Det er rigtigt, som Venstres ordfører siger, at det her lovforslag jo er et resultat af en række forhandlinger, som vi havde i en bred kreds af partier i foråret om det, man kalder varebiler, der anvendes erhvervsmæssigt. Man kan ikke sige, at vi fra starten af forhandlingerne var tæt på hinanden, måske var vi heller ikke langt fra, men vi var langt fra at være tæt på, vil jeg sige. Vi rykkede os da i forhandlingerne, og vi kom tættere på hinanden, og jeg synes faktisk, at det resultat, vi nåede frem til, var o.k., og det lægger i væsentlig grad op til en forenkling af reglerne.
Så jeg vil egentlig godt benytte lejligheden til også at takke for samarbejdet og den gode stemning under forhandlingerne. Og så er det jo ikke så tit, jeg kan sige direkte tak til Dansk Folkeparti, men det kan jeg i det her tilfælde: Tak for det tætte og gode samarbejde under forhandlingerne. Når man ikke kan gøre det så tit, skal man benytte lejligheden, når man har den, og det vil jeg gøre i det her tilfælde: Tak til Dansk Folkepartis ordfører for det tætte samarbejde.
Se, vores - Socialdemokraternes - mål har jo hele tiden været at gøre reglerne enkle og smidige, så man ikke skal læse en hel bog for at finde ud af, hvad det her går ud på, og så, når man har læst hele den her bog, alligevel sidde lidt tilbage med det spørgsmål: Hvad i al verden er det her nu lige for noget?
Et meget godt eksempel er det, vi kalder 60-dages-reglen. Vi skatteordførere står heroppe og omtaler den, som om den er noget, alle kender. Det tror jeg ikke alle gør. Men det er sådan, at når man i et firma har en bil, der bruges som varebil, og man har en ansat, der har skiftende arbejdssteder, altså har bilen med hjem og så kører ud til forskellige arbejdssteder, så har man en 60-dages-regel, der siger: Hvis du gør det her i mindre end 60 dage, er befordringen mellem dit hjem og det arbejdssted, du kører ud til, erhvervsmæssig, den bliver nu ikke beskattet af, men hvis du kommer ud over 60 dage, altså op på 61 dage, så bliver du beskattet med det samme.
Det er en lidt besynderlig regel, og vi er ikke så glade for den, men vi erkender også, at det er svært at gøre det meget anderledes. Vi er nødt til at have nogle grænser. Det, vi nu gør med den regel, er, at vi forenkler den. I stedet for, at den ansatte nu skal føre kørebog og hele tiden dokumentere, at vedkommende altså er på den rigtige side af loven, så siger vi med den her aftale: Jamen, hvis du har den arbejdsopgave, du har, og det kørselsmønster, du har, går vi ud fra, at du er på den rigtige side af loven. Det kan du også have, indtil vi kommer og siger til dig, at nu vil vi gerne have dokumentation, og så skal du give det fremadrettet. Det er altså en betydelig forenkling og en betydelig lettelse for de ansatte, der er ansat på de her vilkår og med de her muligheder.
Desuden afkorter vi perioden for den her 60-dages-regel fra at gælde i 2 år til nu kun at gælde i en 12-måneders-periode, og det er også en betydelig lettelse.
Nu har man en bil i en virksomhed, der er beregnet til erhvervsmæssig befordring, og så er det det, den bruges til, og hvis man bruger den til noget andet privat, bliver man - ja undskyld udtrykket - knaldet fra dag et, og så skal man betale fuld skat af den her bil. Endelig indfører vi den mulighed, som man efterhånden i lang tid har spurgt efter, nemlig den her med, at vi siger: Man kan gå ind og betale en dagsafgift og bruge den her bil privat lige nøjagtig den dag, man har betalt for. Det gør det noget nemmere, og jeg tror også, at det vil forhindre nogle af de overskridelser af reglerne, som Venstres ordfører også var inde på, og det er vi meget tilfredse med.
Så nævnte Venstres ordfører den her regel om ledsagebiler. Og det er rigtigt, at det ikke er mange biler, det drejer sig om, men jeg vil godt minde om, at da vi tog den her sag op for 2 ½ år siden, var der ikke mange i den her sal, der syntes, at det var en sag, det var værd at gøre noget som helst ved. Jeg glæder mig over, at de åbenbart har talt om det i Venstres folketingsgruppe - det må have været for nylig, for det gjorde de i hvert fald ikke dengang, for da kunne vi ikke komme langt med det. Men det har vi gjort nu, og der er gået 2 ½ år, og nu har vi fået nogle meget fornuftige regler. Det er jeg meget tilfreds med. At der så gik lidt lang tid, kan man ærgre sig over, men det skal man jo ikke gøre, når reglerne først er på plads.
Vi Socialdemokrater kan naturligvis støtte lovforslaget.