Til

Folketinget – Skatteudvalget

 

Vedr. lovforslag L 43 – forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag for seniorer (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn)

Hermed følger i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelse af 26. november 2008 fra Jan Birch Sørensen (L 43 – bilag 15).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                            /Merete Helle Hansen

 

 


Jan Birch Sørensen stiller med baggrund i situationen omkring Hobro to spørgsmål til skatteministeren:

  1. Hvordan vil ministeren, med tanke på personalesituationen i det midtjyske bl.a. omkring Hobro, sikre, at sekretariaterne kontinuerligt er bemandet med kvalitativ veluddannet personale, der arbejdsmæssigt er fleksibel på sagsbehandling for andre regionsområder og nævn?
  2. Hvorledes vil ministeren sikre at de geografiske yderområders statslige arbejdspladser bevares, når det allerede nu er svært at rekruttere personale til bestående ankenævn?

Kommentar: Indledningsvis bemærker jeg, at spørgsmålet om antallet og bemandingen af ankenævnssekretariaterne ikke er et anliggende, der vedrører det lovforslag, som er under behandling.

Jeg kan dernæst oplyse, at SKAT planlægger en reduktion i antallet af ankenævnssekretariater. De nuværende 16 sekretariater påtænkes således reduceret til 9, og herunder påtænkes sekretariatet i Hobro sammenlagt med sekretariatet i Silkeborg. Sammenlægningen af sekretariaterne sker for at sikre bæredygtige og fagligt funderede sekretariater, idet en række af de nuværende sekretariater er for små til at fungere effektivt som selvstændige enheder. Samtidig er det hensigten, at alle de fortsættende sekretariater skal kunne betjene mindst to typer ankenævn. Herved opnås dels mere attraktive arbejdspladser, dels en øget fleksibilitet. F.eks. kan den aktuelle situation med stor sagstilgang til vurderingsankenævnene imødegås ved, at sekretariatsmedarbejdere, der normalt bistår skatteankenævnene, efteruddannes med henblik på, at de i en periode tillige kan bistå vurderingsankenævnene.

En reduktion i antallet af sekretariater må beklageligvis betyde, at nogle sekretariater skal lukkes, og at nogle medarbejdere berøres af lukningen.

Beslutningen om, hvilke sekretariater der skal lukkes, og hvilke der skal bevares, er truffet ud fra et ønske om at opretholde en vis geografisk spredning af sekretariaterne, flytte så få medarbejdere som muligt samt i et vist omfang at tilgodese yderområderne med statslige arbejdspladser.

  Â