Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 21 - Forslag til Lov om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse til Skatteudvalget af 13. oktober 2008 fra Bendt Berg, bilag 2 af 20. oktober 2008.
Kristian Jensen
                                                                / Kaj-Henrik Ludolph
Skatteudvalget har 20. oktober 2007 udbedt sig besvarelse på henvendelse fra Bendt Berg af 13. oktober 2008:
Svar:
I skrivelse af 13. oktober 2008 anfører Bendt Berg, at den foreslåede formulering af § 51 efter hans opfattelse ikke er hensigtsmæssig, idet den begrænser udpantningsadgangen i forhold til den gældende bestemmelse i hegnsloven.
Hegnslovens hører under Fødevareministeriets ressort, og Skatteministeriet har derfor indhentet nedennævnte udtalelse fra Fødevareministeriet, hvortil man kan henholde sig:
â€Lovforslagets § 51 fastsætter, at manglende betaling af de nærmere angivne fordringer pÃ¥hviler den, der har tinglyst adkomst pÃ¥ ejendommen.
I henhold til hegnsloven er parterne i en hegnssag som udgangspunkt grundejerne ved skellinien. En hegnssag kan således alene rejses mod en grundejer, men i særlige tilfælde kan andre end grundejere rejse en hegnssag, det vil sige optræde som klagere i en hegnssag. Andre end grundejere er f.eks. en grundejerforening eller en person, der er påtaleberettiget som hegnsforhold efter en servitut i foreningens vedtægter.
Efter den gældende bestemmelse i hegnsloven er der en udpantningsadgang over for sagens parter generelt. Er sagens partere ejere af fast ejendom, er der tillige fortrinspanteret for udgifter og vederlag i ejendommen.
Bendt Berg foreslår herefter, at de relevante bestemmelser i hegnsloven ændres således, at den manglende betaling af de nævnte fordringer påhviler den part i hegnssagen, som er pålagt betalingen, og at beløbene har fortrinsret i ejendommen som offentlige skatter og afgifter. Det præciseres således, hvem der hæfter for den manglende betaling – også i de tilfælde, hvor en grundejer på tidspunktet for hegnssagen ikke har tinglyst adkomst på ejendommen, eller hvor den part, som er pålagt betalingen, ikke er grundejer.
Endvidere mener Bendt Berg, at bestemmelsen i den gældende hegnslov om, at formandens påtegning på tvangsfuldbyrdelseskendelsen danner grundlag for udpantningen, bør bevares.
Fødevareministeriet er enig i, at lovforslagets § 51 bør ændres, og har udarbejdet et ændringslovforslag, som imødekommer Bendt Bergs bemærkninger.â€
Ændringslovforslag til L 21 vil indeholde forslag i overensstemmelse med Fødevareministeriets forslag til affattelse af hegnsloven.
Â