Skatteudvalget 2008-09
L 23 Bilag 1
Offentligt
596987_0001.png
15. september 2008
KKo
2008-311-00036
Deres sagsnr.: 2008-411-0018
Skatteministeriet
Att.: Jesper Leth Vestergaard
Nicolai Eigtveds gade 28
1402 København V
e-mail: [email protected] / [email protected]
Høringssvar vedrørende forslag til justering af rentefradragsbe-
grænsningsreglerne m.v.
Skatteministeriet har ved mail af 26. august 2008 anmodet DI om bemærkninger til
forslag til justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.
DI kan generelt støtte forslaget, der fjerner en række skævheder fra de i 2007 ved-
tagne skatteregler om begrænsning af selskabers adgang til fradrag for nettofinan-
sieringsudgifter. DI skal dog henvise til ikrafttrædelsesbestemmelserne, jf. be-
mærkningerne nedenfor til § 8, idet DI gerne ser, at udvalgte ændringer får virk-
ning fra 2007. Begrundelsen herfor er, at disse ændringer følger formålet med lo-
ven og alene grundet reglernes kompleksitet først er blevet identificeret i efteråret
2007 i forbindelse med virksomhedernes implementering af lovændringerne.
I relation til justeringen af territorialprincippet finder DI, at forslaget dels indehol-
der nogle formelle og definitoriske problemstillinger, som er diskutable, og dels har
konkurrencemæssige konsekvenser og konsekvenser for udviklingsprojekter, som
ikke er ønskelige. Der er nærmere redegjort herfor under bemærkningerne til § 1
nr. 6. DI ser gerne, at den foreslåede justering genovervejes. Hvis det fastholdes og-
så at inddrage udviklingsprojekter m.m. under dansk (territorial)beskatning, skal
DI henstille, at begreberne "anden international aftale med Danmark" og "i hen-
hold til aftale med en mellemstatslig organisation" klart afgrænses/defineres.
Kommentarer til specifikke regler:
§ 1 nr. 1, 2 og 22
DI har noteret sig, at der er tale om en flytning af SEL § 31D stk. 5. DI skal i den
forbindelse bemærke, at formuleringen genovervejes, idet den foreslåede formule-
ring synes svært tilgængelig.
§ 1 nr. 5
Som DI har forstået forslaget, vil beskatningen efter 1. punktum ske hos ejer-
ne/sælgerne. I givet fald skal DI foreslå, at dette præciseres eksempelvis ved at til-
føje "hos ejerne" sidst i 1. punktum.
§ 1 nr. 6
Det fremgår af bemærkningerne at justeringen af undtagelsen indeholder to led:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
596987_0002.png
1.
En sproglig ændring, således at "tilfælde, hvor Danmark i henhold til en dob-
beltbeskatningsoverenskomst eller anden international aftale er tildelt beskat-
ningsretten", ændres til, "hvor kildelandet frafalder beskatningsretten i hen-
hold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden international aftale
med Danmark…" samt
2. en udvidelse af undtagelsen "…eller i henhold til aftale med en mellemstatslig
organisation".
ad 1)
Det fremgår at formålet med den ændrede formulering er at skabe klarhed. Som DI
forstår justeringen, skal den sikre, at der ikke opstår en dobbelt ikke-
beskatningsret i forbindelse med aftaler mellem Danmark og en anden stat. Dette
søges hjemlet gennem den foreslåede undtagelsesbestemmelse. Ændringen inde-
holder en principiel diskussion af, om territorialprincippet med en undtagelse kan
udvides til situationer, hvor den anden stat frafalder en beskatningsret, eller om
beskatningsretten skal funderes på en decideret tildeling af beskatningsretten.
Så længe undtagelsesbestemmelsen er begrænset til situationer, hvor Danmark er
direkte aftalepart, giver diskussionen ikke DI anledning til særlige bemærkninger.
Dog skal DI konstatere, at begrebet "anden international aftale med Danmark" bør
defineres i lovforslaget, og at definitionen bør følge principperne i
SKM2008.333.LSR.
ad 2)
Det fremgår, at der som et led i omformuleringen af territorialprincippet foreslås
en udvidelse af undtagelsen, således at beskatningsretten i Danmark udvides til og-
så at omfatte tilfælde, hvor kildelandet frafalder beskatningsretten i henhold til en
aftale med en mellemstatslig organisation, f.eks. udviklingsbankerne, dvs. Ver-
densbankgruppen og de regionale udviklingsbanker. Argumentet er ifølge bemærk-
ningerne, at det ikke ses, at skulle være afgørende, om det er Danmark eller en mel-
lemstatslig organisation, der indgår aftalen om, at kildelandet skal frafalde beskat-
ningsretten.
