Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 23 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.).

 

Jeg ønsker at trække ændringsforslag nr. 2 som stillet i ændringsforslag af 27. januar 2009 og indarbejdet i 4. udkast til tillægsbetænkning og i stedet lade det erstatte med vedlagte ændringsforslag. Herudover ønsker jeg at stille et ændringsforslag vedrørende stk. 7 i ikrafttrædelsesbestemmelsen.

Ændringerne til ændringsforslag nr. 2 går især ud på, at justere bestemmelsen i § 19, stk. 3, om, at datterselskabsaktier ikke betragtes som værdipapirer. Det foreslås, at i de tilfælde, hvor der er bestemmende indflydelse over datterselskabet, skal der ses igennem datterselskabsaktierne ved vurderingen af, om moderselskabet er et investeringsselskab.

Ved ændringerne præciseres det tillige, at undtagelserne i § 19, stk. 3 og 5, er undtagelser til den definition af et investeringsselskab, der i lovforslaget er indsat i § 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt. Dvs. at undtagelserne kun gælder, hvis der er tale om et selskab, hvis virksomhed består i kollektiv investering i værdipapirer. I § 19, stk. 3, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., er det derimod præciseret, at de investeringsselskaber, der her nævnes, er alle de typer af investeringsforeninger, der defineres i stk. 2, nr. 1 og 2.

Herudover ændres ”mere end 10 pct.” til ”mindst 10 pct.” for at harmonisere med andre regler om definition af datterselskaber. 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Til § 2

 

2) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

 

”01. § 19, stk. 3, affattes således:

”Stk. 3. Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2, nr. 2, 5. pkt., omfatter ikke et selskab m.v., hvis mere end 15 pct. af selskabets regnskabsmæssige aktiver i løbet af regnskabsåret gennemsnitligt er placeret i andet end værdipapirer m.v. Til værdipapirer m.v. medregnes ikke aktier i et andet selskab, hvori førstnævnte selskab ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen, med mindre det andet selskab selv er et investeringsselskab, jf. stk. 2. Hvis et selskab direkte eller indirekte har bestemmende indflydelse eller ejer aktier i et koncernforbundet selskab, jf. ligningslovens § 2, stk. 2-3, ses der ved opgørelsen efter 1. pkt. bort fra disse aktier og i stedet medregnes den andel af det andet selskabs aktiver, som svarer til førstnævnte selskabs direkte eller indirekte ejerforhold i det andet selskab.” 

02. Efter § 19, stk. 4, indsættes:

”Stk. 5. Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2, nr. 2, 5. pkt., omfatter ikke et selskab m.v., som udelukkende ejer aktier, tegningsretter og aktieretter i et andet selskab, hvis alle aktionærerne i det førstnævnte selskab ved erhvervelsen af aktierne var ansat i det andet selskab eller i andre selskaber, der er koncernforbundet med det andet selskab, jf. selskabsskattelovens § 31 C, med mindre det andet eller et af de andre selskaber selv er et investeringsselskab, jf. stk. 2. Uanset 1. pkt. kan selskabet også eje kontanter, herunder anbringelse på en anfordringskonto, inden for en ramme på 15 pct. af selskabets regnskabsmæssige aktiver opgjort gennemsnitligt i løbet af regnskabsåret.”

Stk. 5 bliver herefter stk. 6.

[Definition af investeringsselskab]

 

Til § 10

 

Før nr. 4 indsættes som nyt nummer:

 

00) Stk. 7 affattes således:

”Stk. 7. § 1, nr. 24-27, 30 og 32, har virkning for udbytte og tilskud, der udloddes henholdsvis ydes den 8. oktober 2008 eller senere. § 2, nr. 7, og § 3, nr. 3 og 7, har virkning for udbytte og tilskud, der udloddes henholdsvis ydes den 3. december 2008 eller senere.”

