Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ã…rhus, den 15. december 2008
L 23 – Kommentarer til formuleringen af ABL § 19, stk. 2. nr. 2.
I forlængelse af min kommentar af den 8. december 2008 vedr. den foreslåede ændring af ABL § 19, stk. 2 nr. 2 til at definere et selskab som et investeringsselskab uden selvstændig skattestatus, vil jeg gerne fremhæve yderligere tre ting.
Danmark bliver skattelyland
Skatteministeriet skriver i svaret til min
kommentar dateret den 8/12 vedr. problemet med at udforme
§ 19,2,2,:
â€Problemet er imidlertid, at EU-retten sætter visse grænser for udformningen af
denne definition (på et investeringsselskab), idet det ikke er tilladt at
have en mere byrdefuld beskatning af afkast fra investering i andre lande end
af afkast fra investering i Danmark, også selv om den mere byrdefulde
beskatning skal opveje ingen eller lav beskatning i andre lande. EU-rettens
regler om de frie kapitalbevægelser gælder også i forhold til lande og områder
uden for EU – i hvert falde hvis det pÃ¥gældende land udveksler oplysninger.â€
Kernen i dette udsagn er: Â
â€Det er ikke tilladt at have en mere byrdefuld beskatning af afkast fra
investering i andre lande end af afkast fra investering i Danmarkâ€.
Men effekten af den foreslåede ordlyd af §19 bliver den stik modsatte. Investeringsselskaber i det øvrige EU beskattes med normal selskabsskatteprocent, hvorefter aktionæren ved salg betaler normal aktieavanceskat. Men hvis udlændinge investerer i Danmark betaler de kun (personlig) aktieavancebeskatning i deres hjemland.
§ 19 bliver i strid med EU-retten
Hvis vi tager et eksempel og ser hvordan, det
pÃ¥virker f.eks. en tysk investor, fÃ¥r vi følgende simple â€regnestykkeâ€.
Det tyske investeringsselskab betaler tysk selskabsskat og den
tyske investor betaler tysk aktieavancebeskatning.
Det danske investeringsselskab betaler 0 % i dansk selskabsskat og den
tyske investor betaler tysk aktieavancebeskatning.
SÃ¥ har man netop etableret en mere byrdefuld beskatning af investering i et
andet land end afkast fra investering i Danmark.
Det vil med mine øjne være klart i strid med EU-retten.
Danmark bliver et skattelyland, fordi vi er
det eneste land i EU, hvor man kan investere i et selskab, der er
nulskatteyder. De 21 danske børsnoterede selskaber vil derfor ved forslagets
gennemførelse kunne markedsføres i udlandet med labelen â€Tax-freeâ€.
Ændring efter høringsrunden skaber retsusikkerhed
Det forhold, at ændringsforslaget fremkommer efter høringsrunden betyder, at forslaget kommer som en stor overraskelse for hele investeringssektoren og dele af dansk erhvervsliv, hvoraf mange stadig ikke er klar over det ændrede forslag til udformning af § 19,2,2, hvilket skaber en meget usikker retstilstand.
Formuende vil stadig kunne bruge skattelylande
Den almindelige danske investor benytter sig ikke af investering i skattelylande. Hvis man opretholder reglen om mindst 8 aktionærer, åbner det for, at 7 formuende blot danner et selskab, der investerer på Jersey til nulskat og lav aktieskat i Danmark. §19 vil derfor ikke lukke for formuendes investeringer på f.eks. Jersey.
Med venlig hilsen
Erik Møller
direktør i Formueplejeselskaberne
Værkmestergade 25
8000Â Ã…rhus C
Tlf. 8746 4913
Email: [email protected]