Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
L 24 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, færdselsloven, registreringsafgiftsloven og andre love. (Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer og kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 6 af 13. november 2008.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
                         Kristian Jensen
                                                                             / Tina R. Olsen
Spørgsmål 6:
"Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk der er afsat til opgaverne med at værdiansætte og kontrollere de ca. 60.000 køretøjer, der årligt eksporteres, og oplyse, om SKAT vurderer, at de har tilstrækkelige ressourcer hertil?"
Svar:
I min besvarelse af spørgsmål 1 til L 24 anførte jeg, at der i SKAT ikke er ressourcer til at indkalde samtlige køretøjer som eksporteres. Jeg skal her præcisere, at det ikke er hensigten, at samtlige køretøjer, hvor der anmodes om eksportgodtgørelse, skal indkaldes, idet dette anses for ikke nødvendigt og vil være ude af takt med SKATs indsatsstrategi. Dette er så meget desto mere tilfældet i det omfang, hvor køretøjerne i forvejen har været synet, og muligheden herfor udvides jo netop med dette lovforslag.
Mit tidligere svar skal således ikke opfattes som om SKAT ikke har de fornødne ressourcer til at varetage opgaven.
SKAT har herudover oplyst følgende:
â€Administrationen af registreringsafgiften m.v. er samlet ved 4 motorkompetencecentre, hvor ekspedition, værdiansættelse og kontrol i relation hertil foregÃ¥r som en integreret proces. De 4 motorkompetencecentre beskæftiger ca. 190 Ã¥rsværk. Ekspeditionen af de ca. 60.000 køretøjer, der Ã¥rligt eksporteres udgør omkring halvdelen af den samlede sagsmængde og ressourceanvendelsen hertil
skønnes at udgøre under halvdelen af de190 årsværk.
Det er SKATs vurdering, at de ressourcer, der pÃ¥ nuværende tidspunkt er afsat til opgaven, er tilstrækkelige, takket være de stordriftsfordele, der er opnÃ¥et ved etableringen af de 4 motorkompetencecentre i 2006.â€