Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 22 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og registreringsafgiftsloven (Smidiggørelse af 60-dages-reglen, dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 30. oktober 200 8.
Kristian Jensen
                                                                / Lene Skov Henningsen
Spørgsmål: Ministeren bedes komme med en oversigt over ændringer af lovgivningen vedrørende beskatning af gulpladebiler siden starten af 1990’erne samt en kort beskrivelse af ændringerne.
Svar: Nedenfor er der en beskrivelse af de væsentligste ændringer af de skatte- og momsmæssige regler, der har betydning for gulpladebiler.
Vedr. den skattemæssige behandling af gulpladebiler er der to bestemmelser, der er relevante at nævne:
60-dages reglen i ligningslovens § 9 B:
Beskatning af fri bil i ligningslovens § 16, stk. 4:
Registrerings- og vægtafgift
· I 1993 ændredes registreringsafgiften af varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton de dagældende stykafgifter på henholdsvis 12.000 kr. for varebiler med tilladt totalvægt fra 2 – 3 ton og 7.500 kr. for varebiler med tilladt totalvægt fra 3 – 4 ton til henholdsvis 30.000 kr. og 19.000 kr. Begrundelsen var, at stykafgifterne ikke havde været forhøjet siden 1977.
· I 1997 omlagdes stykafgifterne for varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton til en værdiafgift på 30 pct. af den del af bilernes værdi, der overstiger 30.000 kr. For varebiler med tilladt totalvægt over 3 ton blev der dog fastsat et maksimum for afgiften på 50.000 kr. Begrundelsen var, at anvendelsen af for store varebiler giver en forvridning i form af større miljøbelastning.
· I 1998 forhøjedes vægtafgiftssatserne for varebiler, og der indførtes et tillæg for privat anvendelse på 800 kr. for varebiler med tilladt totalvægt indtil 2 ton og 4.000 kr. for varebiler med tilladt totalvægt over 2 ton.
· Fra 1999 til 2002 reguleredes beløbsgrænserne i registreringsafgiftsloven med et tillæg på 1 pct., og i vægtafgiftsloven reguleredes satserne med tillæg 1, 5 pct.
· I 2002 ophævedes reguleringerne inkl. tillægget i vægtafgiftsloven og 1 pct. tillægget i registreringsafgiftsloven.
· I 2007 ændredes 95 pct. satsen for små varebiler til 50 pct. Grænsen mellem små og store varebiler ændredes til 2,5 ton, og 30 pct. satsen og afgiftsloftet blev reserveret til egentlige kassebiler og pick-up’er. Samtidig indførtes et fradrag i registreringsafgiften for biler på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler, samt et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler. Hensigten med ændringerne var at give bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge en bil med lavt brændstofforbrug.