Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 210 Bilag 1
Offentligt
673775_0001.png
673775_0002.png
673775_0003.png
673775_0004.png
673775_0005.png
Lovforslag nr.L xxx
Folketinget 2008 - 09Fremsat den 28. april 2009 af Connie Hedegaard
Forslagtil
Lov om ændring af lov om elforsyning(Undtagelse af Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37)
§1I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret bl.a. ved §13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 1i lov nr. 503 af 17. juni 2008 og senest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 37indsættes somstk. 11:»Stk. 11.Kommunekemi A/S anses ikke for at være en virksomhed omfattet af stk. 1.«§2Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelseaf ejerandele, som kommuner modtager fra og med den 1. juli 2009.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrund og indholdLovforslaget har baggrund i, at Energitilsynet har tilkendegivet, at KL på grund af ejerskabet af 82,5 pct. afaktierne i Kommunekemi A/S er omfattet af elforsyningslovens regler om modregning. Dette betyder bl.a., atalle uddelinger fra KL til kommunerne, f.eks. som følge af KL’s nylige salg af KMD A/S, udløser modreg-ning i kommunernes bloktilskud.Elforsyningsloven indeholder i § 37 bestemmelser, som sikrer, at der sker en delvis modregning i detkommunale bloktilskud af de værdier, som kommuner modtager fra virksomheder eller koncernstrukturer,hvori der indgår eller har indgået aktiviteter omfattet af elforsyningsloven.De nuværende bestemmelser blev udformet i lyset af de meget store værdier i den danske elsektor, der blevsynliggjort ved liberaliseringen af elmarkedet. Såfremt disse værdier blev realiseret, ville det dels give enstor skævhed mellem kommunerne, da det beror på historiske tilfældigheder, om elforsyningsvirksomhederer ejet af kommuner eller forbrugere, dels true den økonomiske stabilitet, hvis kommunerne på en gang reali-serede værdierne. Derfor blev der indført en model, hvor der sker en modregning af provenuerne i bloktil-skuddet på 40 pct., hvis kommunerne deponerer midlerne, så de frigives gradvist over 10 år, eller på 60 pct.,hvis der ikke sker deponering. Ikke-kommunale ejere af elforsyningsvirksomheder vil ved afståelse m.v.blive beskattet af en del af salgsprovenuet.Det har ikke været tilsigtet, at uddelinger fra og vederlag ved afståelse af KL på grund af ejerskabet tilKommunekemi A/S skulle være omfattet af reglerne om modregning. Forslaget undtager derfor Kommune-kemi A/S og dermed KL fra reglerne.KL (Kommunernes Landsforening) har solgt KMD A/S. Energitilsynet har i den forbindelse tilkendegivet,at provenuet, i det omfang det udloddes til kommunerne, vil være omfattet af elforsyningslovens § 37, hvor-for der skal ske en modregning på 40 pct. (eller 60 pct.). Dette skyldes, at KL ejer andele i KommunekemiA/S, som udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, og at Energitilsynet har anset kommunernes med-lemskab af KL for at være ejerandele efter § 37, stk. 1.Kommunekemi A/S er af historiske grunde også ejet af Frederiksberg og Københavns Kommuner, som tid-ligere ikke var medlemmer af KL. Disse kommuners ejerandele i Kommunekemi A/S vil som konsekvens afændringen også blive undtaget modregning fremover.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerLovforslaget indebærer, at staten vil få merudgifter, idet der ikke vil ske reduktion af bloktilskud ved udde-linger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i KL og Kommunekemi A/S til kommunerne. Kommunernevil tilsvarende opnå ikke at skulle modregnes i bloktilskuddene. KL har opnået et nettoprovenue på 1,2 mia.ved afhændelsen af KMD A/S. Der pågår forhandlinger om salg af Kommunekemi A/S. En opgørelse afnettoprovenuet ved en eventuel afhændelse af Kommunekemi A/S eller de øvrige aktiviteter i KL er derforikke mulig. Forslaget har ikke administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.4. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
