Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. november 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 5 (L 36), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. 5:
â€Er ministeren enig i, at Laval-dommen (især præmis 78-81 samt 111) og Luxembourg-dommen (især præmis 26) slÃ¥r fast, at værtslandet i forhold til udenlandske tjenesteydere ikke kan kræve mere favorable løn- og arbejdsvilkÃ¥r end den minimumsbeskyttelse, der nævnes i Udstationeringsdirektivets artikel 3 stk. 1 litra a-g?â€
Endeligt svar:
Det fremgÃ¥r af konklusionerne i betænkningen fra udredningen om Laval-afgørelsen, at â€NÃ¥r der er lovgivning pÃ¥ de i udstationeringsdirektivet artikel 3, stk. 1, 1. afsnit, litra a)-g), nævnte omrÃ¥der, mÃ¥ det lægges til grund, at der ikke pÃ¥ disse omrÃ¥der kan stilles videregÃ¥ende krav end angivet i lovgivningen over for en udenlandsk tjenesteyder. Endvidere kan der ikke stilles krav, der falder uden for omrÃ¥derne i nævnte bestemmelses litra a)-g).†Udstationeringsdirektivets artikel 3, stk. 10, giver dog medlemsstaterne mulighed for at pÃ¥lægge udenlandske virksomheder yderligere arbejdsvilkÃ¥r, hvis der er tale om grundlæggende retsprincipper. AngÃ¥ende Luxembourg-dommen vil jeg henvise til Beskæftigelsesministeriets redegørelse om denne doms betydning for den danske retstilstand.
I øvrigt vil jeg pege på, at Danmark har ratificeret ILO Konvention 94. Som det også ses af Beskæftigelsesministeriets notat om Rüffert-dommen, der blev oversendt til Arbejdsmarkedsudvalget den 3. oktober 2008, er brugen af arbejdsklausuler i forbindelse med offentligt udbud i henhold til ILO 94 ikke i strid med udstationeringsdirektivet. Denne opfattelse af ILO konvention 94 svarer i øvrigt til, hvad Kommissionen tidligere har meldt ud.