Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 1
Offentligt
596995_0001.png
Skatteudvalget
Formand:
Jesper Kiholm
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72 38 94 68
E-mail: [email protected]
Tønder, den 15. september 2008
Til Skatteministeriet
Departementet
Att. Jesper Leth Vestergaard
Høringssvar vedrørende Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre
skattelove (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.)
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale, og kan i den forbindelse med-
dele, at vi har følgende bemærkninger til det modtagne lovforslag:
Lovforslaget indeholder diverse justeringer og præciseringer af reglerne om skattefri om-
strukturering uden tilladelse SKAT jfr. forslagene til ændring af aktieavancebeskatningslo-
vens § 36 A, stk. 7 og fusionsskattelovens §§ 15 b, stk. 8 og 15 d, stk. 8.
Lovforslagets § 2, nr. 3 og § 3, nr. 3 og 5 indeholder regler om succession i kravene - her-
under begrænsning i muligheden for skattefri udlodning fra den oprindelige omstrukture-
ring ved eventuelle efterfølgende omstruktureringer.
Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 2, at disse dele af lovforslaget skal træde i kraft fra
indkomståret 2009.
Det fremgår af lovforslagets punkt 4,2 (side 20), at der ved disse ændringer er tale om
præciseringer af hidtil gældende retstilstand, jfr. Skatterådets afgørelse SKM2007.922 SR.
Skatterevisorforeningen hæfter sig ved, at præciseringerne først skal gælde fra indkomst-
året 2009.
Det skaber efter Skatterevisorforeningens opfattelse en unødig usikkerhed om, hvad der
er gældende ret indtil ikrafttræden af de nye regler.
Spørgsmålet vil være, om Skatterådets afgørelse er gældende på dette område - ikke blot
ved skattefri fusion med selskab, der ikke har deltaget i den oprindelige omstrukturering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
596995_0002.png
Hvis dette er tilfældet bør det, efter Skatterevisorforeningens opfattelse, fremgå klart af
lovforslaget.
I modsat vil det kunne opfattes, som der er et hul i reglerne, der kan udbyttes inden ind-
komståret 2009.
Efter Skatterevisorforeningens opfattelse vil det være hensigtsmæssigt, at de foreslåede
regler på dette område træder i kraft fra indkomståret 2008, som størstedelen af de i øvrigt
foreslåede regler i lovforslaget.
Som alternativ hertil kunne foreslås, at de foreslåede regler skulle gælde for omstrukture-
ringer vedtaget efter lovforslagets fremsættelse.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg