Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 4
Offentligt
608708_0001.png
J.nr. 2008-411-0018
Dato: 11. november 2008
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de
modtagne høringssvar fra Advokatrådet og Revisionsaktie-
selskabet RSM Plus vedrørende forslag til lov om ændring
af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige
andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne
m.v.) – L 23.
Kristian Jensen
/Lise Bo Nielsen
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608708_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til lov om æn-
dring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefra-
dragsbegrænsningsreglerne m.v.).
Organisation
Advokatrådet
Høringssvar
Kommentar
Lovforslagets § 2, nr. 6, og § 3,
nr. 3 og 6, udbyttebegrænsnings-
reglen
Der foretages to væsentlige juste-
ringer af udbyttebegrænsningsreg-
len vedrørende omstrukturering
uden ansøgning.
Den ene justering går på, at det or-
dinære resultat skal fratrækkes
”skattefrit udbytte og skattefri ak-
tieavancer”.
Udbytte er skattefrit, jf. selskabs-
skattelovens § 13, stk. 1, nr. 2, når
forskellige betingelser er opfyldt.
Ifølge selskabsskattelovens § 13,
stk. 3, medregnes alene 66 % af en
udbytteudlodning i selskabets skat-
tepligtige indkomst, hvis f.eks. sel-
skabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2,
ikke er opfyldt. Med andre ord er
34 % af udbytteudlodningen skatte-
fri. Det bør præciseres, hvorvidt
disse 34 %, som ikke undergives
beskatning, også i relation til de på-
gældende bestemmelser, betragtes
som skattefrit udbytte. Dette kan
nemlig ikke udledes af den måde,
ordlyden er formuleret, og ej heller
af bemærkningerne hertil, jf. de al-
mindelige bemærkninger, side 18,
afsnit 4.2.1.
Lovforslagets § 3, nr. 2, gæld æn-
dres til forpligtelser
For at gennemføre en skattefri op-
hørsspaltning uden tilladelse var det
en betingelse, at forholdet mellem
aktiver og gæld i det indskydende
selskab, var styrende for forholdet
mellem aktiver og gæld i de modta-
gende selskaber.
Ved lovforslagets § 3, nr. 2, præci-
seres det nu udtrykkeligt, at dette
omfatter både egentlige gældsfor-
pligtelser og hensatte forpligtelser.
Ordlyden ændres fra gæld til for-
pligtelser.
Skatteministeriet finder ikke, at
det anførte giver anledning til en
ændring af de foreslåede be-
stemmelser.
Det fremgår således udtrykkeligt,
at det ordinære resultat i det sel-
skab, der er underlagt begræns-
ningen i adgangen til at udlodde
skattefrit udbytte, skal reduceres
med skattefrit udbytte, som det
pågældende selskab selv har
modtaget. Det fremgår ligeledes
udtrykkeligt af selskabsskattelo-
vens § 13, stk. 3, at 34 pct. af et
udbyttebeløb, der er omfattet af
denne bestemmelse, er skattefrit
for det udbyttemodtagende sel-
skab. Dette indebærer, at de så-
ledes skattefri 34 pct. af sådanne
udbyttebeløb skal fratrækkes i
det ordinære resultat ved anven-
delsen af de foreslåede udbytte-
begrænsningsregler.
Det bemærkes indledningsvist, at
det udtrykkeligt fremgår af be-
mærkningerne til lovforslagets §
2, nr. 6, og § 3, nr. 3 og 6, at det
alene er den del af de foreslåede
bestemmelser, der foreskriver
overførsel af udbyttebegrænsnin-
gen ved efterfølgende skattefri
omstrukturering, der er udtryk
for en præcisering.
Efter Skatteministeriets opfattel-
se er der dernæst med lovforsla-
gets § 3, nr. 2, tale om en præci-
sering, der tydeliggør bestem-
Side 2
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608708_0003.png
I forarbejderne er det anført, at der
er tale om ”en præcisering”. Det er
imidlertid Advokatrådets opfattelse,
at der snarere er tale om en skær-
pelse. Dette gælder også ændringen
i § 2, nr. 6, og § 3, nr. 3 og 6, hvor
det i forarbejderne er anført, at der
er tale om en præcisering.
