Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 39
Offentligt
Til lovforslag nr.L 23
Folketinget 2008 - 09
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2008
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven ogforskellige andre love(Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2008 og var til 1. behandling den 7. november 2008.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav be-tænkning den 3. december 2008 og tilføjelse til betænkning den 10. december 2008. Lovforslagetvar til 2. behandling den 11. december 2008, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling iSkatteudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i <>møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Formuepleje A/S,InvesteringsForeningsRådet ogSpar Nord FormueInvest A/S og KapitalPleje.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.]SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet <> spørgsmål til <>ministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for til-lægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.[ Der gøres op-mærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal vedafstemning i Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til § 21)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 19, stk. 3,ændres »over mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller 50 pct. af stemmerne« til:»over 10 pct. eller mere af aktiekapitalen.«02.I§ 19indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Et investeringsselskab som nævnt i stk. 2 omfatter ikke et selskab, hvis aktionærer ude-lukkende er medarbejdere i det selskab, som førstnævnte selskab ejer aktier i.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.«[Definition af investeringsselskab]2)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 46indsættes somstk. 15:»Stk. 15.Tab som følge af selskabers m.v. overgang til investeringsselskaber i indkomståret 2009,der ellers er omfattet af § 8, stk. 2, og § 14, kan ikke fradrages efter disse bestemmelser, men indgåri stedet i opgørelsen efter § 19 som et tillæg til værdien af aktien eller beviset ved opgørelsen efter §23, stk. 5, ved begyndelsen af indkomståret 2009.««[Overgang til investeringsselskab]Til § 103)Somstk. 15indsættes:»Stk. 15.I indkomståret 2009 medregner udloddende investeringsforeninger aktier og beviser, dersom følge af § 2 skifter status til aktier i investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens § 19,til deres beholdning af almindelige aktier efter aktieavancebeskatningslovens § 21, stk. 3, nr. 1. Demedregnes ikke til aktier efter aktieavancebeskatningslovens § 21, stk. 3, nr. 2.«[Investeringsforeningers andele i investeringsselskaber]
BemærkningerTil nr. 1
3
Udvidelsen af aktieavancebeskatningslovens § 19 som vedtaget ved 2. behandling betyder, at dengældende aktieavancebeskatningslovs § 19, stk. 3, får større betydning, når det skal afgøres, om etselskab er et investeringsselskab eller ej.§ 19, stk. 3, går ud på, at et selskab ikke er et investeringsselskab, hvis dets formue gennem dat-terselskaber hovedsagelig investeres i andre værdier end værdipapirer.Ved datterselskab forstås ifølge gældende lov, at holdingselskabet (moderselskabet) direkte ellerindirekte råder over mere end halvdelen af aktiekapitalen eller halvdelen af stemmeretten. Opfyldes50 pct. kravet for at være et datterselskab ikke, bliver ejerskabet til selskabet et værdipapir, og hol-dingselskabet bliver et investeringsselskab, medmindre de øvrige betingelser for ikke at være etinvesteringsselskab opfyldes. Hensigten med § 19, stk. 3, er at undgå, at holdingselskaber i sædvan-lige koncerner, der baserer sig på produktionsvirksomhed, bliver omfattet af § 19. De 50 pct. kanmedføre en risiko for, at sædvanlige koncerner kommer ind i området af § 19. Det foreslås, at ned-sætte kravet til 10 pct. og alene se på ejerskabet.Hvis datterselskabet er et sædvanligt pengeinstitut, der både har masseindlån og masseudlån ogsom samtidig investerer i værdipapirer, har holdingselskabet en virksomhed, hvori der hovedsage-ligt investeres i andre værdier end værdipapirer. Tilsvarende gælder realkredit, livsforsikring ogskadesforsikring. Holdingselskabet bliver derfor ikke et investeringsselskab. At datterselskabet selvisoleret set heller ikke er et investeringsselskab fremgår af beskrivelsen i de oprindelige bemærk-ninger til lovforslag nr. L 98, 2004/2005 2. samling, der indførte de gældende regler.Ved nærværende ændringsforslag bortfalder et utilsigtet merprovenu ved det tidligere fremsendteændringsforslag. I forhold til lovforslaget, som fremsat indebærer det nu foreslåede regelsæt, på sigtet merprovenu som følge af, at afkastet fra visse selskaber overgår til kapitalindkomstbeskatningefter lagerprincippet. Der er ikke holdepunkter for at vurdere størrelsen heraf.Til nr. 2Udvidelsen af aktieavancebeskatningslovens § 19 i lovforslaget som vedtaget ved 2. behandlingbetyder, at en række selskaber skifter fra at være omfattet af de almindelige regler for selskabers ogaktionærers beskatning til at være omfattet af de særlige regler i aktieavancebeskatningsloven § 19.Efter de almindelige regler betaler selskabet selskabsskat, mens aktionærerne betaler aktieind-komstskat. Efter de særlige regler i aktieavancebeskatningslovens § 19 betaler selskabet ikke skat,mens aktionærerne løbende efter lagerprincippet betaler kapitalindkomstskat. Både udbytter ogværdistigninger er omfattet af kapitalindkomstskatten. Efter lovforslaget som vedtaget ved 2. be-handling sidestilles statusskiftet med en afståelse og har virkning fra (selskabets) indkomstår 2009.Afståelse medfører undertiden, at der opstår et tab. Dette tab kan efter de almindelige regler fradra-ges i aktieindkomst fra andre børsnoterede aktier hos den skattepligtige og dennes ægtefælle. Menhvis aktionæren ikke har andre børsnoterede aktier, risikerer man, at tabet mistes, selvom aktierne,der har skiftet status, stadigvæk ejes og fremover beskattes efter § 19.Efter det foreslåede ændringsforslag nr. 2 skal tabet i stedet fradrages efter reglen i aktieavancebe-skatningslovens § 19, som er den regel, som aktionæren fremover skal beskattes efter, når kurserneigen begynder at stige. Ændringsforslaget gælder både, når aktionæren er en person, og når aktio-næren er et selskab. Fradraget sker ved, at værdien ved begyndelsen af indkomståret 2009 forhøjesmed tabet. Dette kan medføre en negativ kapitalindkomst, der efter de almindelige regler for negativkapitalindkomst kan fradrages i skatteyderens øvrige indkomst.Til nr. 3
4
Udloddende investeringsforeninger kan have investeret i aktier i aktieselskaber, der som følge aflovforslaget skifter status til investeringsselskaber. Efter lovforslaget, som det foreligger efter ved-tagelsen af ændringsforslag ved 2. behandling, er grænsen for, hvor mange aktiver en aktiebaseretforening må have i andet end almindelige aktier i almindelige aktieselskaber, sat op. Det kan imid-lertid ikke fuldstændig udelukkes, at visse foreninger kan have aktier i selskaber, der skifter statustil investeringsselskab, i et sådant omfang, at statussskiftet betyder, at de overskrider selv den forhø-jede grænse. Disse selskaber får efter ændringsforslaget hele 2009 til at bringe sig under den forhø-jede grænse, således at retsvirkningerne af en overskridelse først indtræder, hvis overskridelsenfortsætter ind i 2010.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 23 omdelt efter afgivelse af tilføjelse til betænkningBilagsnr. Titel28Tilføjelse til betænkning afgivet den 10. december 200829Skatteministerens kommentar til henvendelse af 8/12-08 fra Formue-pleje A/S30Skatteministerens kommentar til henvendelse af 9/12-08 fra HolstAdvokater31Skatteministerens kommentar til henvendelse af 10/12-08 fra DI321. udkast til tillægsbetænkning33Henvendelse af 12/12-08 fra Spar Nord FormueInvest A/S og Kapi-talPleje A/S34Henvendelse af 12/12-08 fra InvesteringsForeningsRådet35Henvendelse af 15/12-08 fra Formuepleje A/S36Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren37Skatteministerens kommentar til henvendelse af 12/12-08 fra Investe-ringsForeningsRådet38Skatteministerens kommentar til henvendelse af 12/12-08 fra SparNord FormueInvest A/S og Kapitalpleje A/S
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 23Spm.nr.Titel