Jeg vil her som i den tidligere sag sige tak for en i hvert fald overvejende velvillig og positiv behandling af forslaget. Jeg synes, at der var positive bemærkninger fra alle partiers side og bred opbakning til tankerne i det her forslag. Så det er jeg glad for.
Det er jo sådan, at vi har et enestående billetsamarbejde i Danmark mellem trafikselskaber og jernbanevirksomheder. Det er et samarbejde, der betyder, at man kan foretage i hvert fald langt hovedparten af rejserne i den kollektive trafik på én billet, og at togbilletten gælder i bussen og omvendt. Der er faktisk ikke mange steder i verden, hvor der er den samme grad af samarbejde netop på det her område som i Danmark.
Lovforslaget her understøtter og styrker aftalesystemet, som allerede er der i forvejen, mellem trafikselskaber og jernbanevirksomheder, og det er jo altså forudsætningen for billetsamarbejdet. Der bliver opstillet nogle overordnede rammer for, hvordan vi fordeler takstkompetencen, men så er det i øvrigt i høj grad overladt til trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne at få udfyldt rammerne. Det skal selvfølgelig ske under hensyn både til parternes provenudannelse og til passagererne.
Et af Transportministeriet nedsat takstudvalg har bl.a. kortlagt trafikselskabernes indtægtsdannelse i forhold til rejselængde og sammenlignet med jernbanevirksomhederne. Og der har det vist sig, at trafikselskaberne får 90 pct. at deres billetindtægter fra rejser, der er kortere end 38 km. Derimod får eksempelvis DSB kun 21 pct. af deres samlede indtægter fra rejser, der er kortere end 35 km. Trafikselskaberne har derfor den største økonomiske interesse i de korte rejser, og omvendt har jernbanevirksomhederne interesse i de lange rejser. Det bliver der så taget bestik af i lovforslagets bestemmelser om fordelingen af takstkompetence.
Trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne bliver pålagt at indgå aftaler om inddeling af trafikselskabet i et eller flere mindre takstområder, og det bærende princip ved inddelingen af takstområder er, at rejser længere end 35-40 km. typisk passerer takstområdegrænser. Trafikselskaberne har så initiativpligten til at indgå aftaler om fastsættelse af takster for rejser inden for takstområderne, mens jernbanevirksomhederne får den tilsvarende initiativpligt for rejser, der overskrider takstområderne.
Hvad betyder lovforslaget så for passagererne i den kollektive trafik? Det skulle gerne betyde mere overskuelige og forståelige takster. Taksterne i den kollektive trafik skulle gerne blive mere overskuelige og forståelige til fordel både for passagererne, trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne.
Lovforslaget giver et forbedret grundlag for at aftale fælles takster for rejse med bus og tog, ligesom lovforslaget angiver, at en harmonisering af taksterne er noget, man skal tilstræbe. Processen med harmonisering af takster er i fuld gang rundtomkring i landet, og næste skridt kommer så med det, som flere jo var inde på, nemlig indførelsen af rejsekortet.
Jeg tror, at alle lægger vægt på, at også denne takstomlægning sker så lempeligt som muligt, men selvfølgelig kan det ikke undgås, at der sker takstændringer både opad og nedad. Takstloftet sikrer så, at de samlede takstændringer fortsat holder sig inden for et niveau, der svarer til pris- og lønudviklingen.
Lovforslaget giver derfor også mulighed for, at de aftalte takstområder først bliver anvendt, når eksempelvis rejsekortet bliver introduceret, og foruden bestemmelserne om fordelingen af takstkompetence indeholder forslaget en række tekniske ændringer af mindre karakter af lov om jernbane og en sproglig præcisering af finansieringsmodellen på Sjælland.
Jeg ser meget frem til den videre behandling af forslaget i udvalgsarbejdet, og jeg vil naturligvis også være parat til at svare på spørgsmål i den forbindelse, og jeg noterede mig, at flere af ordførerne jo har været inde på, at der i høringsprocessen er kommet en del bemærkninger, som vi skal se på under udvalgsarbejdet. Der vil jeg naturligvis bidrage til, at vi så hurtigt og så effektivt som muligt får afklaret de spørgsmål, der rejser sig af nogle af de høringssvar, der er kommet.
Jeg er enig i - hr. Per Clausen sagde det, og flere andre sagde det - at rejsekortet bliver en gevinst. Vi må håbe, at vi så hurtigt som muligt får det introduceret.
Jeg er også enig med dem, som gav udtryk for, at vi skal se på at få endnu mere harmonisering på hele billet- og rabatområdet. Jeg hører også til dem, der finder, at det var uhensigtsmæssigt, at man ikke kunne finde ud af at håndtere de orange billetter på tværs af DSB og Arriva. Jeg mener, at det er vigtigt, at takster, rabatter, og hvad der knytter sig til det, kommer til at fremtræde så enkelt for passagererne som overhovedet muligt. Derfor tror jeg da også, at noget af det, vi også politisk kommer til at beskæftige os med i årene fremover, er at sikre os, at aktørerne selv i overensstemmelse med ånden i det her lovforslag bidrager til at sikre enkelhed i billetsystemerne og rabatsystemerne, så det bliver så enkelt for passagererne som muligt. Og hvis de ikke gør det selv, skal vi måske hjælpe dem med det. Det er også et element, tror jeg, der har betydning, når vi skal have flere mennesker til at bruge den kollektive trafik.
Ud over at man kan diskutere - og det var nogle jo inde på - taksternes højde, er selve det, at det er enkelt og ukompliceret at løse billet, også noget, som bidrager til, at flere vælger at bruge den kollektive trafik. Så der er ingen tvivl om, at vi skal se på det, og vi skal glæde os til, at rejsekortet forhåbentlig kommer til at fungere inden længe på en effektiv måde og vil dække så store dele af landet og så mange af trafikselskaberne som muligt, for det vil naturligvis også bidrage meget markant til at skabe mere enkelhed på det her område.
Men jeg ser som sagt frem til et godt og konstruktivt udvalgsarbejde om de spørgsmål, der er rejst her, og de spørgsmål, der måtte blive rejst under udvalgsarbejdet.