Retsudvalget 2008-09
L 212 Bilag 5
Offentligt
684860_0001.png
684860_0002.png
684860_0003.png
DANSKE MEDIERS FORUM
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
12. maj 2009
Lovforslag L 212 om aktindsigt i ministerkalendere
I anledning af den forestående behandling af lovforslag L 212 om aktindsigt i ministerkalenderefremsender Danske Mediers Forum kopi af sammenslutningens brev til Justitsministeriet tilRetsudvalgets orientering.Med venlig hilsenDanske Mediers Forum
Christina MoshøjSeniorkonsulent, DDF
D a n s k e M e d i e r s F o r u m - P r e s s e n s Hus - S k i n d e r g a d e 7 - 1 1 5 9 K ø b e n h a v n K - T: 3 3 9 7 4 0 0 0 - F: 3 3 1 4 2 3 5 0 - E: m e d i e r n e @ m e d i e r n e . d kD a n s k e M e d i e r s F o r u m e r e n s a m m e n s l u t n i n g af f ø l g e n d e s e l v s t æ n d i g e m e d i e f o r e n i n g e r o g - v i r k s o m h e d e r :Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Specialmedier, Danske Dagblades Forening (DDF), Digitale Publicister,DR, F o r e n i n g e n a f D a n s k e I n t e r a k t i v e M e d i e r ( F D I M ) , F o r e n i n g e n a f d a n s k e l o k a l e u g e a v i s e r ( U g e a v i s e r n e ) ,R a d i o e r n e , TV 2 / D a n m a r k A / S , TV 2 / r e g i o n e r n e
DANSKE MEDIERS FORUMJustitsministerietLovafdelingenSlotsholmsgade 101216 København K.
12. maj 2009
Lovforslag L 212 om aktindsigt i ministerkalendereDanske Mediers Forum har med tak modtaget orienteringen om lovforslag L 212 om aktindsigt iministerkalendere, der i disse dage skal behandles i Folketinget.Danske Mediers Forum har indledningsvist noteret, at lovforslaget, der har til formål at undtageministerkalendere fra offentlighedsloven, er fremsat som led i den politiske aftale af 30. april 2009om en ny åbenhedsordning om ministres udgifter og aktiviteter. Lovforslagets nødvendighed be-grundes bl.a. med, at den nugældende offentlighedsordning forstærker en udvikling, hvorved mini-sterkalenderen kun indeholder så overordnede oplysninger, at kalenderen ikke længere kan brugestil at sikre ministeren og ministersekretariatet overblik over ministerens planlagte aktiviteter. Dertilanføres en bekymring for, at den gældende offentlighedslov ikke giver tilstrækkelig mulighed for atbeskytte ministerens privatsfære i forbindelse med aktindsigtsanmodninger i ministerkalenderen.Manglende offentlig debat og høring af OffentlighedskommissionenHvorvidt de ovennævnte hensyn er tilstrækkeligt væsentlige og tungtvejende til at kunne begrundeen konkret indskrænkning af offentlighedslovens anvendelsesområde er diskutabelt og bør underalle omstændigheder gøres til genstand for en tilbundsgående drøftelse. Lovforslaget og dets frem-sættelse giver af samme grund Danske Mediers Forum anledning til alvorlig bekymring. Bekymrin-gen retter sig navnlig mod måden, hvorpå denne begrænsning af offentlighedens ret til indsigt sø-ges implementeret, idet det ingenlunde findes godtgjort, at der er tale om et så presserende be-hov, der kan legitimere den anvendte fremgangsmåde, hvorved såvel den forudgående offentligedebat som høring af Offentlighedskommissionen undlades.Offentlighed og debat om emner af samfundsmæssig interesse er af afgørende betydning for atsikre et velfungerende demokrati, hvor borgerne har indsigt i og derved tillid til den offentlige for-valtning. Dette gælder ikke mindst i forbindelse med tilblivelse af lovgivning, hvor den forudgåendeoffentlige debat og høring af relevante interessenter giver mulighed for bl.a. en nødvendig nuance-ring og afbalancering af de modstående hensyn.Danske Mediers Forum finder det derfor beskæmmende for den demokratiske proces - som politi-kerne ironisk nok netop bryster sig af at have taget højde for i den politiske aftale om en såkaldtåbenhedsordning - at lovforslaget hastes igennem uden at give offentligheden mulighed for atfremkomme med relevante synspunkter på lovforslagets indhold forud for den politiske behandlingog endelige vedtagelse i Folketinget.At Offentlighedskommissionen ikke er blevet hørt eller inddraget i overvejelserne om et lovgiv-ningsinitiativ vedrørende spørgsmålet om aktindsigt i ministerkalendere forekommer om muligtendnu mere uforståeligt og betænkeligt. Det erindres i den forbindelse, at Offentlighedskommissio-
