfarligt at få ind i kroppen. På Grindstedværket var der netop ikke tale om en ulykke, men om en påvirkning over en længere periode, som for en del arbejdere har medført meget store lidelser og en alt for tidlig død. I den slags tilfælde skal bøderne naturligvis også fordobles, selv om der ikke er tale om en ulykke, men om en langvarig påvirkning.
Så derfor vil jeg opfordre til, at man også stemmer for SF's ændringsforslag nr. 2-4.