Vi har foran os ni forskellige ændringer for biler og andre køretøjer i forhold til registrering, afgifter, nummerplader og eksport.
Lovforslaget rummer forslag om lettere adgang til at registrere biler, bedre muligheder for at kontrollere afgiftsindbetalingen og endelig en revidering af regelsættet for tilbagebetaling af registreringsafgiften.
SF støtter varmt, at mulighederne for at kontrollere registreringsafgiftsbetaling bliver bedre, at der er en ordentlig kontrol af borgernes garanti for, at når man selv betaler den afgift, man skal, kan man regne med, at naboen også gør det. Men muligheden for kontrol gør det jo ikke alene. Politiet og SKAT skal have ressourcer til at bruge de muligheder, og det vil alt andet lige være nemmere at sikre afgiftsbetalingen, hvis der var medarbejderressourcer til det i vores desværre noget amputerede skatteadministration.
SF har tidligere meldt sig som tilhænger af at indføre de såkaldte papegøjeplader - der er både gule og hvide - så man nemt kan se bilens afgiftsstilling, og så folk ikke behøver at tænke på at klæbe klistermærker på bagenden af bilen. Indførelsen af papegøjeplader er en positiv nytænkning, og SKAT's arbejde med at modvirke snyd bliver nemmere. Det kan SF kun støtte.
Udbredelsen af kompetencen til at udstede nummerplader gør livet lettere for folk og virksomheder, der bor langt fra motorkontoret, når de skal have udstedt nummerplader - f.eks. fra kommunekontoret eller fra en større bilforhandler, der meget fornuftigt vil være forpligtet til at servicere alle kunder og ikke kun sine egne. Det er positivt og formentlig helt nødvendigt, efter at kompetencen til udstedelse af nummerplader blev overdraget til SKAT, at der dog er sat en nedre grænse for antallet af udstedelser, og det er fornuftigt efter SF's mening. Jeg vil hilse i Sønderborg, hvor der er langt til motorkontoret i Haderslev, og gøre dem opmærksom på forbedringen her.
Forslaget om lettere adgang til at registrere informationer om bilers tekniske specifikationer, historik, syn m.m. betyder bl.a. en øget åbenhed for brugtbilkøberen, som nu får lettere mulighed for at kontrollere rigtigheden af informationerne om den bil, vedkommende vil købe. Det er godt for forbrugersikkerheden, og flere biler vil forventeligt overholde synspligten.
Det bliver også lettere at foretage analyser af bilparkens sammensætning, analyser, der forhåbentlig vil være til gavn for arbejdet med at sikre en fornuftig udvikling i bilparken, hvor vi forhåbentlig får en revolution af bilparken at se i retning af el- og hybridbiler, der kan begrænse Danmarks CO2-udslip markant.
De smidigere afgiftsforhold med hensyn til ombygninger af motorcykler og værnet mod spekulation i at eksportere biler, der er taget pant i, støtter SF også.
Synskravet for eksporterede biler medfører mindre spekulation i eksport af meget ringe biler. Naturligvis skal der ikke udbetales en afgiftskompensation, som overgår køretøjets reelle værdi, og det sker i alt for mange tilfælde i dag, at skatteborgernes fælles kasse refunderer afgifter på et uretmæssigt grundlag, og dermed mister fællesskabet penge. I stedet for at Danmark eksporterer biler, der måske hellere skulle skrottes ganske snart, er SF tilhænger af at øge skrotpræmien som led i at få udskiftet den danske bilpark til mere miljørigtige biler.
Det anslås i lovforslaget, at 15-20 pct. af de biler, der i dag eksporteres, er værdiansat for højt, og der udbetales ca. 1 mia. kr. om året i godtgørelse. Med det in mente virker det mærkeligt, at den fælles kasse kommer til at miste penge på hele den her manøvre, fordi bileksportørerne både får kompensation for udgifterne til syn og ikke længere skal betale gebyr for at få fastsat værdien af bilen, der skal eksporteres.
Under udvalgsbehandlingen synes jeg vi skal prøve at komme mere til bunds i lovforslagets provenukonsekvenser, der som sagt synes både usikre og lidt underlige med det udfald, de har fået.
Også de bekymringer, som SKAT er kommet med i sit høringssvar om risikoen for at få en større nummerpladeskov af forskellige størrelser og de vanskeligheder, der kan være i den forbindelse, synes jeg vi skal overveje og undersøge nærmere under udvalgsbehandlingen.
Så med forbehold for, at vi får vendt de sidstnævnte knaster og spørgsmål, kan SF støtte lovforslaget. Tak.