Den oprindelige ordlyd angav alene
”gæld”. Gæld er behandlet andre
steder i skattelovgivningen, f.eks. i
selskabsskatteloven § 11. Der er in-
tet grundlag for at fortolke begrebet
udvidende. Der er ej heller støtte i
forarbejderne til bestemmelsen for
en sådan udvidet fortolkning.
Det er derfor efter Advokatrådets
opfattelse uheldigt, at man betegner
en lovændring som en ”præcise-
ring”, når der reelt er tale om en
stramning. De omstruktureringer,
der er gennemført i 2007 og 2008,
er gennemført ud fra det synspunkt,
at lovens ordlyd skulle læses, som
den nu engang står. Det kan nu give
anledning til en række tvister i en
række af de omstruktureringer, der
er gennemført, hvordan lovens ord-
lyd skulle forstås, hvilket er uhel-
digt. Det bør derfor udtrykkeligt an-
føres, at der er tale om en decideret
ændring.
Lovforslagets § 8
Lovforslagets § 8 indeholder en ju-
stering i lov nr. 540 af 6. juni 2007.
Som lovforslagets § 10 er formule-
ret, vil den pågældende ændring
først træde i kraft dagen efter be-
kendtgørelse i Lovtidende.
Der er således ikke nogen særlig
ikrafttrædelsesregel for den pågæl-
dende ændring, og man kan ikke af
bemærkningerne se, om dette er
hensigtsmæssigt eller ej. Advokat-
rådet anbefaler, at bemærkningerne
herom uddybes.
Lovforslagets § 2, nr. 6, og § 3,
nr. 3 og 6, udbyttebegrænsnings-
reglen
RSM Plus anfører indledningsvist,
at formålet med ændringerne må
melsen og sikrer, at den virker
efter hensigten.
Det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger til § 8, at ”forslaget
får virkning fra indførelsen af
renteloftet [dvs. 1. juli 2007],
idet der er tale om en ændring af
overgangsreglen i lov nr. 540 af
6. juni 2007.”
RSM Plus
Skatteministeriet bemærker, at
formålet med udbyttebegræns-
Side 3
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608708_0004.png
være, at man vil forhindre, at man
via udbytteudlodning til et mel-
lemliggende holdingselskab reelt
kan konvertere tidligere års ind-
tjening i underliggende selskaber
til årets ordinære resultat i det er-
hvervede selskab, hvorved de nu-
gældende regler om udbyttebe-
grænsning kan omgås.
Denne omgåelsesmulighed eksi-
sterer imidlertid efter revisions-
firmaets opfattelse kun i det om-
fang, at det mellemliggende hol-
dingselskab regnskabsmæssigt
værdiansætter aktier i dattervirk-
somheder til kostprisen. Denne
værdiansættelsesmetode bevirker,
at modtagne udbytter fra dattersel-
skaberne indgår i det ordinære
overskud i det mellemliggende
holdingselskab i det år, hvor ud-
byttet udloddes.
Et holdingselskab, der imidlertid
værdiansætter aktier i dattervirk-
somheder efter indre værdis me-
tode (hvilket i øvrigt er den mest
udbredte praksis), har aldrig haft
denne omgåelsesmulighed, men
bliver alligevel efter revisionsfir-
maets opfattelse hårdt ramt af den
foreslåede ændring, i det omfang
selskabet indgår som det erhver-
vede selskab i en skattefri aktie-
ombytning uden tilladelse.
Ved anvendelse af indre værdis
metode indregnes holdingselska-
bets andel af dattervirksomheder-
nes resultat i moderselskabets or-
dinære resultat, uanset om datter-
virksomhederne udlodder udbytte
til moderselskabet eller ej. Hol-
dingselskabets ordinære resultat
afspejler således alene koncernens
ordinære resultat i samme år, idet
tidligere års resultater i dattervirk-
somhederne allerede er medtaget
som ordinært resultat i tidligere år.
Det forekommer derfor at være
rimeligt, at skattefrit udbytte ud-
loddet fra dattervirksomhederne
ningsreglerne er at undgå, at det
erhvervede selskab i en skattefri
aktieombytning uden tilladelse
tømmes for værdier, så den el-
lers skattepligtige fortjeneste
ved et salg af aktierne reduceres
eller helt elimineres. Det sam-
me formål ligger bag de tilsva-
rende bestemmelser om udbyt-
tebegrænsning vedrørende skat-
tefri spaltning og skattefri til-
førsel af aktiver uden tilladelse.
Skatteministeriet finder ikke, at
det anførte giver anledning til
en ændring af de foreslåede
regler.
Det bemærkes i den forbindel-
se, at det ville komplicere re-
gelsættet og administrationen
heraf betydeligt, hvis de skatte-
fri udbytteindtægter, som det
erhvervede selskab modtager -
og som skal fratrækkes i sel-
skabets ordinære resultat ved
vurderingen af, hvor meget der
kan udloddes til det erhverven-
de selskab – skulle korrigeres
som foreslået af revisionsfirma-
et.
Side 4
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608708_0005.png
til det mellemliggende holdingsel-
skab ikke begrænser det mellem-
liggende holdingselskabs mulig-
hed for at udlodde skattefrit ud-
bytte til det erhvervende selskab.
Som forslaget til ændringen af §
36 A, stk. 7, er formuleret, vil det
mellemliggende holdingselskab
imidlertid få begrænset mulighe-
den for at udlodde det ordinære
resultat (som i rene holdingsel-
skaber svarer til det ordinære re-
sultat i dattervirksomhederne) i
det omfang, at dattervirksomhe-
derne har udloddet deres ordinære
resultater som udbytte til det mel-
lemliggende holdingselskab.
Revisionsfirmaet har som bilag
vedlagt et eksempel, der illustre-
rer, hvorledes udlodningsmulig-
heden bliver reduceret som følge
af, at det vælges at lade Produkti-
onsvirksomhed A/S udlodde sit
ordinære overskud til Mellemhol-
dingselskab A/S. I eksemplet
sammenlignes således to alterna-
tiver med henholdsvis uden ud-
lodning af skattefrit udbytte fra
Produktionsvirksomhed A/S.
Efter revisionsfirmaets opfattelse
er det en urimelig konsekvens af
den forslåede ændring, at Mel-
lemholding A/S ikke kan videre-
udlodde det modtagne udbytte fra
Produktionsvirksomhed A/S i en
situation, hvor der alene er tale
om udlodning af det overskud,
som Produktionsvirksomhed A/S
har optjent.
Revisionsfirmaet opfordrer derfor
til, at der foretages en justering af
den foreslåede bestemmelse. En
mulighed kunne måske være, at
der anlægges et transparensprincip
på samme måde som i aktieavan-
cebeskatningslovens § 34, stk. 6.
En sådan tilføjelse kunne måske
formuleres i retning af:
”Skattefrit udbytte og skattefri ak-
Side 5
L 23 - 2008-09 - Bilag 4: Høringssvar, fra skatteministeren
608708_0006.png
tieavancer skal dog reduceres med
det erhvervede selskabs andel af
ordinære resultater i datterselska-
ber, hvori selskabet direkte eller
indirekte ejer mindst 25 % af ak-
tiekapitalen m.v., fratrukket skat-
tefrit udbytte og skattefri aktie-
avance, som de pågældende dat-
terselskaber har modtaget.”
Det er i øvrigt ikke i lovteksten
eller i bemærkningerne til lov-
forslaget præciseret, hvad det er
for en periodes skattefrit udbytte
og skattefri aktieavancer, der skal
fradrages i det ordinære resultat.
Vi skal derfor opfordre til, at dette
bliver nærmere præciseret.
Side 6