Skatteudvalget 2008-09
L 215 Bilag 6
Offentligt
688080_0001.png
688080_0002.png
688080_0003.png
688080_0004.png
688080_0005.png
J.nr. 2009-711-0032Dato: 19. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til L 215 – for-slag til Lov om ændring af lov om midlertidig udskydelseaf betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmar-kedsbidrag samt moms.
Kristian Jensen/Bjørg Lilja
Høringsskema indeholdende de indkomne høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast tillovforslag L 215 – forslag til lov om ændring af Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristernefor indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

Organisationer

Dansk Byggeri

Bemærkninger i høringssvar

Anerkender vigtigheden af, at virk-somhederne får udskudt betalings-fristerne yderligere i en periode.Mener, at der vil være administrati-ve konsekvenser for arbejdsgivernei forbindelse med håndteringen afforskellige datoer i forbindelse medtekniske justeringer af IT-systemerog den løbede behandling i admini-strationen i den enkelte virksom-hed.

Kommentar til bemærkninger

Enig i, at lovforslaget vil indebæreadministrative byrder for erhvervsli-vet, idet der er foreslået forskelligedatoer i forbindelse med den lempe-ligere afvikling af de udskudte beta-lingsfrister. Afviklingen løber dogkun over 4 måneder med ”skæve” da-toer, og det er på den baggrund vur-deret, at der alene er tale om byrderaf mindre betydning. I øvrigt bemær-kes, at ordningen er frivillig at bruge,og virksomhederne har derfor lov tilat betale til de normale frister i stedetfor, hvis ordningen skønnes at værefor besværlig at bruge.Vedrørende forslaget om at forlængeden nuværende ordning i 2. halvår af2009 henvises til kommentaren tilDansk Landbrug og Landsbrugsrådet.Vedrørende forslaget om lønsumsaf-giften henvises til kommentaren tilFTF.Regeringen vil tage spørgsmålet ombetalingsfristerne op igen til oktobertil fornyet vurdering.
Dansk Erhverv
Mener at en fortsat udskydelse afbetalingsfristerne er fornuftig, idetdet ville være uholdbart med dengældende bratte udfasning. Fore-slår, at den nuværende ordning for-længes i hele 2. halvår 2009 såledesat der midlertidigt vendes tilbage tilde normale betalingsfrister vedårets udgang. Herved kan det und-gås, at fortsættelsen af de forlæn-gede betalingsfrister henover års-skiftet forringer den offentlige sal-do i 2009. For virksomheder med”julesalg” vil en sådan ordning,hvor betalingsfristerne i decemberudskydes til så sent som muligt idecember betyde, at virksomheder-ne har nået at få penge i kassen fraforbrugerne.Foreslår, at ordningen med midler-tidig udskydelse af betalingsfrister-ne udvides til også at omfatte løn-sumsafgiften. Henviser til, at løn-sumsafgiftens finansielle betydninger langt mindre en momsens og detderfor ikke vil koste væsentligt iprovenutab at omfatte lønsumsaf-giften.Opfordrer regeringen til at tagespørgsmålet om betalingsfrister opigen til oktober med henblik på atvurdere situationen igen.
Dansk Industri
Kritiserer, at organisationen ikke er Høringsbrevet er lagt på Skattemini-steriets hjemmeside, hvor alle kan seSide 2
blevet hørt direkte.Bekræfter, at likviditeten i er-hvervslivet fortsat er presset. Be-mærker, at den nuværende midler-tidige udskydelse af betalingsfri-sterne har haft en mærkbar positivlikviditetseffekt for virksomheder-ne. Finder ikke, at der er indikatio-ner, der tilsiger, at den vanskeligetilgang til kapital er overstået tildecember. Derfor ser Dansk Indu-stri alvorligt på, at den midlertidigeordning ikke forlænges med 6 må-neder, men i stedet for udfases. Påden baggrund vurderes, at det er fortidligt at begynde en udfasning afden midlertidige udskydelse af be-talingsfristerne.
det og interesserede via abonne-mentsordningen nemt og hurtigt kanholde sig orienteret om udsendelseraf lovforslag i høring. Tilsvarende erdet muligt at abonnere på dokumen-ter til blandt andet Skatteudvalget,som får tilsendt lovforslag, som ud-sendes i høring. Endelig bemærkes,at lovforslaget sendt til Dansk Ar-bejdsgiverforening som parablyorga-nisation.
Bemærker, at de normale betalings-frister for A-skat, arbejdsmarkeds-bidrag og moms er for korte i for-hold til de betalingsfrister, somvirksomhederne mødes med. Anbe-faler, at en udfasning resulterer i enlængere frist end det oprindeligeudgangspunkt for de normale beta- Regeringen har ikke planer om atændre på de normale betalingsfristerlingsfrister.for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag ogPeger på at en forhøjelse af størrel- moms. Det er alene hensigten, at deses-grænserne for kvartals- og gældende udskudte betalingsfristerhalvårsafregning vil medføre en skal virke midlertidigt, sådan som detmærkbar lempelse for virksomhe- fremgik af lov nr. 175 om midlertidigderne.udskydelse af betalingsfristerne forBemærker, at regeringen forpasser indeholdt A-skat og arbejdsmarkeds-en mulighed for at lette de admini- bidrag samt moms.strative byrder ved at vende tilbage Det ligger uden for nærværende lov-til de oprindelige betalingsfrister.forslags rammer at ændre på størrel-sesgrænserne for kvartals- og halv-årsafregning samt skabe lettelser aferhvervslivet administrative byrder.Dansk Landbrug ogLandbrugsrådet
Udskydelsen af betalingsfristernefor moms og A-skat m.v. indebæreren rentefordel for virksomhederne.Udfases ordningen efter gældenderegler vil afviklingen isoleret set in-debære en betydelig likviditetsbelast-ning for virksomhederne i august2009. Det er derfor besluttet,at tilbyde virksomhederne en merelempelig tilbagevenden til normalebetalingsfrister ved gradvist at gå til-bage til de normale betalingsfristerhenover efteråret.
Er positiv overfor en forlængelse af Udskydelsen af betalingsfristerneden midlertidige udskydelse af beta- for moms og A-skat m.v. indebærerlingsfristerne.en rentefordel for virksomhederne.Udfases ordningen efter gældendeForeslår ordningen forlænget med 6 regler vil afviklingen isoleret set in-måneder allerede nu med henblik debære en betydelig likviditetsbelast-på senere at vurdere behovet for en ning for virksomhederne i augustyderligere forlængelse, der bør 2009. Det er derfor besluttet,kunne sker efter bemyndigelse, så at tilbyde virksomhederne en merelovgivning kan undgås.lempelig tilbagevenden til normalebetalingsfrister ved gradvist at gå til-Påpeger, at afviklingen vil udgøre bage til de normale betalingsfristeren administrativ byrde for erhvervs- henover efteråret.livet og foreslår i stedet for en for-Side 3
længelse med direkte tilbagevenden En forlængelse af den midlertidigetil de normale frister ved ophøret.udskydelse af betalingsfristerne er enstørre beslutning, som ikke bør til-Lovforslaget bør også omfatte virk- lægges en enkelt minister som befø-somheder, der afregner moms halv- jelse uden inddragelse af den øvrigeårligt.del af regeringen og et flertal i Folke-tinget. Derfor er der ikke foreslået enbemyndigelse for skatteministeren tilat forlænge ordningen.Det bemærkes, at forslaget er frivilligtat bruge, og virksomhederne har der-for lov til at betale til de normale fri-ster, hvis ordningen skønnes at værefor besværlig at bruge.Betalingen af momsen for 2. halvåraf 2008 og 1. halvår af 2009, somskal betales den 1. september kanikke