Retsudvalget 2008-09
L 212
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. maj 2009Statsretskontoret2009-7650-0006KKN40564
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i mini-sterkalendere) (L 212), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 20. maj 2009.
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 25 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i
ministerkalendere) (L 212):
”I forlængelse af svar på L 212 spørgsmål 11 og teksten i denpolitiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget, hvori derstår ”der er tale om en udvidet informationspligt” bedes mini-steren redegøre nærmere for hvad denne udvidede informati-onspligt nærmere består i, herunder om borgere får et rets-krav på aktindsigt i disse informationer, eller om det er op tilden enkelte minister at lægge det frem, som ministeren måttemene skal lægges frem.”Svar:
I den politiske aftale, som regeringen den 30. april 2009 indgik medDansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Ra-dikale Venstre, og som ligger til grund for lovforslaget, er der redegjortnærmere for baggrunden for den nye åbenhedsordning om ministres ud-gifter og aktiviteter.Herom er der i aftalen bl.a. anført, at det i dag allerede er muligt at fåindsigt i ministres forbrug af offentlige midler, men at dette kræver enaktiv handling fra borgerne. Den nye åbenhedsordning vil indebære, atalle regeringens ministre fremover af egen drift vil offentliggøre oplys-ninger om månedlige repræsentationsudgifter, udgifter til tjenesterejse,modtagne gaver og varetagelsen af officielle repræsentative opgaver, li-gesom ordningen skal omfatte en vis fremadrettet information om denkommende måneds officielle aktiviteter. Oplysningerne vil i begyndelsenblive offentliggjort på det enkelte ministeriums hjemmeside. Der vil se-nere blive etableret en central, samlet fremstilling af oplysningerne.Det anføres videre i aftalen, at ”der er tale om en udvidet informations-pligt, der ikke indskrænker den bestående adgang til at få aktindsigt ikonkrete bilag for de enkelte udgifter.”Når det i den indgåede politiske aftale er anført, at ”der er tale om en ud-videt informationspligt”, hænger det således sammen med, at alle mini-sterier fremover – af egen drift – løbende vil offentliggøre oplysninger påinternettet om den enkelte ministers udgifter og aktiviteter, således at alleumiddelbart, uden at skulle fremsætte begæring om aktindsigt i oplys-ningerne, kan følge med i, både hvad en minister har foretaget sig, oghvad ministeren skal foretage sig i den kommende måned.2
Samtidig er det – ligeledes i overensstemmelse den indgåede politiskeaftale – sikret med lovforslaget, at der ikke sker indskrænkninger i denbestående adgang efter offentlighedslovens almindelige regler til at fåaktindsigt i konkrete bilag for de enkelte udgifter mv. Der kan i den for-bindelse henvises til pkt. 5.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Regeringen kan i øvrigt henholde sig til det, som fremgår af den indgåe-de politiske aftale, og lovforslaget indeholder i overensstemmelse her-med en bestemmelse om, at offentlighedsloven ikke gælder for sager omførelse af ministerkalendere, jf. herved den foreslåede nye § 2, stk. 1, 2.pkt., i offentlighedsloven.Det skal i den forbindelse understreges, at regeringen selvsagt har tænktsig at leve op til den indgåede politiske aftale om en ny åbenhedsordning.
3