Retsudvalget 2008-09
L 211
Offentligt
688447_0001.png
688447_0002.png
688447_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. maj 2009Strafferetskontoret2009-730-0875RAJ41051
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 12. maj 2009 vedrørende forslagtil lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov ompolitiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningslo-ven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.) (L 211). Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om

politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvalt-

ningsloven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.) (L 211):

”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder myndighe-derne har for at støtte og beskytte et vidne, der ønsker at stååbent frem og ikke være anonym, herunder om overfalds-alarmer og livvagter er en mulighed?”

Svar:

Politi og anklagemyndighed har generelt fokus på at støtte og vejlede bå-de forurettede og andre vidner i en straffesag. Det er som udgangspunktde enkelte politikredse, der – eventuelt i samarbejde med den overordne-de anklagemyndighed og PET – varetager de fornødne foranstaltningermed henblik på at støtte og beskytte vidner, som afgiver forklaring underen straffesag.Retsplejeloven indeholder en række regler, der giver mulighed for at støt-te og beskytte et vidne, der skal afgive forklaring. Retten kan f.eks. be-stemme, at den tiltalte skal forlade retslokalet, mens et vidne afgiver for-klaring, og retten kan i særlige tilfælde bestemme, at vidnets bopæl ellervidnets navn mv. ikke må oplyses for den tiltalte. Retten kan endvideretræffe bestemmelse om dørlukning, referatforbud og navneforbud, hvisoffentlig behandling eller gengivelse må antages at bringe nogens sikker-hed i fare.Hvis vidnet er forurettet i straffesagen, kan der beskikkes en bistandsad-vokat for den pågældende efter reglerne i retsplejelovens § 741 a. Detfremgår endvidere af Rigsadvokatens meddelelse nr. 8/2007 om vejled-ning, orientering og underretning af forurettede i straffesager, udpegningaf en kontaktperson for forurettede og vidner mv., at der skal udpeges enkontaktperson for personer, der forventes at skulle vidne i retten, når vid-net efter sagens karakter og alvor skønnes at kunne få behov for støtte ogvejledning fra politi eller anklagemyndighed. Desuden skal politiet elleranklagemyndigheden efter retsplejelovens § 193 underrette retten, hvisder efter en konkret vurdering er behov for særlig hensyntagen til et vid-ne i en straffesag, og retten bistår i fornødent omfang vidnet. Der henvi-ses herom til vedlagte besvarelse af spørgsmål nr. 285 fra FolketingetsRetsudvalg (Alm. del).2
Politiet og anklagemyndigheden kan endvidere iværksætte en rækkepraktiske foranstaltninger, når det vurderes at være nødvendigt. Det kanf.eks. bestå i politieskorte, patruljering, bevogtning eller udlevering afoverfaldsalarmer.I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger, som kan iværk-sættes af politikredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan PET iværksæt-te vidnebeskyttelsesforanstaltninger inden for rammerne af det såkaldtevidnebeskyttelsesprogram. De særlige beskyttelsestiltag iværksættes påbaggrund af en nøje vurdering af såvel den foreliggende trussel som detvidne, der skal beskyttes, herunder om vidnet er i stand til at leve underet vidnebeskyttelsesprogram.
3