Boligudvalget 2008-09
L 208 Bilag 9
Offentligt
686886_0001.png
686886_0002.png
686886_0003.png
686886_0004.png
686886_0005.png
686886_0006.png
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af almene boliger m.v., lov om leje af almeneboliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejligheder og lov om ind-komstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven)(Styring og finansiering af den almene boligsektor) (L 208)
ÆndringsforslagAfindenrigs- og socialministerenTil § 11)I det undernr. 24foreslåede§ 20, stk. 2-4,indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Dispositionsfonden kan afholde udgifter til dækning af normalistandsættelse ved fraflyt-ning med fradrag af den overtagne del af normalistandsættelsen efter § 26 i lov om leje af almeneboliger, såfremt udlejer har opsagt lejeren efter § 85, stk.1, nr. 1, i samme lov. Dispositionsfondenkan endvidere afholde boligorganisationens udgifter til dækning af flytteudgifter efter § 86, stk. 1, isamme lov.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.[Betaling af flytteudgifter og istandsættelsesudgifter ved fraflytning for opsagte lejere]2)Det undernr. 40foreslåede§ 37, stk. 5, 2. pkt.,affattes således: »Arbejder, der består i moderni-sering af køkkener eller badeværelser, kan ikke gennemføres uden afdelingens samtykke, medmin-dre disse arbejder er nødvendige for, at det samlede projekt kan gennemføres på en hensigtsmæssigmåde.«[Øverste myndigheds kompetence vedr. modernisering af køkken og bad]3)Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 51 b, stk. 8, 1. pkt.,som bliver stk. 9,1. pkt.,indsættes efter »som er blevet afvist efter stk.1«: »og stk. 8««.[Pligt til at tilbyde afviste boligsøgende en anden bolig]4)I indledningen tilnr. 98ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og 3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]5)I det undernr. 98foreslåede§ 164, stk. 2, 2. pkt.,udgår: », jf. dog stk. 4«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
6)Det undernr. 98foreslåede164, stk. 4,udgår.[Mødefrekvens for styringsdialog].Til § 27)Efter nr.6 indsættes som nyt nummer:01.I§ 26, stk. 2,indsættes som nyt punktum:»Har udlejeren opsagt lejeren efter § 85, stk. 1, nr. 1, betaler lejeren ikke til normalistandsættelse afboligen ved fraflytning ud over den andel, som er overtaget af udlejeren på det tidspunkt, hvor le-jemålet ophører.«[Istandsættelsesudgift ved opsigelse af lejere som følge af ombygning m.v.]8)I den undernr. 16foreslåede affattelse af§ 86, stk. 1,indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:»Udlejeren skal samtidig tilbyde at dække lejerens rimelige og dokumenterede flytteudgifter i for-bindelse med flytning til en anden bolig.«[Dækning af flytteudgifter ved opsigelse af lejere som følge af ombygning m.v.]]Til § 69)Stk. 4og5affattes således:»Stk. 4.For byggeri, hvortil der inden den 1. juli 2009 er meddelt tilsagn om støtte efter §§ 115 og117 i lov om almene boliger m.v. og hvor byggeriets skæringsdato ligger efter den 30. juni 2007,kan kommunalbestyrelsen godkende, at § 20, stk. 1, nr. 7 og 9, § 30 a, stk. 1, § 80 a, stk. 1 og 2,§ 80 c, § 117, stk. 2, § 118, stk. 3, § 129, stk. 1, § 129 a, og § 136, stk. 1, i lov om almene boligerm.v., som affattet ved § 1, nr. 22, 23, 32, 63, 64, 68, 83, 90, 92 og 93 finder tilsvarende anvendelsemed virkning fra den 1. januar 2010 og frem. Er der optaget lån før denne dato, beregnes låntagersbetaling pr. 1. januar 2010 efter § 129, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 90, fra tidspunktetfor lånets optagelse. Ansøgning om godkendelse indsendes til kommunalbestyrelsen inden den 1.oktober 2009.Stk. 5.For byggeri med tilsagn om støtte eller godkendelse efter §§ 10 og 11, stk. 1 og 2, i lov omfriplejeboliger, hvor byggeriets skæringsdag ligger efter den 30. juni 2007, kan indenrigs- og soci-alministeren godkende, at § 12, stk. 2, §§ 44 og 45, § 47, stk. 2 og § 63, som affattet ved § 3, nr. 1-4, finder tilsvarende anvendelse med virkning fra den 1. januar 2010 og frem. Er der optaget lån førdenne dato, beregnes låntagers betaling pr. 1. januar 2010 efter 12, stk. 2, § 44 eller § 45, som affat-tet ved denne lov § 3, nr. 1 og 2, fra tidspunktet for lånets optagelse. Ansøgning om godkendelseindsendes til Indenrigs- og Socialministeriet inden den 1. oktober 2009.«
[Ændret overgangsordning]BemærkningerTil § 1
Til nr. 1Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag 7 og 8. Det foreslås, at de ekstraudgiftertil normalistandsættelse ved fraflytning, som boligorganisationen foreslås pålagt i forbindelse med,at boligorganisationen opsiger lejere efter § 85, stk. 1, nr. 1, i lov om leje af almene boliger, jf. æn-dringsforslag nr. 7, kan afholdes af dispositionsfonden. Det foreslås videre, at boligorganisationensudgifter til dækning af flytteudgifter hos de lejere, der skal genhuses efter § 86, stk. 1, i lov om lejeaf almene boliger, jf. ændringsforslag 8, kan dækkes af dispositionsfonden.
