Her ved tredjebehandlingen af lovforslaget om bloktilskuddet til Færøerne for 2009 vil jeg gerne som formand for Færøudvalget benytte lejligheden til at glæde mig over, at der i udvalget er bred enighed om forslagets vedtagelse. Et bredt flertal i Folketinget bakker hermed også op om forslaget, og det er jeg glad for.
Forslaget er jo særdeles vigtigt for os, der bor på Færøerne. Jeg er på linje med et stort flertal af færingerne og på linje med Lagtinget og landsstyret, når jeg siger, at netop denne lov er af stor betydning for Færøerne i disse dage. De fleste er enige om, at en sort sky hænger over verdensøkonomien, og vi ser mange steder stagnation og tilbagegang. På Færøerne undgår vi selvfølgelig ikke den verdensomspændende finanskrise, der muligvis kan udvikle sig til en økonomisk krise.
Under førstebehandlingen af dette forslag den 6. november så det ud til, at underskuddet på Færøernes offentlige budget for 2009 kunne blive omkring 200-300 mio. kr. I øjeblikket kalkulerer landsstyret imidlertid med et væsentligt højere underskud, som nærmer sig de 600 mio. kr. Årsagen skal bl.a. findes i en økonomisk politik, hvor de offentlige budgetter har ligget på et for højt niveau i en lang årrække med reduceret og fastfrosset bloktilskud. Der er heller ikke lagt nok til side i de gode år, og nu har vi så også nedgang i de offentlige indtægter, sandsynligvis på grund af den verdensomspændende finanskrise.
Set i lyset af, at underskuddet på Færøerne bliver 600 mio. kr. eller mere, kan enhver se, at bloktilskuddet for næste år på 615,5 mio. kr. er af meget stor betydning. Den samlede finanslov på Færøerne er på cirka 4 mia. kr., og uden bloktilskuddet ville vi så se et kæmpestort underskud på 1,2 mia. kr. næste år.
Derfor undrede det mig, at hr. Høgni Hoydal under andenbehandlingen af forslaget udtrykte sin åbenlyse forargelse over tilskuddet til Færøerne. Han ville helst undvære tilskuddet. Hr. Høgni Hoydal skylder denne forsamling at fortælle, hvor han vil spare 1,2 mia. kr. Alternativt kunne han oplyse, hvordan underskuddet skulle finansieres, og hvor pengene skulle komme fra. Man kan konstatere, at der hersker en udbredt ansvarsløshed både hos hr. Hoydal selv og i hans parti på Færøerne. For netop i disse dage står hans partifæller på Lagtingets talerstol og advarer imod, at landskassens indtægter er for nedadgående. På samme tid står hr. Høgni Hoydal på denne talerstol og argumenterer for, at han helst vil undvære de 600 mio. kr. i indtægter fra bloktilskuddet. Det hænger ikke sammen, det er utroværdigt, og det er dårlig politik for Færøerne.
Hvad er det så, der sker med økonomien på Færøerne? Lad os tage et eksempel fra den færøske hverdag, en situation fra tidligere på ugen. Der hørte vi fra fiskeauktionen i Toftir på Færøerne, at ikke alene var prisen dårlig, men auktionen havde også svært ved overhovedet at komme af med fiskene. Hvorfor? Jo, fordi efterspørgslen på fisk på verdensplan er faldet kraftigt, i takt med at finanskrisen har udviklet sig til en økonomisk krise mange steder. En anden årsag er, at købere mangler likviditet. Eksemplet fra Toftir er sigende, men herudover er Færøerne ramt af svigtende fiskeri. Det er en farlig cocktail, nok den farligste for den færøske monoøkonomi.
Resultatet er, at ledigheden på sigt forventes at stige, og som nævnt at indtægterne ser ud til at falde. På den andet side har ledigheden ikke været lavere, og det offentlige har ingen gæld. Det vil hjælpe os igennem de svære år, vi nu skal igennem.
Til sidst vil jeg gerne pointere, at hjælpepakkerne til bankerne, både den første pakke og den, der nu er på vej, også vil være en god hjælp. Min henstilling til landsstyret på Færøerne er, at bankpakke II også kommer til at gælde for de færøske pengeinstitutter.
Dette forslag om næste års bloktilskud vil gøre det bedre for de mange at bo og trives på Færøerne. Det vil jeg gerne kvittere for, og jeg takker for den brede tilslutning til forslaget. Tak.