|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. november 2008 J. nr.          500-44  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 8 vedrørende L 26, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 8:
â€Lovforslaget løser ikke problemet med, at DSB's orange billetter ikke kan bruges i hele landet, men da det, som ministeren selv var inde pÃ¥ ved første
behandlingen, vil være hensigtsmæssigt, hvis passagerne kan nøjes med at
købe én billet til en given rejse, uanset om de under rejsen skal skifte mellem
forskellige operatører, bedes ministeren oplyse, hvilke overvejelser, ministeren
har gjort sig m.h.t., hvordan en sådan mere enkel billetudstedelse kan fremmes
til gavn for passagererne.â€
Svar:
Lovforslaget udgør dermed et godt grundlag for trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne til at indføre fælles rejsehjemmeludstedelsessystemer, hvor der i praksis ikke er forskel på rejsehjemmeludstedelsen uanset hvilken rejse, der købes. Dette kunne eksempelvis være rejsekortet.
DSB’s Orangebilletter er et særligt kommercielt produkt, der er kendetegnet ved begrænset gyldighed og anvendelse. Jeg ville foretrække, at der fortsat var enighed om at lade de orange billetter gælde i hele landet ikke mindst af hensyn til overskueligheden for passagererne. Kommercielle billetprodukter skal imidlertid efter min mening ikke reguleres i lov. Lovforslaget ændrer derfor ikke på, at trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne ligesom i dag har mulighed for at tilbyde særlige billetprodukter med begrænset gyldighed. Disse særlige billetprodukter er oftest billigere end normalbilletter, men til gengæld er anvendelsen typisk begrænset.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed