Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 79
Offentligt
Til lovforslag nr.L 23
Folketinget 2008 - 09
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. januar 2009
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven ogforskellige andre love(Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2008 og var til 1. behandling den 7. november 2008.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav be-tænkning den 3. december 2008 og tilføjelse til betænkning den 10. december 2008. Lovforslagetvar til 2. behandling den 11. december 2008, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling iSkatteudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Advokatfirma Kromann Reumert,Deloitte,Copenhagen Investor A/S,Ernst og Young,Finansrådet,Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,FormueEvolution,Formuepleje A/S,InvesteringsForeningsRådet,KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab,Bent Reese-Petersen, Viborg,SmallCap Danmark A/S ogSpar Nord FormueInvest A/S og KapitalPleje A/S.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
2
DeputationerEndvidere har Deloitte og SmallCap Danmark A/S over for udvalget redegjort for deres holdningtil lovforslaget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Det Konservative Fol-kepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at ændringen vedrørende inve-steringsselskaberne har været meget kritiseret. Men ændringen er nødvendig.Det er i dag muligt ved brug af et skattehul at opnå en lempeligere beskatning af sine investerin-ger i værdipapirer ved at foretage dem via skattefri investeringsinstitutter i udlandet. Det er ikkerimeligt eller hensigtsmæssigt. Og det er til skade for direkte investering i værdipapirer og for inve-stering via danske investeringsforeninger. Derfor er det nødvendigt at ændre skattereglerne.Men EU-retten sætter grænser for, hvor målrettet en ændring af skattereglerne der kan foretages.Derfor påvirker reglerne også tilsvarende danske institutter eller selskaber.Uanset dette er ændringerne nødvendige. Risikoen for at investering via udenlandske skattefri in-vesteringsinstitutter vil tage om sig, og risikoen for at dette på sigt vil udhule den danske beskat-ning, er alt for stor til at lade stå til.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemme hver-ken for eller imod de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for til-lægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 21)Nr. 1affattes således:»1.I§ 19, stk. 2, nr. 2,indsættes som5. – 7. pkt.:»Uanset at der ikke er pligt til tilbagekøb, anses selskabet for et investeringsselskab, hvis detsvirksomhed består i kollektiv investering i værdipapirer m.v. Ved kollektiv investering forstås, atselskabet har mindst 8 deltagere. Koncernforbundne deltagere, jf. kursgevinstlovens § 4, regnes idenne sammenhæng for én deltager.««[Definition af investeringsselskab]2)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.§ 19, stk. 3,affattes således:
3
»Stk. 3.Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2 omfatter ikke et selskab m.v., hvis mere end 15pct. af selskabets regnskabsmæssige aktiver i løbet af regnskabsåret gennemsnitligt er placeret iandet end værdipapirer m.v. Til værdipapirer m.v. medregnes ikke aktier i et andet selskab, hvoriførstnævnte selskab ejer mere end 10 pct. af aktiekapitalen, medmindre det andet selskab selv er etinvesteringsselskab.«02.I§ 19indsættes efter stk. 4 som nyt stykker:»Stk. 5.Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2 omfatter ikke et selskab m.v., som udelukkendeejer aktier, tegningsretter og aktieretter i et andet selskab, hvis alle aktionærerne i det førstnævnteselskab ved erhvervelsen af aktierne var ansat i det andet selskab eller i andre selskaber, der er kon-cernforbundet med det andet selskab, jf. selskabsskattelovens § 31 C, medmindre det andet eller etaf de andre selskaber selv er et investeringsselskab. Uanset 1. pkt. kan selskabet også eje kontanter,herunder anbringelse på en anfordringskonto, inden for en ramme på 15 pct. af selskabets regn-skabsmæssige aktiver opgjort gennemsnitligt i løbet af regnskabsåret.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.«[Definition af investeringsselskab]3)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 46indsættes somstk. 15:»Stk. 15.Tab som følge af selskabers m.fl.s overgang til investeringsselskaber i indkomståret2009, der ellers er omfattet af § 8, stk. 2, og § 14, kan ikke fradrages efter disse bestemmelser, menindgår i stedet i opgørelsen efter § 19 som et tillæg til værdien af aktien eller beviset ved opgørelsenefter § 23, stk. 5, ved begyndelsen af indkomståret 2009.««[Overgang til investeringsselskab]Til § 104)Somstk. 15og16indsættes:»Stk. 15.I indkomståret 2009 medregner udloddende investeringsforeninger aktier og beviser, dersom følge af § 2 skifter status til aktier i investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens § 19,til deres beholdning af almindelige aktier efter aktieavancebeskatningslovens § 21, stk. 3, nr. 1. Demedregnes ikke til aktier efter aktieavancebeskatningslovens § 21, stk. 3, nr. 2.Stk. 16.I indkomståret 2009 nedsættes grænsen på 15 pct. i aktieavancebeskatningsloven § 19,stk. 3, som affattet ved § 2, nr. 01, efter forholdet mellem antal hele måneder fra 1. marts 2009 ind-til udgangen af selskabets indkomstår 2009 og hele selskabets indkomstår 2009 opgjort i hele må-neder.«[Investeringsforeningers andele i investeringsselskaber og grænsen for andre aktiver i investerings-selskaber]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at koncernforbundne deltagere, som defineret i kursgevinstlovens § 4 i et selskabregnes som en deltager ved afgørelsen af, om selskabet har mindst 8 deltagere efter aktieavancebe-skatningslovens § 19, stk. 2, nr. 1, som vedtaget ved 2. behandling. Henvisningen til kursgevinstlo-
4
vens § 4 medfører f.eks., at to eller flere selskaber anses som en deltager, hvis samme aktionærkredsdirekte eller indirekte ejer mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller råder over mere end 50 pct. afstemmeværdien i hvert af selskaberne.Til nr. 2Aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, medfører, at selskaber ikke skal anses som investe-ringsselskaber, selv om de opfylder betingelserne i stk. 2. For at undgå at begrebet investeringssel-skaber bliver for omfattende, foreslås det at udvide undtagelsesreglen i stk. 3 og indsætte en ny und-tagelse i et nyt stk. 5.Den nuværende bestemmelse i § 19, stk. 3, går ud på, at et selskab ikke er et investeringsselskab,hvis dets formue gennem et datterselskab hovedsagelig investeres i andre værdier end værdipapirer.Ved et datterselskab forstås, at holdingselskabet (moderselskabet) direkte eller indirekte råder overmere end halvdelen af aktiekapitalen eller halvdelen af stemmerne.Den nye formulering af § 19, stk. 3, har som formål at undgå, at selskaber, der baserer sig på pro-duktionsvirksomhed samt holdingselskaber i sædvanlige koncerner, der baserer sig på produktions-virksomhed, bliver anset som et investeringsselskab omfattet af § 19.For det første foreslås det, at begrebet investeringsselskab ikke skal omfatte et selskab, hvis mereend 15 pct. af dets regnskabsmæssige aktiver gennemsnitligt i løbet af det pågældende regnskabsårer placeret i andre aktiver end værdipapirer, som omfattet af aktieavancebeskatningsloven ellerkursgevinstbeskatningsloven.For det andet foreslås det, at når et selskab ejer mere end 10 pct. af aktiekapitalen i et andet sel-skab, medregnes aktierne ikke som værdipapirer ved afgørelsen af, om det førstnævnte selskab skalanses som investeringsselskab. Dette gælder dog ikke, hvis det andet selskab er et investeringssel-skab.Ved nærværende ændringsforslag bortfalder et utilsigtet merprovenu ved det tidligere fremsendteændringsforslag. I forhold til lovforslaget som fremsat indebærer det nu foreslåede regelsæt på sigtet merprovenu som følge af, at afkastet fra visse selskaber overgår til kapitalindkomstbeskatningefter lagerprincippet. Der er ikke holdepunkter for at vurdere størrelsen heraf.MedarbejderselskaberDet foreslås at indsætte en ny undtagelse, hvorefter et selskab ikke anses som et investeringssel-skab, hvis det udelukkende ejer aktier, tegningsretter og aktieretter, omfattet af aktieavancebeskat-ningsloven, i et andet selskab, og førstnævnte selskab alene ejes af personer, som er ansat i det an-det selskab eller andre selskaber, der er koncernforbundet med det andet selskab.Det førstnævnte selskab kan dog ud over aktier i det andet selskab også eje kontanter, herunderanbringelse på en anfordringskonto, dog højst 15 pct. af selskabets gennemsnitlige regnskabsmæs-sige aktiver i regnskabsåret. Kontanterne kan f.eks. hidrøre fra udbytteudlodninger fra det andetselskab eller de andre selskaber.Det afgørende er, at de pågældende personer er ansat på det tidspunkt, hvor de pågældende perso-ner erhvervede aktierne.Reglen gælder dog ikke, hvis det andet selskab eller et af de andre selskaber selv er et investe-ringsselskab.
5
Til nr. 3Udvidelsen af aktieavancebeskatningslovens § 19 i forslaget som vedtaget ved 2. behandling be-tyder, at en række selskaber skifter fra at være omfattet af de almindelige regler for selskabers ogaktionærers beskatning til at være omfattet af de særlige regler i aktieavancebeskatningsloven § 19.Efter de almindelige regler betaler selskabet selskabsskat, mens aktionærerne betaler aktieind-komstskat. Efter de særlige regler i aktieavancebeskatningslovens § 19 betaler selskabet ikke skat,mens aktionærerne løbende efter lagerprincippet betaler kapitalindkomstskat. Både udbytter ogværdistigninger er omfattet af kapitalindkomstskatten. Efter forslaget som vedtaget ved 2. behand-ling sidestilles statusskiftet med en afståelse og har virkning fra (selskabets) indkomstår 2009. Af-ståelse medfører undertiden, at der opstår et tab. Dette tab kan efter de almindelige regler fradrages iaktieindkomst fra andre børsnoterede aktier hos den skattepligtige og dennes ægtefælle. Men hvisaktionæren ikke har andre børsnoterede aktier, risikerer man, at tabet mistes, selv om aktierne, derhar skiftet status, stadigvæk ejes og fremover beskattes efter § 19.Efter det foreslåede ændringsforslag skal tabet i stedet fradrages efter reglen i aktieavancebeskat-ningslovens § 19, som er den regel, som aktionæren fremover skal beskattes efter, når kurserne igenbegynder at stige. Ændringsforslaget gælder både, når aktionæren er en person, og når aktionærener et selskab. Fradraget sker ved, at værdien ved begyndelsen af indkomståret 2009 forhøjes medtabet. Dette kan medføre en negativ kapitalindkomst, der efter de almindelige regler for negativkapitalindkomst kan fradrages i skatteyderens øvrige indkomst.Til nr. 4Udloddende investeringsforeninger kan have investeret i aktier i aktieselskaber, der som følge aflovforslaget skifter status til investeringsselskaber. Efter lovforslaget, som det foreligger efter 2.behandling, er reglen for, hvilke aktiver en aktiebaseret forening må have, blevet ændret, så en så-dan forening i et vist omfang må eje andre aktiver end almindelige aktier i almindelige aktieselska-ber. Det kan imidlertid ikke fuldstændig udelukkes, at visse foreninger kan have aktier i selskaber,der skifter status til investeringsselskab, i et sådant omfang, at statusskiftet betyder, at de overskri-der selv den forhøjede grænse. Disse selskaber får efter den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 15,hele 2009 til at bringe sig under den forhøjede grænse, således at retsvirkningerne af en overskridel-se først indtræder, hvis overskridelsen fortsætter ind i 2010.Herudover foreslås en ny bestemmelse i § 10 i lovforslaget (§ 10, stk. 16,). Den vedrører ikraft-trædelsen af den foreslåede aktieavancebeskatningslovs § 19, stk. 3, der foreslås under ændringsfor-slag nr. 2. Bestemmelsen i § 19, stk. 3, går ud på, at selskaber med mindst 8 deltagere ikke omfattesaf aktieavancebeskatningslovens § 19, hvis der investeres mere end 15 pct. i andet end værdipapi-rer.De 15 pct. måles som et gennemsnit af hele årets besiddelser af andre aktiver end aktier og obliga-tioner m.m. i forhold til et gennemsnit af hele årets samlede besiddelser af aktiver. De 15 pct. målessom udgangspunkt første gang i løbet af selskabets indkomstår 2009. Dvs. at selskaber med kalen-derårsregnskab kan nå at indrette deres investeringer i løbet af 2009, således at beskatning som in-vesteringsselskab ikke bliver aktuelt.For selskaber, der har forskudt indkomstår, kan det være vanskeligt at nå at indrette investeringer-ne i tide og anskaffe så mange aktiver, at disse i gennemsnit udgør mere end 15 pct. målt i hele året.Det foreslås derfor, at grænsen på 15 pct. nedsættes i ikrafttrædelsesåret. Det foreslås derfor at ned-sætte de 15 pct. i ikrafttrædelsesåret 2009 efter forholdet mellem på den ene side tiden fra 1. marts2009 indtil indkomståret 2009 udløber for det pågældende selskab og på den anden side et helt år.Eksempel på forslagets ikrafttrædelsesregel:
6
Et selskab med kalenderårsregnskab har aktiver, hvis værdi i gennemsnit fra 1. januar 2009 til 31.december 2009 udgør 1.000.000 kr. (Gennemsnittet afspejler ikke blot et gennemsnit af udsvingenei selskabets værdier. Gennemsnittet er også vægtet under hensyn til, hvor længe aktiverne har haften given værdi).Selskabet har endvidere erhvervsaktiver (andre aktiver end værdipapirer), der i gennemsnit fra 1.marts (det tidspunkt, hvor selskaberne kan inddrage de nye regler i deres planlægning) til 31. de-cember udgør lidt over 150.000 kr. Det vil sige at erhvervsaktiverne for de 10 måneder i gennemsnitudgør lidt mere end 15 pct. af de samlede aktiver. Isoleret set opfylder opgørelsen for de 10 måne-der derfor 15 pct. kravet for ikke at komme ind i aktieavancebeskatningslovens § 19.Imidlertid opgøres gennemsnittet i aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, for et helt år. Detbetyder, at den gennemsnitlige besiddelse af erhvervsaktiver falder til lidt over 125.000, dvs lidtover 12, 5 pct., og selskabet kommer ind under § 19. Det forekommer urimeligt i ikrafttrædelsesåretspecielt ved bagudforskudt indkomstår, idet selskaberne først kan tage højde for de ændrede regler,når de er vedtaget. Grænsen på de 15 pct. foreslås derfor nedsat i ikrafttrædelsesåret. Når selskaber-ne har kalenderårsregnskab nedsættes til 10/12 af 15 pct. eller 12,5 pct.Forslaget er udtryk for, at kravet om 15 procents besiddelse opfyldes på månedsbasis. Et selskabmed bagudforskudt regnskabsår fra 1. juli 2008 til 30. juni 2009 skal således kun opfylde en besid-delse der på årsbasis udgør over 5 pct. Det svarer til over 15 pct. på månedsbasis.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211113
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 23 omdelt efter afgivelse af tilføjelse til betænkningBilagsnr. Titel28Tilføjelse til betænkning afgivet den 10. december 200829Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-08 fra For-muepleje A/S30Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-08 fra HolstAdvokater31Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/12-08 fra DI321. udkast til tillægsbetænkning33Henvendelse af 12/12-08 fra Spar Nord FormueInvest A/S og Kapi-talPleje A/S34Henvendelse af 12/12-08 fra InvesteringsForeningsRådet35Henvendelse af 15/12-08 fra Formuepleje A/S36Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren37Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/12-08 fra Inve-steringsForeningsRådet38Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/12-08 fra SparNord FormueInvest A/S og Kapitalpleje A/S392. udkast til tillægsbetænkning40Henvendelse af 15/12-08 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso-rer41Henvendelse af 16/12-08 fra Finansrådet42Henvendelse af 15/12-08 fra Deloitte43Meddelelse om udsættelse af afgivelse af tillægsbetænkning44Henvendelse af 17/12-08 fra InvesteringsForeningsRådet45Henvendelse af 7/1-09 fra Advokatfirma Kromann Reumert46Henvendelse af 7/1-09 fra SmallCap Danmark A/S47Henvendelse af 12/1-09 fra Bent Reese-Petersen, Viborg48Henvendelse af 14/1-09 fra Ernst og Young49Henvendelse af 15/1-09 fra Bent Reese-Petersen50Henvendelse af 19/1-09 fra Bent Reese-Petersen51Henvendelse af 19/1-09 fra Copenhagen Investor A/S52Erstattet ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren53Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15. december 2008fra Formuepleje A/S54Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19. januar 2009 fraCopenhagen Investor A/S55Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 14. januar 2009 fraErnst og Young56Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15. december 2008
8
Bilagsnr. Titelfra Deloitte57Skatteministerens kommentar til henvendelserne af 12, 15. og 19.januar 2009 fra Bent Reese-Petersen58Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16. december 2008fra Finansrådet59Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7. januar 2009 fraSmallCap Danmark60Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17. december 2008fra InvesteringsForeningsRådet61Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7. januar 2009 fraAdvokatfirma Kromann Reumert62Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15. december 2008fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer63Henvendelse af 19/1-09 fra FormueEvolution64Henvendelse af 26/1-09 fra Formuepleje A/S653. udkast til tillægsbetænkning66Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19. januar 2009 fraFormueEvolution67Henvendelse af 27/1-09 fra KPMG Statsautoriseret Revisionspartner-selskab68Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/1-09 fra For-mueplejeselskaberne69Ændringsforslag, fra skatteministeren70Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/1-09 fra KPMGStatsautoriseret Revisionspartnerselskab71Henvendelse af 27/1-09 fra SmallCap Danmark A/S724. udkast til tillægsbetænkning73Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/1-09 fra Small-Cap Danmark A/S