Jeg vil gerne sige tak til ordførerne for indlæggene og for den velvillige behandling, man har givet lovforslaget fra alle sider. Der er jo fra alle ordføreres side peget på behovet for, at der bliver en klar ansvarsfordeling og en klar myndighedsstruktur på det her område, og det er også det, forslaget lægger op til. Hr. Jens Christian Lund præciserede det ved at sige: Nu ligger ansvaret hos ministeren. Men jeg vil sige, at det har det sådan set gjort hele tiden, forholdet har bare været det, at det var forskellige myndigheder, der refererede til transportministeren, som har haft forskellige ansvar i den her forbindelse, og der får vi nu samlet set en bedre og mere klar og enkel struktur for, hvordan beslutningerne skal træffes, hvordan processerne skal være, og det skulle gerne gå hen og gavne sikkerheden i sidste ende. Så tak for de mange udmærkede bemærkninger.
Hr. Jens Christian Lund fandt så anledning til at starte en lille debat om uddannelsen af lokoførere, og det supplerede hr. Kim Christiansen. Og jeg kan sige, at jeg ikke har tænkt mig at fortsætte diskussionen ved den her lejlighed, for det tror jeg måske vil føre for langt, hvis vi tager en længere diskussion om det - og det kan også være, at formanden ville gribe ind, for det har jo ikke noget med sagen at gøre - men jeg er opmærksom på, at der også er nogle problemstillinger der.
Jeg vil sige til hr. Jens Christian Lund, at jeg naturligvis også vil lytte til, hvad Jernbaneforbundet har at sige i den forbindelse, og jeg håber også på en god dialog med Jernbaneforbundet om de her problemstillinger. Men det er helt jo klart sådan, som flere også har påpeget, at de steder, der er mest sårbare overhovedet, er lige præcis jernbaneoverkørslerne, fordi jernbanen og vejen skærer hinanden, og der er de, der skal skære jernbanen, altså meget sårbare, hvis der ikke er en ordentlig sikring.
Regeringen lægger meget vægt på trafiksikkerheden, og derfor lægger vi ikke mindst vægt på sikkerheden i forbindelse med jernbaneoverkørslerne. Nu får vi så en klar ansvarsfordeling, nogle klare linjer for, hvem der er ansvarlig for sikkerheden i jernbaneoverkørslerne, og vi får samtidig sikret et effektivt og entydigt tilsyn med sikkerheden.
Det skal være - og det er et nyt ord, jeg har lært - jernbaneinfrastrukturforvalteren, som der står i lovforslaget, som er den ansvarlige for at stille forslag om sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler, og jernbaneinfrastrukturforvalteren her i landet er jo altså Banedanmark. Det vil også stemme med gældende EU-regler om, hvad der hører til jernbanen, og det svarer i øvrigt også til praksis i dag, hvor det er Banedanmark, som kommer med forslag til sikkerheden.
I den nuværende situation er drifts- og anlægsansvaret for jernbaneoverkørslerne jo delt mellem vejbestyrelser og vejmyndigheder på den ene side og jernbaneinfrastrukturforvalteren på den anden side, og det kan så skabe lidt tvivl om, hvor ansvaret egentlig ligger. Det er det, vi råder bod på med det her lovforslag, der jo også er baseret på en grundig analyse af, hvordan vi skal gøre det.
Det er på samme måde med tilsynet med sikkerhedsforanstaltningerne i jernbaneoverkørslerne. Så også det skal vi have samlet på et sted, og det bliver hos Trafikstyrelsen, som i forvejen fører et udbygget tilsyn med Banedanmark, hvis jeg må være så fri at sige det i stedet for at sige jernbaneinfrastrukturforvalteren. I dag er det tilsyn delt mellem Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet med sådan lidt overlappende myndighedskompetencer, og det giver altså i sidste ende mulighed for, at man træffer modstridende afgørelser, og det kan vi jo ikke have; det kan også gå hen og betyde, at nogle afgørelser falder mellem to stole, så der ikke bliver truffet nogen afgørelse. Nu får vi sikret, at tingene kommer i orden, og at der bliver truffet nogle entydige afgørelser.
Det er jo, som jeg sagde før, et større analysearbejde, der ligger til grund for det lovforslag, som vi nu behandler. Helt tilbage i 2006 blev der faktisk nedsat en arbejdsgruppe, hvori både departementet i Transportministeriet og Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet deltog, der skulle se på organiseringen af hele det her tilsyn med jernbaneoverkørslerne og også på foranstaltningen af sikkerheden på jernbaneoverkørselsområdet. Vi fik så en rapport i 2007, og de anbefalinger, som er blevet givet i den rapport, ligger til grund for det lovforslag, som vi behandler.
Formålet med lovforslaget er jo dybest set, at ministeren får bemyndigelse til at kunne udmønte forslaget om organisering af jernbaneoverkørselsområdet, og deri ligger jo nærmere, at transportministeren skal kunne fastsætte regler om godkendelse af sikkerhedsforanstaltninger, herunder også regler om tilsyn og mulighed for at fastsætte en klageadgang til Jernbaneklagenævnet. Jeg skal så i øvrigt henvise til bemærkningerne til lovforslaget, hvor det nærmere er beskrevet, hvordan den udmøntning skal ske.
Jeg siger som sagt tak for den pæne behandling, forslaget har fået fra alle sider, og jeg ser selvfølgelig også frem til en velvillig behandling i udvalget og stiller mig til rådighed for udvalgets eventuelle spørgsmål.