Til nr. 2Efter den nu foreslåede ændrede affattelse af § 37, stk. 5, sikres det, at der ikke kan gennemføresmoderniseringer af køkkener og badeværelser uden afdelingens samtykke, medmindre sådanne mo-derniseringer er nødvendige for, at det projekt, som øverste myndighed har besluttet, kan gennemfø-res på en hensigtsmæssig måde. Øverste myndigheds mulighed for at gennemføre modernisering afkøkken og bad er således begrænset til de tilfælde, hvor moderniseringen er en så integreret del, atprojektet ikke kan gennemføres uden indgreb i køkken og bad. Det kan være et sammenlægnings-projekt, som ikke giver mening med mindre der også ændres på køkken og bad. Det vil altså ikkevære muligt at gennemføre modernisering af køkken og bad med henvisning til f.eks. udskiftning afvinduer, isolation af facaden m.v., da disse arbejder ikke nødvendiggør ændringer af køkken og bad.Med henblik på at målrette øverste myndigheds adgang til at gennemføre modernisering af køk-ken og bad yderligere er det hensigten administrativt at fastsætte, at det er en betingelse for øverstemyndigheds adgang, at moderniseringen skal indgå i en helhedsplan, som er godkendt og hvor derydes støtte af Landsbyggefondens renoveringsramme efter lovens § 91.Til nr. 3Efter den foreslåede nye bestemmelse i § 51 b, stk. 8, vil en boligsøgende kunne afvises, hviskommunalbestyrelsen og boligorganisationen har aftalt at lade ledige boliger stå tomme i stedet forat udleje dem til den kreds af boligsøgende, der er nævnt i § 51 b, stk. 1 (boligsøgende uden for ar-bejdsmarkedet). Boligsøgende, der afvises på dette grundlag, skal anvises en anden passende boligaf kommunalbestyrelsen ligesom boligsøgende, der afvises efter § 51 b, stk. 1, fordi den ledige bo-lig udlejes til en boligsøgende, som ikke er uden for arbejdsmarkedet. Med den foreslåede ændringpræciseres pligten til at også at anvise disse afviste boligsøgende en anden bolig.Det gøres – ligesom for boligsøgende, der afvises efter § 51 b, stk. 1 – til en betingelse for, at denboligsøgende har ret til at få anvist en anden bolig, at den boligsøgende er blevet registreret somsådan i den pågældende boligorganisation senest på datoen for kommunalbestyrelsens beslutningom at anvende reglerne om kombineret udlejning.Til nr. 4 og 5Ændringsforslaget er en konsekvens af, at § 164, stk. 4, foreslås ophævet, jf. ændringsforslag nr. 6Til nr. 6Det fremgår af lovforslagets § 164, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 98, at kommunalbestyrelsen påbaggrund af den gennemførte styringsdialog kan beslutte en anden mødefrekvens end 1-årige dia-logmøder. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at der dog som minimum skal holdes et dialog-møde hvert 3. år.