[Udbytte og tilskud]

 

Bemærkninger

Til nr. 2

Aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, medfører, at visse selskaber ikke skal anses som investeringsselskaber, selv om de opfylder betingelserne herfor i stk. 2. For at undgå at begrebet investeringsselskaber bliver for omfattende som følge af ændringerne af stk. 2, foreslås det at udvide undtagelsesreglen i stk. 3 og indsætte en ny undtagelse i et nyt stk. 5.

Den nuværende bestemmelse i § 19, stk. 3, går ud på, at et selskab ikke er et investeringsselskab, hvis dets formue gennem et datterselskab hovedsagelig investeres i andre værdier end værdipapirer. Ved et datterselskab forstås, at holdingselskabet (moderselskabet) direkte eller indirekte råder over mere end halvdelen af aktiekapitalen eller halvdelen af stemmerne.

Den nye formulering har til formål at undgå, at selskaber, der baserer sig på produktionsvirksomhed samt holdingselskaber i sædvanlige koncerner, der baserer sig på produktionsvirksomhed, bliver anset som et investeringsselskab omfattet af § 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt., som følge af kollektiv investering,

For det første foreslås det, at begrebet investeringsselskab, jf. § 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt., ikke skal omfatte et selskab, hvis mere end 15 pct. af dets regnskabsmæssige aktiver gennemsnitligt i løbet af det pågældende regnskabsår er placeret i andre aktiver end værdipapirer, som omfattet af aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstbeskatningsloven.

For det andet foreslås det, at når et selskab ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i et andet selskab, medregnes aktierne ikke som værdipapirer ved afgørelsen af, om det førstnævnte selskab skal anses som investeringsselskab efter § 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt. Dette gælder dog ikke, hvis det andet selskab er et investeringsselskab, jf. § 19, stk. 2. Grænsen på mindst 10 pct. svarer til grænsen for skattefri datterselskabsudbytte.

Hvis det førstnævnte selskab har bestemmende indflydelse eller direkte eller indirekte ejer aktier i et eller flere koncernforbundne selskaber, jf. ligningslovens § 2, stk. 2-3, skal 1. pkt. i stk. 3 dog anvendes under ét for alle disse selskaber. Det medfører, at aktierne i det eller de andre selskaber ikke medregnes ved opgørelsen efter 1. pkt. I stedet medregnes den del af det eller de andre selskabers aktiver, som svarer til det førstnævnte selskabs direkte eller indirekte ejerforhold i de andre selskaber. Herved undgås, at definitionen af et investeringsselskab kan omgås ved, at selskab ejer mindst 10 pct. i af aktierne i et andet selskab, som ikke opfylder betingelserne for at være et investeringsselskab, idet det kun har en ejer.      

Ved nærværende ændringsforslag bortfalder et utilsigtet merprovenu ved det tidligere fremsendte ændringsforslag. I forhold til lovforslaget som fremsat indebærer det nu foreslåede regelsæt på sigt et merprovenu som følge af, at afkastet fra visse selskaber overgår til kapitalindkomstbeskatning efter lagerprincippet. Der er ikke holdepunkter for at vurdere størrelsen heraf.

 

Til nr. 00

Det foreslås, at ændringerne af udbyttebegrænsningsreglerne ved skattefri aktieombytning, spaltning og tilførsel af aktiver uden tilladelse (§ 2, nr. 7 og § 3, nr. 3 og nr. 7) tillægges virkning for udbytte og tilskud, der udloddes henholdsvis ydes den 3. december 2008 eller senere.

Baggrunden for det ændrede virkningstidspunkt er, at udbyttebegrænsningen efter de ændringsforslag, der blev stillet den 3. december 2008 (nr. 11, 14 og 18) fremover skal tage udgangspunkt i det udbyttebegrænsede selskabs ordinære resultat efter skat i stedet for i det ordinære resultat før skat. Da der kan være selskaber, der i perioden fra fremsættelsen af lovforslaget den 8. oktober 2008 og frem til ændringsforslagene af 3. december 2008 har udloddet udbytte uden at have haft mulighed for at indrette sig i overensstemmelse hermed, bør ændringerne ikke tillægges virkning fra fremsættelsen, men i stedet fra den 3. december 2008.