Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 22 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og registreringsafgiftsloven (Smidiggørelse af 60-dages-reglen, dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 30. oktober 200 8.

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lene Skov Henningsen


Spørgsmål: Ministeren bedes komme med en oversigt over ændringer af lovgivningen vedrørende beskatning af gulpladebiler siden starten af 1990’erne samt en kort beskrivelse af ændringerne.

Svar: Nedenfor er der en beskrivelse af de væsentligste ændringer af de skatte- og momsmæssige regler, der har betydning for gulpladebiler.

Vedr. den skattemæssige behandling af gulpladebiler er der to bestemmelser, der er relevante at nævne:

60-dages reglen i ligningslovens § 9 B:

Beskatning af fri bil i ligningslovens § 16, stk. 4:

Registrerings- og vægtafgift

·        I 1993 ændredes registreringsafgiften af varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton de dagældende stykafgifter pÃ¥ henholdsvis 12.000 kr. for varebiler med tilladt totalvægt fra 2 – 3 ton og 7.500 kr. for varebiler med tilladt totalvægt fra 3 – 4 ton til henholdsvis 30.000 kr. og 19.000 kr. Begrundelsen var, at stykafgifterne ikke havde været forhøjet siden 1977.

·        I 1997 omlagdes stykafgifterne for varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton til en værdiafgift pÃ¥ 30 pct. af den del af bilernes værdi, der overstiger 30.000 kr. For varebiler med tilladt totalvægt over 3 ton blev der dog fastsat et maksimum for afgiften pÃ¥ 50.000 kr. Begrundelsen var, at anvendelsen af for store varebiler giver en forvridning i form af større miljøbelastning.

·        I 1998 forhøjedes vægtafgiftssatserne for varebiler, og der indførtes et tillæg for privat anvendelse pÃ¥ 800 kr. for varebiler med tilladt totalvægt indtil 2 ton og 4.000 kr. for varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton.

·        Fra 1999 til 2002 reguleredes beløbsgrænserne i registreringsafgiftsloven med et tillæg pÃ¥ 1 pct., og i vægtafgiftsloven reguleredes satserne med tillæg 1, 5 pct.

·        I 2002 ophævedes reguleringerne inkl. tillægget i vægtafgiftsloven og 1 pct. tillægget i registreringsafgiftsloven.

·        I 2007 ændredes 95 pct. satsen for smÃ¥ varebiler til 50 pct. Grænsen mellem smÃ¥ og store varebiler ændredes til 2,5 ton, og 30 pct. satsen og afgiftsloftet blev reserveret til egentlige kassebiler og pick-up’er. Samtidig indførtes et fradrag i registreringsafgiften for biler pÃ¥ 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler, samt et tillæg til registreringsafgiften pÃ¥ 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler. Hensigten med ændringerne var at give bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge en bil med lavt brændstofforbrug.