Det foreslås, at den nævnte bestemmelse udgår. Det sikres herved, at kommunalbestyrelsen hvertår holder et dialogmøde med boligorganisationen om dennes virksomhed. Formålet hermed er atstyrke kontinuiteten i styringsdialogen, herunder at der løbende følges op på indgåede aftaler m.v.Efter gældende regler føres tilsynet med den almene boligorganisation af den kommune, hvor bo-ligorganisationen efter dens vedtægter har hjemsted (hjemstedskommunen), og tilsynet med afde-lingerne føres af den kommunalbestyrelse, hvor afdelingerne er beliggende (beliggenhedskommu-nen). I de særlige tilfælde, hvor hjemstedskommunen og beliggenhedskommunen ikke er den sam-me, foreligger der krydsende tilsyn, dvs. en situation hvor flere tilsynsførende kommuner er invol-veret.Det vil i de administrative regler, der udmønter loven, blive præciseret, at boligorganisationen itilfælde af krydsende tilsyn skal sende rapporten om sin virksomhed både til boligorganisationenshjemstedskommune og til beliggenhedskommunen. De pågældende kommuner skal i nødvendigtomfang koordinere deres tilsyn. Hjemstedskommunen skal føre en dialog med boligorganisationenén gang om året. Derimod vil det blive overladt til beliggenhedskommunen at vurdere, om den påbaggrund af den tilsendte rapport, vil gennemføre et særskilt dialogmøde med boligorganisationenom forholdene i den eller de pågældende afdelinger.Til § 2Til nr. 7Det fremgår af lovforslagets § 86, stk. 1, jf. lovforslagets § 2, nr. 16, at udlejeren (boligorganisati-onen) skal tilbyde lejere, der opsiges efter § 85, stk. 1, nr. 1, genhusning. Det foreslås i forlængelseheraf, at lejerne ikke skal kunne pålægges udgifter til istandsættelse af boligen ud over udgifter tilistandsættelse som følge af misligholdelse, jf. lov om leje af almene boliger § 25. Herved sikres det,at lejeren ikke pålægges udgifter til istandsættelse som følge af, at udlejeren opsiger lejeren medden begrundelse, at det lejede skal nedrives eller ombygges i et sådant omfang, at det er nødvendigtat opsige lejeren.Efter de gældende regler kan lejeren alene i den vedligeholdelsesordning, hvor der er aftalt nor-malistandsættelse ved fraflytning, pålægges at betale den del af normalistandsættelsen, som udleje-ren ikke har overtaget. Det betyder, at hvis der er en indvendig vedligeholdelseskonto for boligen,betaler lejeren ikke for istandsættelse ved fraflytning bortset fra istandsættelse som følge af mislig-holdelse.I nr. 01 foreslås det derfor, at lejeren ikke skal betale til normalistandsættelse af boligen ved fra-flytning som følge af opsigelse efter lovens § 85, stk. 1, nr. 1, ud over den andel af udgiften hertil,som er overtaget af udlejeren på det tidspunkt, hvor lejemålet ophører. Det gælder, uanset om leje-ren skal betale for normalistandsættelse eller betale et normalistandsættelsesbeløb efter lovens § 26.Til nr. 8Det fremgår af lovforslagets § 86, stk. 1, jf. lovforslagets § 2, nr. 16, at udlejeren (boligorganisati-onen) skal tilbyde lejere, der opsiges efter § 85, stk. 1, nr. 1, en anden passende bolig i kommunen.Det foreslås i forlængelse heraf, at udlejeren samtidig skal tilbyde at dække lejerens rimelige ogdokumenterede flytteudgifter - dvs. flytning af bohave o.l. - i forbindelse med overtagelse af denanden bolig.