Danske Mediers Forum - Pressens Hus - Skindergade 7 - 1159 København K - T: 33 97 40 00 - F: 33 14 23 50 - E: [email protected]Danske Mediers Forum er en sammenslutning af følgende selvstændige medieforeninger og -virksomheder:Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Specialmedier, Danske Dagblades Forening (DDF), Digitale Publicister,DR, Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Foreningen af danske lokale ugeaviser (Ugeaviserne),Radioerne, TV 2/Danmark A/S, TV 2/regionerne
nen netop har til formål at udarbejde et forslag til en ny samlet offentlighedslov, og at betænknin-gen herom forventes afgivet inden for de nærmeste måneder.Under henvisning til, at lovforslaget indebærer en reel indskrænkning af offentlighedsloven og der-ved har betydning for lovens anvendelsesområde samt rækkevidden af konkrete bestemmelser ioffentlighedsloven, skal Danske Mediers Forum derfor stærk opfordre til, at Offentlighedskommissi-onen uden yderligere ophold høres i sagen. Lovforslagets behandling bør samtidig sættes i bero,indtil spørgsmålet om ministerkalendere er blevet drøftet i Offentlighedskommissionen, således atkommissionens arbejde ikke foregribes, allerede før en betænkning foreligger.Bemærkninger t i l åbenhedsordningenI forventning om, at Offentlighedskommissionen vil blive inddraget i spørgsmålet om at undtageministerkalendere fra aktindsigt efter offentlighedsloven, samt i bevidsthed om at Justitsministeri-ets fremsendelse af lovforslaget om aktindsigt i ministerkalendere alene er sket som led i en orien-tering, skal Danske Mediers Forum begrænse sig til et par betragtninger vedrørende det nærmereindhold af den planlagte åbenhedsordning og efterfølgende undtagelse af ministerkalenderne, derikke forekommer tilstrækkelig belyst.I såvel den politiske aftale om etablering af en åbenhedsordning som i bemærkningerne til lovfors-laget henvises der til, at den månedlige offentliggørelse af ministrenes forbrug af offentlige midlertillige vil omfatte "en vis fremadrettet information om ministrenes officielle aktiviteter for denkommende måned". Det nærmere omfang af denne informationspligt er dog ikke beskrevet, hvilketer nødvendigt, da en præcisering af karakteren af disse oplysninger har betydning for en samletvurdering af aftalen og lovforslaget. Det bør i den forbindelse fx præciseres, hvorvidt disse oplys-ninger kan ligestilles med de oplysninger om ministrenes mødeaktivitet, som man i dag kan få vedat søge om aktindsigt i de pågældende ministres kalendere.I den politiske aftale omtales åbenhedsordningen endvidere som en udvidet informationspligt, derikke indskrænker den bestående adgang til at få aktindsigt i konkrete bilag for de enkelte udgifter.En tilsvarende informationspligt omtales imidlertid ikke i lovforslag L 212. Er begrebet "en udvidetinformationspligt" således alene anvendt som led i en beskrivelse af ordningen og derved udenselvstændig indhold, eller er det hensigten at indføre en reel og bindende informationspligt for mi-nistrene som en del af den politiske løsning om at undtage ministerkalendere? Er sidstnævnte hen-sigten bør informationspligt ligeledes indarbejdes i lovforslaget, idet forudsætningerne og dervedgrundlaget for lovforslaget i modsat fald er utilstrækkelige.Kopi af nærværende skrivelse er sendt til Folketingets Retsudvalg.Danske Mediers Forum står naturligvis til rådighed, såfremt en uddybning af disse synspunkter øn-skes. Henvendelse herom kan rettes til seniorkonsulent, cand. jur. Christina Moshøj på tlf. 33 9740 00/eller e-mail [email protected].Mecfjvenlig hilsenDanske Mediers Forum
ktør, DDF
Holger/RosendalSekretariatschef, Digitale Publicister