Hertil skal bemærkes, at der er den principielle forskel, at når Danmark indgår af-
talen, så vælger Danmark, hvordan eksempelvis bistandsmidler skal beskattes. Hvis
eksempelvis Verdensbankgruppen forhandler sig til en skattefrihed, så bør det være
Danmark uvedkommende i skattemæssig henseende. At Danmark ikke er direkte
part i en aftale mellem en støtteorganisation, og et givent modtagerland fremgår af
SKM2008.333.LSR, således som det også fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get. Der er derfor efter DI's opfattelse en afgørende forskel på, om Danmark indgår
aftalen eller en støtteorganisation indgår aftalen. Ændringen synes således mere at
være et udtryk for et ønske om en beskatningspligt (hvis der ikke beskattes i udlan-
det, vil der ske beskatning i Danmark) end en reel følge af en manglende beskat-
ningsret (kildelandet har en beskatningsret, men udnytter den ikke). Følges territo-
rialprincippet bør det ikke være afgørende, om der sker beskatning i udlandet eller
ej, men om Danmark har en beskatningsret, dvs. om der er tale om en aktivitet, der
falder inden for den almindelige danske territorialbeskatning. Aftaler mellem Dan-
mark og andre lande skal netop sikre, at der ikke er en dobbelt ikke-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beskatningsret, og undtagelsesbestemmelsen skal sikre, at der etableres en hjem-
mel til at undgå en sådan dobbelt ikke-beskatningsret. Dette synes ikke at være til-
fældet i den konkrete situation, hvor der er en veldefineret beskatningsret hos kil-
delandet, ligesom ændringen ikke ses at være nødvendig af værnshensyn. DI finder
således ikke, at der er grundlag for at udvide undtagelsesbestemmelsen til at omfat-
te "aftaler med en mellemstatslig organisation".
Verdensbankgruppen skal tilgodese størst muligt udbytte af bistanden, hvilket sik-
res eksempelvis gennem opnåelse af skattefrihed. Dette har Danmark, som bidrag-
yder, også forpligtet sig til. De foreslåede danske regler har den modsatte intention,
og kan siges at være i strid med de forpligtelser, som Danmark har skrevet under på
som donorland. Eksempelvis har Danmark i aftalen med Den Afrikanske Udvik-
lingsbank, som donorland, skrevet under på, at der ikke skal ske beskatning af mid-
lerne og projekterne (inklusive eksperter udsendt af udviklingsbanken). Lovforsla-
get vil efter DI's opfattelse formelt være i strid med disse aftaler, hvis det medfører
beskatning heraf.
Ydermere vil reglerne om dansk beskatning stille danske virksomheder konkurren-
cemæssigt ringere end deres konkurrenter, når de skal byde på udviklingsprojekter
finansieret af eksempelvis udviklingsbankerne. Dette skyldes, at danske virksom-
heder - i modsætning til deres udenlandske konkurrenter - skal indregne den dan-
ske beskatning i kalkulationerne. Dette øger danske virksomheders omkostninger.
Forslaget vil derfor på dette punkt forringe danske virksomheders muligheder for
at kvalificere sig til udviklingsprojekter under mellemstatslige organisationer.
Endelig er begrebet "mellemstatslig organisation" ikke klart defineret, hvilket ska-
ber uklarhed omkring rækkevidden af undtagelsen. DI skal i den forbindelse bede
Skatteministeriet nærmere afgrænse/definere begrebet. I den forbindelse bedes
Skatteministeriet oplyse, om også eksempelvis en privat (international) hjælpeor-
ganisation, der indgår en aftale med et udviklingsland, hvorefter udviklingslandet
fraskriver sig beskatningsretten af nogle projekter, vil blive omfattet af reglerne og i
givet fald rationalet bag.
Sluttelig skal DI bemærke, at som DI har forstået undtagelsesbestemmelsen, så vil
eksempelvis en aftale om en stærkt reduceret beskatning i kildelandet medføre, at
der ikke sker beskatning i Danmark, idet Danmark ikke anses at have beskatnings-
retten. Dette bedes bekræftet.
§ 1 nr. 8 og 14-18
DI støtter forslaget, der sikrer, at kursudsving på en stor værdipapirbeholdning ik-
ke ved en ugunstig kursudvikling bliver omfattet af fradragsbegrænsning.
Det fremgår af bemærkningerne, at "det ikke kan udelukkes, at kurstabene på for-
dringer ikke kan genindvindes i løbet af de efterfølgende tre år. På denne baggrund
og da reglerne ikke er rettet mod velkonsoliderede koncerner, foreslås det, at juste-
re reglerne vedrørende kurstab på fordringer." DI vil gerne have præciseret, hvor-
dan dette teknisk kommer til at fungere, gerne ledsaget af et eksempel, hvor der ik-
ke er gæld i virksomheden, men alene kurstab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 1 nr. 11
DI støtter udvidelsen af aktivbasen til også at omfatte debitorer vedrørende tjene-
steydelser, idet disse også er et udtryk for et træk på selskabets ressourcer, der
kræver en finansiering. DI er derfor enig med Skatteministeriet i, at der ikke på
dette punkt ses at være grund til at gøre forskel på salg af varer og salg af tjeneste-
ydelser.
DI kan endvidere støtte, at finansielle kontrakter, der tjener til sikring af driften,
indgår i anskaffelsessummen.