Det er endvidere hensigten i en kommende ændring af udlejningsbekendtgørelsen at skabe mulig-hed for, at lejere, der genhuses efter § 86, stk. 1, kan fastholde deres anciennitet på ventelisten og påoprykningsventelisten, såfremt de genhuses uden for boligorganisationenTil § 6Til nr. 9I lovforslagets § 6, stk. 4 og 5, er foreslået en overgangsordning, således at almene boliger ogfriplejeboliger, som ikke inden den 1. juli 2009 har fået udbetalt lån til finansiering af anskaffelses-summen, kan vælge at lade sig omfatte af de foreslåede bestemmelser om nedsat husleje, ændretregulering af beboerbetalingen, forlænget løbetid og udskydelse af indbetalinger til fondssystemet.Den foreslåede overgangsordning repræsenterer en afvejning af på den ene side et centralt hensyntil at sikre et rimeligt forhold mellem huslejen i byggeri før og efter ikrafttræden af den nye husleje-fastsættelse med henblik på, at huslejespænd minimeres så meget som muligt, og på den anden sideet hensyn til at undgå en urimelig administrativ belastning for långiverne ved omregning af de op-tagne lån.På den baggrund tog den foreslåede overgangsordning udgangspunkt i låneudbetalingen som af-grænsningsdato. Dette skyldtes især, at de afgivne høringssvar indikerede, at det ville være forbun-det med en betydelig administrativ belastning, hvis også afdelinger, der allerede havde optaget lån,skulle kunne benytte overgangsordningen. Efter nærmere undersøgelser står det imidlertid nu klart,at den administrative belastning ved en omberegning af lånene er mindre end oprindelig antaget.Hensynet hertil vejer således ikke længere så tungt, hvilket giver mulighed for mere entydigt at til-rettelægge overgangsordningen med henblik på at dæmpe huslejeforskellene mellem de senesteårgange af byggerier, der er opført efter de gældende regler, og byggerier, der opføres efter de nyeregler.På den baggrund foreslås en overgangsordning, der tager udgangspunkt i byggeriets skæringsdag,som er den dato, hvor byggeregnskabet opgøres og byggeriet går i drift. Skæringsdagen er såledesdet tidspunkt i processen, hvor den endelige anskaffelsessum opgøres, og det endelige grundlag forbeboerbetalingen/huslejen dermed fastlægges. Skæringsdagen er fastsat som datoen for færdiggø-relsen af sidste bolig tillagt indtil to måneder til færdiggørelse af udenomsarealerne, jf. § 52, stk. 1bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v.Det foreslås således, at almene boliger og friplejeboliger, hvor byggeriets skæringsdag ligger efterden 30. juni 2007, kan omfattes af de nye finansieringsregler. Denne afgrænsning giver en rimeligovergang mellem huslejen i de byggerier, som ligger umiddelbart før og som ikke omfattes af dennedsatte leje, og de byggerier, som ligger efter.Samtidig indebærer ændringen fra finansieringstidspunkt til skæringsdag, at den risiko, der kanvære for, at nogle bygherrer vil forsøge at udskyde finansieringstidspunktet til efter lovforslagetsikrafttræden med risiko for, at finansieringen fordyres, undgås.Af hensyn til administrationen af overgangssagerne, herunder af hensyn til tilretningen af de ad-ministrative it-systemer, som håndterer lånebehandlingen, foreslås de nye finansierings- og støtte-regler først at have virkning for beboerbetalingen pr. 1. januar 2010. Er der før den denne dato ud-betalt lån, beregnes låntagers betaling indtil udgangen af 2009 efter de gældende regler. Eventuelallerede betalt leje frem til den 1. januar 2010 efterreguleres ikke.Pr. 1. januar 2010 beregnes betalingen efter de foreslåede bestemmelser i § 129, stk. 1, jf. lovfors-lagets § 1, nr. 90. For lån, der er udbetalt før denne dato, indebærer dette, at låntagers betaling og
dvs. beboernes betaling pr. 1. januar 2010 beregnes med udgangspunkt i 2,8 pct. af anskaffelses-summen reguleret med den fulde stigning i nettoprisindekset fra lånoptagelsestidspunktet til 1. ja-nuar 2010. Første betaling til kreditinstitutterne sker således i forbindelse med betaling af førstetermin 2010 i marts måned. Herefter fortsætter reguleringen af låntagers betaling efter de foreslåedefinansierings- og støtteregler. Lånets maksimale løbetid regnes fra det oprindelige tidspunkt for lå-neoptagelsen. For et lån, der er optaget i 2007, påbegyndes indbetaling til dispositionsfond m.v.således 40 år efter lånoptagelsen, dvs. i 2047.Med henblik på at få afviklet overgangssagerne på en hensigtsmæssig måde foreslås, at ansøgningom at blive omfattet af overgangsordningen skal indsendes til kommunalbestyrelsen (almene boli-ger) henholdsvis Indenrigs- og Socialministeriet (friplejeboliger) inden den 1. oktober 2009.Den foreslåede overgangsordning omfatter især tilsagn meddelt i 2006-2009, dvs. en periode medhøje byggeomkostninger.For byggerier med lån, der er optaget før den 1. januar 2010, og som omfattes af overgangsord-ningen, vil der alt andet lige blive tale om begrænsede mindreudgifter til ydelsesstøtte som følge af,at allerede betalt leje frem til den 1. januar 2010 ikke efterreguleres. Der vil blive taget højde forvirkningen af overgangsordningen i forbindelse med den regulering af hensættelserne til fremtidigeydelsesstøtteudbetalinger, der efter fastlagt praksis foretages, når alle byggerier i en tilsagnsårganger finansieret.Kreditinstitutterne vil blive påført en begrænset administrativ belastning i forbindelse med en om-beregning af lån.