Retsudvalget 2008-09
L 211
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. maj 2009Strafferetskontoret2009-730-0875NGR40462
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2009 vedrørende forslagtil lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov ompolitiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningslo-ven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.) (L 211). Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om
politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvalt-
ningsloven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.) (L 211):
”Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et æn-dringsforslag, således at alle sager vedrørende besiddelsem.v. af skydevåben (med eller uden ammunition), uanset omdet er på et offentligt tilgængeligt sted eller på bopælen ellerlign., straffes med minimumsstraffen på 1 år?”Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes tekniskbistand til et ændringsforslag, hvorefter overtrædelser af våbenlovgivnin-gen ved under særlig skærpende omstændigheder at besidde, bære elleranvende et skydevåben med eller uden ammunition skal være omfattet afen minimumsstraf på fængsel i 1 år, og hvorefter dette skal gælde, uansetom besiddelsen mv. sker på et offentligt tilgængeligt sted eller ej.Endvidere har Justitsministeriet forstået spørgsmålet således, at æn-dringsforslaget ønskes udformet således, at overtrædelser af våbenlov-givningen ved under særlig skærpende omstændigheder at besidde mv.andre våben (end skydevåben) eller eksplosivstoffer, hvor våbnet ellereksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet tilat forvolde betydelig skade, alene skal være omfattet af minimumsstraf-fen, hvis overtrædelsen sker på offentligt tilgængeligt sted.Et sådant ændringsforslag vil kunne udformes således:”Til § 1x)Nr. 6affattes således:”6.
§ 192 a,affattes således:»§ 192 a.
Med fængsel fra 1 år indtil 6 år straffes den, der overtræderlovgivningen om våben og eksplosivstoffer ved under særlig skærpendeomstændigheder at besidde, bære eller anvende1) skydevåben eller
2
2) andre våben eller eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted, nårvåbnet eller eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige ka-rakter er egnet til at forvolde betydelig skade.Stk. 2.Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om våben og eksplo-sivstoffer under særlig skærpende omstændigheder, straffes med fængselindtil 6 år.«[Minimumsstraf på fængsel i 1 år for alle overtrædelser af våbenlovgiv-ningen med skydevåben under særlig skærpende omstændigheder]”Ændringsforslaget ville i givet fald indebære den udvidelse i forhold tillovforslaget, at bl.a. ulovlig besiddelse af skydevåben på offentligt til-gængeligt sted af skydevåben uden tilhørende ammunition samt ulovligbesiddelse mv. på bopælen af skydevåben både med eller uden tilhørendeammunition ville være omfattet af minimumsstraffen på fængsel i 1 år.Når lovforslaget er udformet således, at minimumsstraffen gælder vedbesiddelse m.v. på offentligt tilgængeligt sted af enten skydevåben medtilhørende ammunition eller andre våben og eksplosivstoffer af særdelesfarlig karakter, skyldes det navnlig, at sådanne overtrædelser indebærerden største og mest direkte fare for, at almindelige borgere kan blive til-fældige skudofre, sådan som der desværre er set eksempler på.Som der er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, finder regeringen,at indførelse af minimumsstraffe rejser en række vanskelige principiellespørgsmål, som i de senere år også har været debatteret i Folketinget fle-re gange. Regeringen har besluttet at anmode Straffelovrådet om fremad-rettet at vurdere det principielle spørgsmål om, på hvilken måde lovgi-vers ønske om at tilkendegive, hvordan straffen for visse lovovertrædel-ser bør være i typesituationer, mest hensigtsmæssigt kan udtrykkes i lov-givningen med respekt for domstolenes rolle som den dømmende magt,der har den endelige afgørelse om skyld og straf i hver enkelt konkretesag. Straffelovrådet vil i den forbindelse også skulle vurdere spørgsmåletom minimumsstraffe.Det bemærkes, at ændringsforslaget i givet fald ville medføre en forskel-lig behandling af på den ene side tilfælde, hvor der f.eks. på bopælen op-bevares skydevåben med eller uden ammunition, og på den anden sidetilfælde, hvor der på bopælen opbevares andre våben eller eksplosivstof-fer, som på grund af deres særdeles farlige karakterer er egnet til at for-3
volde betydelig skade. En sådan forskel ville efter Justitsministeriets op-fattelse ikke være velbegrundet.
4