Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ã…rhus, den 8. december 2008
L 23 – Kommentarer til formuleringen af ABL § 19, stk. 2. nr. 2.
Forslaget om at ændre ABL § 19, stk. 2 nr. 2 til at definere et selskab som et investeringsselskab uden selvstændig skattestatus, såfremt der er mindst 8 aktionærer og selvom der ingen indløsningspligt er, har en række negative afledte effekter for en stor del af de danske aktie- og anpartsselskaber.
Man formulerer formålet med ændringen af § 19, stk. 2 nr. 2 således:
â€FormÃ¥let med ændringsforslaget er at sikre en korrekt beskatning af personer
her i landet, som investerer i udenlandske investeringsinstitutter, der
opsamler deres overskud i instituttet og ikke giver de danske skattemyndigheder
sådanne oplysninger om sammensætningen af instituttets overskud, at de danske
investorer løbende kan blive beskattet af deres andel af overskuddet i
overensstemmelse med danske skattereglerâ€.
Â
FormÃ¥let er med andre ord, at sikre beskatning af værdipapirinvesteringer i â€skattelylandeâ€, hvilket ogsÃ¥ fremgÃ¥r af en række kommentarer til ændringen.
Oprindeligt formål ikke at ramme aktieselskaber
Ved introduktion af begrebet â€investeringsselskab†i 2005-loven var det formÃ¥let at sikre, at andele i investeringsforeninger ikke blev beskattet efter de almindelige regler i aktieavancebeskatningsloven, men det var ikke formÃ¥let at ramme aktieselskaber.
Forslaget rammer utilsigtet tusindvis af danske investorer
Men den forslåede ordlyd i § 19, stk. 2 nr. 2 vil betyde, at et meget stort antal danske aktie- og anpartsselskaber, der primært investerer i værdipapirer ikke længere skattemæssigt vil være at betragte som selvstændige selskaber, helt i modstrid med tusindvis af aktionærers berettigede forventning.
PÃ¥ Københavns Fondsbørs drejer det sig alene om mindst 21 selskaber, eller ca. 10 % af de børsnoterede selskaber i Danmark, som med forslaget i skattemæssig sammenhæng ikke længere vil være at betragte som selskaber. Â
Af de 21 selskaber udgør de 7 af selskaberne af
Formueplejeselskaberne, hvor jeg er direktør. Alene disse 7 selskaber har en
egenkapital på 9 mia. kr. og mere end 20.000 aktionærer, som vil blive ramt af
forslaget, der var tilsigtet at ramme investeringer i skattelylande.
Skaleret op på landsplan drejer det sig sandsynligvis om mange tusinde selskaber, herunder mange holdingselskaber, og ditto flere aktionærer, der vil blive ramt af forslaget.
Aktionærerne har investeret i selskaberne i tiltro til, at deres investering
bliver beskattet som enhver anden investering i et aktieselskab.
Forslaget skaber uens aktiebeskatning
Forslaget vil betyde, at investorer i selskaber med mindst 8 aktionærer vil blive udsat for en beskatning af aktieindkomst på op til 59 %, hvor skatten i alle andre skattemiljøer kun vil udgøre 28/43/45 %, hvilket er i strid med den generelle transparente ens beskatning, som er søgt opnået i den danske skattelovgivning.
Ødelæggende for aktiekulturen
Forslaget vil være ødelæggende for aktiekulturen, fordi man vil beskatte urealiserede ændringer i indre værdi, hvilket vil betyde, at aktionærerne er nødsaget til at sælge aktier alene for at betale skatten.Â
Forslaget skaber utryghed om skattepolitikken
Et dansk aktieselskab er pr. definition omfattet af aktieselskabsloven og selskabsskatteloven, men med forslaget vil et aktieselskab, der investerer i værdipapirer, ikke være omfattet af selskabsskatteloven, hvis der er mindst 8 aktionærer. Forslaget kan derfor nemt skabe utryghed om skattepolitikken.
Konsekvensen kunne nemt være, at vi i stedet vil se tusindvis af 1-7 mands-selskaber etableret af den mere formuende del af investorerne, som vi har set det ved anpartsindgreb. Â
Det er fuldt forståeligt, at man ønsker at
beskatte investeringer i skattelylande, men den nuværende formulering af § 19,
stk. 2., nr. 2 vil betyde en vilkårlig ændring i de juridiske rammer, som for
de fleste danske selskabsinvestorer har været afgørende for valget af et
aktieselskab, som en attraktiv langsigtet investering.
Hvis man vil fremme aktiekulturen og det langsigtede investeringsperspektiv er
det vigtigt, at ikke tusindvis af selskaber rammes af en lovændring, der var
tilsigtet at ramme skattely-investeringer.
Nedenfor er derfor angivet et par forslag til en ændret formulering af § 19, stk. 2., nr. 2, som søger at ramme formålet - uden at skade tusindvis af danske selskaber og investorer, som til fulde opfylder de danske skattekrav.
Nye forslag til § 19, stk. 2., nr. 2:
Â
Forslag 1)
Et investeringsinstitut, der ikke giver de danske skattemyndigheder oplysninger
om sammensætningen af instituttets overskud, så danske investorer beskattes i overensstemmelse
med danske skatteregler, anses for et investeringsselskab.
Â
Forslag 2)
Uanset, der er ikke er pligt til tilbagekøb, anses selskaber med hjemsted uden
for EU/EØS for et investeringsselskab, hvis dets virksomhed består i kollektiv
investering i værdipapirer m.v. Ved kollektiv investering forstås, at
selskabet har mindst 8 deltagere.Â
Med venlig hilsen
Erik Møller
direktør i Formueplejeselskaberne
Værkmestergade 25
8000Â Ã…rhus C
Tlf. 8746 4913
Email: [email protected]