3
6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. HøringLovforslaget er sendt i høring til Energitilsynet, Frederiksberg Kommune, KL (Kommunernes Landsfor-ening) og Københavns Kommune.8. Sammenfattende skemaVurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-Negative konsekven-ser/mindreudgifterser/merudgifterKommunerne vil ikkeStaten vil få merudgifter,blive modregnet i bloktil-idet der ikke vil ske enskuddene ved modtagelsedelvis reduktion af blok-af uddelinger fra og veder- tilskuddet ved uddelingerlag ved afståelse af ejer-fra og vederlag ved afstå-andele i Kommunekemielse af ejerandele i Kom-A/S og KL.munekemi A/S og KL.IngenIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, regioner ogkommuner
Administrative konse-kvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Energitilsynet har tilkendegivet, at KL (Kommunernes Landsforening) på grund af ejerskabet af 82,5 pct.af aktierne i Kommunekemi A/S (cvr.nr. 34484414) er omfattet af elforsyningslovens § 37, stk. 1. Detteskyldes, at Kommunekemi A/S udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, og at Energitilsynet haranset kommunernes medlemskab af KL for at være ejerandele efter § 37, stk. 1.Det har ikke været tilsigtet, at KL på grund af ejerskabet af Kommunekemi A/S skulle være omfattet af el-forsyningslovens § 37, stk. 1, med den virkning, at bl.a. alle uddelinger fra KL til kommunerne, f.eks. somfølge af KL's nylige salg af KMD A/S, udløser modregning i kommunernes bloktilskud efter elforsyningslo-vens § 37.Med ændringsforslaget undtages Kommunekemi A/S. Ændringen vil indebære, at også KL vil blive undta-get fra lovens § 37, stk. 1. Baggrunden herfor er, at KL ikke i øvrigt udøver og ikke har udøvet aktivitetereller ejer eller har ejet andele i virksomheder, der er omfattet af elforsyningsloven, varmeforsyningslovens §23 l eller lov om kommuners afståelse af vand- og spildevandsforsyninger.Som konsekvens af at Kommunekemi A/S undtages fra elforsyningslovens § 37, stk. 1, vil uddelinger fraKommunekemi A/S eller vederlag ved afståelse af Kommunekemi A/S til selskabets kommunale ejere i det
4
hele taget blive undtaget fra registreringspligten i elforsyningslovens § 37. Uddelinger og afståelsesvederlagtil Københavns og Frederiksberg Kommuner, der ejer de resterende 17,5 % af aktierne i Kommunekemi A/S,vil derfor også være undtaget fra modregning.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til afsnit 1.Til § 2Det foreslås, at forslaget om at undtage Kommunekemi A/S fra elforsyningslovens § 37, stk. 1, træder ikraft den 1. juli 2009. Forslaget har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele, somde kommunale ejere måtte modtage fra og med 1. juli 2009. Dette betyder, at uddelinger til kommuner fraKommunekemi A/S og KL, som kommunerne måtte have modtaget inden 1. juli 2009, fortsat skal registreresi henhold til elforsyningslovens § 37 med henblik på modregning i det kommunale bloktilskud.
5
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslagetForslag til lov om ændring af lov om elforsyning
§1I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.1115 af 8. november 2006, som ændret bl.a.ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lovnr. 548 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr. 549 af 6.juni 2007, § 1 i lov nr. 503 af 17. juni 2008 ogsenest ved § 7 i lov nr. 1400 af 27. december2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 37indsættes somstk. 11:»Stk. 11.Kommunekemi A/S anses ikke for atvære en virksomhed omfattet af stk. 1.«
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2009 og harvirkning for uddelinger fra og vederlag vedafståelse af ejerandele, som kommuner modta-ger fra og med den 1. juli 2009.