Skatteudvalget 2008-09
L 43 Bilag 22
Offentligt
625103_0001.png
625103_0002.png
Til lovforslag nr.L 43
Folketinget 2008-09
Ændringsforslag stillet den 15. december 2008 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven,registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag forseniorer(Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]AfNick Hækkerup(S) ogJohn Dyrby Paulsen(S):Til § 12)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 6indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Afgørelser, som er påklaget til vurderingsankenævnene efter stk. 1, nr. 1 eller 2, kan efterklagerens valg påklages til Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1, hvis nævnet ikke har truffetafgørelse i sagen, senest 3 måneder efter at klagen er modtaget.«BemærkningerTil nr. 2Efter skatteforvaltningslovens § 5, stk. 3, kan en afgørelse, som er påklaget til skatteankenævnet,efter klagerens valg påklages til Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1, såfremt skatteankenævnetikke har truffet afgørelse i sagen, senest 3 måneder efter at klagen er modtaget.Efter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2, kan en afgørelse, som er påklaget til Landsskatteretten,efter klagerens valg indbringes for domstolene, hvis Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse isagen, senest 6 måneder efter at klagen er indbragt.Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, afsnit 2, »Lovforslagets baggrund«, at udgangspunk-tet for lovforslaget har været, at reglerne for alle tre ankenævnstyper bør være parallelle i videstmulig udstrækning, og at der skal foreligge en kvalificeret begrundelse, hvis en enkelt nævnstypeskal have afvigende regler. Der er i lovforslaget sket en yderligere samling og tilpasning af regel-sættene med det formål at lette reglernes overskuelighed.Skatteudvalget er i en række uafhængige henvendelser blevet gjort opmærksom på, at der fore-kommer lang sagsbehandlingstid ved vurderingsankenævnene på op til 3 år.På baggrund af1) at vurderingsankenævnene er den eneste klageinstans i det nuværende administrative klage-system, hvor der ikke er overspringelsesmulighed ved længerevarende sagsbehandlingstid,
2
2) at der kan konstateres en meget lang sagsbehandlingstid ved vurderingsankenævnene,3) at det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at der skal foreligge en kvalificeret begrun-delse, hvis en nævnstype skal have afvigende regler, og4) at der ikke ses et behov for afledte ændringer i lovgivningen i øvrigt,foreslås indført en overspringelsesmulighed i lovforslaget.Bestemmelsen vil medføre, at klageren kan vælge at give afkald på den ekstra prøvelsesmulighedved vurderingsankenævnene, såfremt hensyn til en hurtigere afklaring af sagens økonomiske konse-kvenser vægtes højere. Da der er tale om en overspringelsesmulighed, som alene udløses ved læn-gerevarende sagsbehandlingstid, sikres alle, der har klaget til vurderingsankenævnet, identiske kla-gevilkår, hvorfor der ikke er retssikkerhedsmæssige eller lighedsmæssige betragtninger, der talerimod ændringen. Samtidig kan ordningen om omkostningsgodtgørelse fortsætte på uændrede vilkår,hvorefter omkostningsgodtgørelse i sager, der kan påklages til vurderingsankenævnet, fortsat aleneydes i Landsskatteretten.