udskydes yderligere på grundaf EU-reglerne. Endnu en sammen-lægning af momsperioder vil derforikke give bedre likviditet i efteråret,hvor nærværende ordning er tilsig-tet at have virkning, men først i for-året, hvor betalingen af momsen for2. halvår af 2009 skal betales. Der-for er de små virksomheders halvår-lige momsbetalinger ikke omfattetaf nærværende lovforslag.HåndværksrådetKritiserer, at små virksomheder,der afregner moms halvårligt, ikkeer omfattet af forslaget om at for-længe udskydelsen af betalingsfri-sterne. Ønsker en sammenlægningaf momsperioden for 1. halvår af2009 med 2. halvår af 2009 for dehalvårsafregnende virksomheder.Bakker op om forlængelsen, menmener, at det er alt for tidligt at af-trappe den midlertidige udskydelseaf betalingsfristerne henset til denøkonomiske situation.Vedrørende halvårsafregnende virk-somheder henvises til kommentarentil Dansk Landbrug og Landsbrugs-rådet.Vedrørende tempoet i den valgte af-trapningsordning henvises også tilkommentaren til Dansk Landbrug ogLandbrugsrådet.
Skatteministeriet har i høringsbrevetmeget beklaget den korte hørings-frist, som er nødvendig af hensyn tilat lovforslaget kan vedtages indenFolketinget går på sommerferie medMener, at høringsfristen har været udgangen af maj.for kort.Foreningen af Stats-autoriserede Reviso-rerForeningen Registre-rede RevisorerIngen bemærkninger.
Mener, at lovforslaget er positivt oghåber, at det kan medvirke til atforbedre virksomhedernes likviditetpå den korte bane.Side 4
Dansk Arbejdsgiver-foreningFinansrådet
Ønsker ikke at afgive bemærknin-ger, da lovforslaget falder uden forDA’s virkefelt.Mener, at der er behov for at for- Der henvises til høringssvaret tillænge den gældende midlertidige Dansk Landbrug og Landbrugsrådetudskydelse af betalingsfristerne for samt Dansk Industri.A-skat og moms i hvert fald fremtil medio 2010. Den økonomiskesituation vurderes fortsat at have ennegativ virkning på bankernes kre-ditgivning i en rum tid endnu. Der-for er det ikke hensigtsmæssigt atudfase de forlængede betalingsfri-ster i det foreslåede tempo.Mener fortsat at udskydelsen af be-talingsfristerne bør omfatte løn-sumsafgiften, for virksomheder, derbetaler lønsumsafgift også er pres-set på likviditeten.Som det fremgik af kommentarernetil høringssvarene på lov 175 af 12.marts 2009 bliver hovedparten aflønsumsafgiften betalt af den finan-sielle sektor. Den finansielle sektorfik med kreditpakken i januar hjælptil at komme igennem finanskrisen.Ved afgrænsningen af hvilke skatter,der blev omfattet af ordningen, blevdet af hensyn til at gøre ordningenadministrativ let at håndtere, lagtvægt på, at der var tale om generelleskatter med stort provenumæssigt vo-lumen. Dertil kommer, at nærværen-de lovforslag har til formål at forlæn-ge betalingsudskydelsen henover ef-teråret særligt med henblik på enlempelig afvikling de allerede givnebetalingsudskydelser ved en gradvisforkortelse af betalingsfristerne.
FTF
Kritiserer, at små virksomheder,der betaler moms halvårligt, ikke eromfattet af lovforslaget, idet netopmange små virksomheder rammeshårdt af de strammere kreditmulig-heder, som finanskrisen har med-Betalingen af momsen for 2. halvårført.af 2008 og 1. halvår af 2009, somskal betales den 1. september kan ik-ke udskydes yderligere på grund afEU-reglerne. Endnu en sammenlæg-ning af momsperioder vil derfor ikkegive bedre likviditet i efteråret, hvornærværende ordning er tilsigtet athave virkning, men først i foråret,hvor betalingen af momsen for 2.halvår af 2009 skal betales. Derfor erde små virksomheders halvårligemomsbetalinger ikke omfattet afnærværende lovforslag.
Side 5