Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             10. december 2008

Dok.id       

J. nr.           500-44

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 15 vedrørende L 26 Forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 15:

”Er ministeren enig i, at en eventuel aftale mellem regionale trafikselskaber og

jernbanevirksomheder, som indeholder flere takstområder end den nuværende

inddeling, vil medføre en markant svækkelse af den politiske kompetence hos

de regionale trafikselskaber? Og er ministeren enig i, at en sådan aftale

potentielt set vil skabe store spring mellem takstfastsættelserne på lokale

busruter og regionale bus‑ eller togruter, som vil krydse takstområderne, og

dermed skabe store forskelle på priserne på rejser inden for samme regionale

trafikområde?”

 

Svar:

 

I henhold til såvel gældende lov som lovforslaget skal fælles takster aftales mellem trafikselskabet og jernbanevirksomhederne. Når takster aftales mellem flere parter, gives der selvsagt mindre råderum for den enkelte part til at fastsætte takster set i forhold, til hvis taksterne fastsættes af én part.

 

Derfor er det et væsentligt element i lovforslaget at sikre både trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne mulighed for at fastholde takstkompetence for de rejser, som er væsentlige for provenudannelsen.

  

Takstkompetencen ligger i vid udstrækning hos trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne, og lovforslaget udgør ikke en garanti for, at store spring i taksterne inden for trafikselskabets område undgås. Takstspring kan i øvrigt også opstå i andre sammenhænge end i forbindelse med takstområdegrænser.

 

Lovforslaget giver dog et godt grundlag for at aftale fælles takster således, at takstspring undgås.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed