|
|
Att.: Sven Ulstrup |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skatteministeriet |
|
Nikolaj Eigtvedsgade 28 |
|
1402 København K |
|
|
|
|
Skatteministeren er i betænkningen til L 23, kommet med et nyt ændringsforslag til aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, som DI mener, vil få omfattende negative og ikke i bemærkningerne til ændringsforslaget beskrevne konsekvenser.
Det foreslÃ¥s med ændringsforlaget, at der indsættes 2. nye punktummer i ABL § 19, stk. 2, nr. 2, der har følgende ordlyd: â€Uanset der ikke er pligt til tilbagekøb, anses selskabet for et investeringsselskab, hvis dets virksomhed bestÃ¥r i kollektiv investering i værdipapirer m.v. Ved kollektiv investering forstÃ¥s, at selskabet har mindst 8 deltagere.â€
Det er DI’s vurdering, at ovennævnte formulering vil medføre, at en lang række danske selskaber, som i dag ikke bliver betegnet som investeringsforeninger, vil blive omfattet af denne betegnelse.
Det kan således nævnes, at der er flere familieejede selskaber og koncerner, der ejes gennem holdingselskaber, som ejer aktier i datterselskaber, hvor ejerskabet ligger over 25 pct. men under de i ABL § 19, stk. 3 afgørende 50 pct.
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget, så vil konsekvensen for disse familieejede selskaber - som der er flere end 8 personer, der ejer - være, at de bliver betegnet som investeringsforeninger, og at personerne i det familieejede selskab årligt skal opgøre urealiserede gevinster og tab ved opgørelsen af deres skattepligtige indkomst.
Udover ovennævnte selskaber, vil der ligeledes være en lang række andre selskaber, der i dag ikke falder ind under betegnelsen investeringsforeninger, der vil blive omfattet af den nye bredere definition af begrebet investeringsforeninger.
Konsekvenserne for ejerne af disse selskaber, vil ligesom for de familieejede selskaber være, at der skal ske lagerbeskatning af kursgevinst/kurstab, med medfølgende risiko for, at der skal ske frasalg af aktier eller andre værdier for at finansiere skattebetalingen, administrativt besvær og mulig risiko for ikke altid optimalt at kunne modregne kurstab i kursgevinster.
På baggrund af ovenstående, håber DI, at skatteministeren vil være indstillet på at ændre den pågældende bestemmelse, så den kun rammer formålet med ændringsforslaget, nemlig en korrekt beskatning af personer, der investerer i udenlandske investeringsinstitutter.
Venlig hilsen
Jacob Ravn
Konsulent, Skat og Regnskab