Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer,
færdselsloven, registreringsafgiftsloven og andre love (Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer, kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer).
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentarer til bemærkningerne af 14. oktober 2008 fra Forsikring & Pension.
Kristian Jensen
                                                                / Lene Skov Henningsen
Forsikring & Pension forudsætter, at politiet fortsat har mulighed for at inddrage nummerplader ved præmierestance, jf. § 10 i bekendtgørelse nr. 579 af 6. juni 2007 om ansvarsforsikring af motorkøretøjer mv.
Forsikring & Pension anmoder om, at § 107, stk. 4, i færdselsloven ophæves i forbindelse med indførelsen af den digitale motorregistrering.
Jeg kan oplyse, at § 10, stk. 1, i bekendtgørelsen om ansvarsforsikring af motorkøretøjer mv. har følgende formulering:
â€Â§ 10. NÃ¥r Centralregisteret for Motorkøretøjer har modtaget meddelelse i henhold til § 9, stk. 1, og det konstateres, at køretøjet ikke er afmeldt, og at ny fyldestgørende forsikring ikke foreligger, inddrages køretøjets nummerplader.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i færdselsloven. Der lægges med lovforslaget ikke op til at ændre dette hjemmelsgrundlag.
Jeg kan oplyse, at § 107, stk. 4, i færdselsloven har følgende formulering:
â€Stk. 4. Ved registrering m.v. af forsikringsbevis for et motordrevet køretøj betales 7 kr. af vedkommende forsikringsselskab.â€
Bestemmelsen er indsat i færdselsloven ved § 1 i lov nr. 386 af 20. maj 1992. Efter lovens forarbejder er beløbet et gebyr, der opkræves som bidrag til omkostningerne ved ekspedition af forsikringsbeviser. Beløbet opkræves kvartalsvis af Centralregisteret for Motorkøretøjer fra de enkelte forsikringsselskaber.
Med indførelsen af den digitale motorregistrering erstattes det papirbaserede bevis for ansvarsforsikring af digitale indberetninger fra forsikringsselskaberne. Dermed bortfalder grundlaget for opkrævningen af de 7 kr.
Jeg vil derfor stille et ændringsforslag om, at § 107, stk. 4, i færdselsloven ophæves samtidig med indførelsen af den digitale motorregistrering.
Afskaffelsen af gebyret skønnes at give staten et årligt provenutab på 7 mio. kr.
Â