Tilkendegivelse vedr. L 27 om specielt kirkegårdsdrift mellem flere menighedsråd
Ole Rötzler Møller, Strandgårdsvej 36, Himmelev, 4000 Roskilde
Medl. af Himmelev Sogns Menighedsråd
Tlf. 46.36.14.55 ell. 21.36.14.51
Jeg har siddet i Himmelev Sogns Menighedsråd (den nordøstlige del af gl. Roskilde by, nu incl. Trekroner m. RUC) i mere end 20 år, og i de fleste år som formand. Nu er jeg på nedtrapning. Jeg har derfor nogen erfaring i den samlede folkekirkelige organisation og økonomi. Himmelev sogn er hastigt voksende, ca. 9.000 folkekirkemedlemmer og godt 11.000 indbyggere.
Jeg mente ellers, at jeg kendte så nogenlunde til indholdet af L 27, men ved læsning af Kr. Dagbl. i går af Henning Lektonen's artikel m. overskriften "Udemokratisl lovforslag" (vedhæftet), vågnede jeg op. Henning Lektonen er en dygtig og meget respekteret leder af Roskilde Kirkegårde og Kapelkrematorium (RKK). Artiklen er derfor meget troværdig, mener jeg. Det, jeg skriver nedenfor, er ment som et supplement til denne artikel.
Sognene i gl. Roskilde by har over mange år haft et fortrinligt samarbejde. Det har ført til, at RKK har overtaget driften for andre kirkers/sognes kirkegårde. Og for vort vedkommende er vi p.t. i en "glidende proces" hen imod at lade os "opsluge" af RKK. Men det vil blive gjort vanskeligt, hvis dette lovforslag vedtages. Ja samarbejdet kan meget vel tænkes helt at ophøre
RKK er i dag en dirftsmæssig fornuftig enhed, der lignes gennem Provstiudvalget på linie med provstiets sogne. Det skaber ingen problemer. Det har tværtimod løst mange problemer. Her et par eksempler, som vi allerede har konstateret i Himmelev:
1) Vi har en stor kirkegård, som nu skal være endnu større. Vi skal derfor have mere arbejdskraft, men det er svært at få kvarte eller halve kvalificerede gravere, og arbejdsbelastningen er tilmed varierende over året. Det mest rentable er så at aftale, at arbejdet udføres af RKK. Det gør vi så, selvfølgelig. Hermed er kun een driftsenhed den arbejdskraftsmæssige "buffert". Vi skal jo fremme effektiviteten i vore aktiviteter.
2) Vi skulle foretage en maskinanskaffelse p.g.a. vor arealudvidelse. Vi rådfører os med RKK og anskaffer en maskine af den type som de har, og som de har gode erfaringer med. D.v.s. at deres folk skal betjene tilsvarende maskiner hos os, som de selv har. Rationelt. Andre maskiner kommer RKK med, så vi ikke behøver at anskaffe maskiner, der kun udnyttes i mindre omfang. Igen rationelt og effektivt.
3) Andre menighedsråd som er tilsluttet RKK kan sikkert komme med flere "perler".
En tilbagerulnning mod de ikke så effektive tidligere tider, hvor hver kirkegård var enkeltstående, vil i øvrigt betyde at nogle kirkegårde nok skal foretage forskellige - måske mindre - anlægs- ell. maskinanskaffelser. Forslaget er derfor anti-effektivt!
Ja men, selvom selskabet og bestyrelsen opløses, kan samarbejdet jo foregå alligevel. Det vil nok være Jeres påstand. Hertil er svaret selvfølgelig: Ja. MEN, når hvert enkelt menighedsråd herefter skal til at drøfte deres kirkegårdsdrift sammenholdt med andre kirkegårdes drift, så vil der meget hurtigt komme divergenser i opfattelsen. Samarbejdet vil over tid blive besværliggjort, og til sidst vil det ophøre. Til gavn for hvem? Er det effektivivt?
Vi mener, at de enkelte menighedsråd har en god indflydelse på driften og dermed på effektiviteten i RKK. Derfor vil jeg mene, at denne del af L 27 skal udgå.
I øvrigt forsøger RKK i samvirke med andre krematoriet på Sjælland at tilpasse kapaciteten. Denne proces vil blive vanskeliggjort hvis RKK og tilsvarende enheder opløses.
L 27 om spc. Kirkegårdsdrift 2008.12.10