§ 1 nr. 12
Det fremgår ikke klart, om den ændrede formulering medfører en tilsigtet indsnæv-
ring eller en udvidelse af anvendelsesområdet. Med ændringen fra "indirekte an-
skaffelse af et selskab" til "indirekte anskaffelse af aktier i et selskab" synes anven-
delsesområdet indsnævret til køb af aktieselskaber. DI finder, at formuleringen bør
sikre, at anvendelsesområdet omfatter ethvert køb af et datterselskab (target) uden
for koncernen, uden at stille krav om selskabstype.
§ 1 nr. 13
Med forslaget præciseres det, at ved en indkomstperiode på mere end 12 mdr. for-
øges grundbeløbet forholdsmæssigt. DI støtter denne præcisering. DI skal bemær-
ke, at også aktivmassen tilsvarende bør reguleres for at afspejle de ekstra måneders
finansielle omkostninger. DI skal derfor bede om, at det præciseres, at aktivmassen
tilsvarende justeres.
Da der er tale om en præcisering finder DI det naturligt, at ændringen har virkning
fra indkomståret 2007, idet præciseringen efter DI's opfattelse skal ses i sammen-
hæng med lov nr. 540 af 6. juni 2007.
§ 3 nr. 3 og 5.
DI antager, at der i bemærkningerne ikke skal henvises til § 2 nr. 1, men § 2 nr. 3.
Som DI læser bemærkningerne til § 3 nr. 3 og 5 går DI ud fra, at udbyttebegræns-
ningen i forhold til 3-års-reglen forsat beregnes med udgangspunkt i den oprindeli-
ge skattefri aktieombytning, således at begrænsningen bortfalder ved udløbet af
denne periode og ikke tre år fra en senere skattefri omstrukturering.
§ 3 nr. 4
DI støtter justeringen således, at et salg af vederlagsaktier med en negativ anskaf-
felsessum ikke skal medregnes, hvis de pågældende aktier kunne være afstået skat-
tefrit.
§7
DI støtter forslaget, idet de eksisterende regler i en række tilfælde ikke gav et reelt
billede af den investering, der er foretaget i datterselskaberne. DI er således enig
med Skatteministeriet i, at den foreslåede korrektion følger hensigten bag det den-
gang indgåede forlig. Da der er tale om en overgangsregel finder DI det naturligt, at
der sker en korrektion af den oprindelige lovs overgangsbestemmelse, og dermed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
også at ændringen, som foreslået, får effekt fra den oprindelige lovs ikrafttrædelse,
dvs. 1. juli 2007.
DI finder, at den foreslåede ekstra korrektionsperiode på 1997-2003 er en passende
periode som alternativ til den forenklede beregning efter 4. pkt.
§8
DI kan generelt tilslutte sig ikrafttrædelsesbestemmelserne. DI skal dog bemærke
at korrektioner til aktivbasen og rentefradragsbegrænsningen efter DI's opfattelse
burde tillægges tilbagevirkende kraft (fra 1. juli 2007), idet der er tale om naturlige
justeringer, der er udtryk for reelle kapitalbindinger. Dette gælder specielt
debitorer vedrørende tjenesteydelser (§ 1 nr. 11),
præcisering vedr. justering af aktivmassen ved indkomstperioder på mere end
12 mdr. (§ 1 nr. 13),
fjernelsen af fradragsbegrænsningerne for nettokurstab på fordringer, der over-
stiger renteindtægter (§ 1 nr. 8).
Dette synes også at kunne finde støtte i de almindelige bemærkninger, hvor det om
lov nr. 540 af 6. juni 2007 fremgår:
"Der er tale om omfattende og teknisk komplicerede ændringer, som naturligt gi-
ver anledning til mange spørgsmål. Selv om ændringerne blev diskuteret indgå-
ende både inden fremsættelsen af lovforslaget og under behandlingen i Folketin-
get, har det været hensigten, at den tekniske udformning af reglerne skulle vurde-
res igen, når de første praktiske erfaringer med anvendelsen af de nye regler har
vist sig."
Et eksempel er debitorer vedrørende tjenesteydelser, hvor DI først i efteråret 2007
blev opmærksom på, at formuleringen ikke omfattede debitorer vedrørende rene
tjenesteydelser, som antaget under høringerne, men kun "fordringer vedrørende
salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed".
Præciseringen vedrørende justering af aktivbasen ved længere indkomstperiode,
som efter bemærkningerne er en præcisering, bør have effekt fra indkomståret
2008, hvis ikke allerede fra 1. juli 2007. Det synes ikke rimeligt, at disse virksom-
heder skal tilrettelægge to kortere indkomstår alene for at undgå at miste fradrags-
ret for nogle måneder. En tidligere implementering vil derfor være en administrativ
forenkling.
Såfremt ovenstående giver anledning til bemærkninger eller kommentarer står DI
selvsagt til rådighed med yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Kristian Koktvedgaard
Chefkonsulent, Skat og Regnskab