|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. december 2008 J. nr.          500-44  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 15 vedrørende L 26 Forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 15:
â€Er ministeren enig i, at en eventuel aftale mellem regionale trafikselskaber og
jernbanevirksomheder, som indeholder flere takstområder end den nuværende
inddeling, vil medføre en markant svækkelse af den politiske kompetence hos
de regionale trafikselskaber? Og er ministeren enig i, at en sådan aftale
potentielt set vil skabe store spring mellem takstfastsættelserne på lokale
busruter og regionale bus‑ eller togruter, som vil krydse takstområderne, og
dermed skabe store forskelle på priserne på rejser inden for samme regionale
trafikomrÃ¥de?â€
Svar:
Derfor er det et væsentligt element i lovforslaget at sikre både trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne mulighed for at fastholde takstkompetence for de rejser, som er væsentlige for provenudannelsen.
 Â
Takstkompetencen ligger i vid udstrækning hos trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne, og lovforslaget udgør ikke en garanti for, at store spring i taksterne inden for trafikselskabets område undgås. Takstspring kan i øvrigt også opstå i andre sammenhænge end i forbindelse med takstområdegrænser.
Lovforslaget giver dog et godt grundlag for at aftale fælles takster således, at takstspring undgås.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed